Stejně jako senior Jaromír Valenta z Prahy 8. „Automobil ještě ke své práci aktivně využívám, takže je jasné, že sleduji, kde je nejlevnější. Proč taky v dnešní době, kdy je všechno drahé, platit za stejné zboží více?"

Protože se osmá městská část, kde bydlí, řadí podle exkluzivního průzkumu společnosti CCS pro Pražský deník k jedné z nejdražších lokalit, nejčastěji tankuje v Praze 9. „Pokud mám ale cestu za dcerou, která bydlí deset kilometrů od Prahy, benzin beru tam. Litr stojí necelých pětatřicet korun, takže na jedné nádrži ušetřím i více jak 120 korun," pochvaluje si Jaromír Valenta.

Stejný přístup volí i Marek Paneš, marketingový ředitel CCS. „Samozřejmě, že nejezdím mimo Prahu speciálně za tankováním, natankuji příležitostně při cestě kolem. A to přes to, že používám služební vůz, a ceny paliv by mě tedy teoreticky nemusely zajímat. Myslím si ale, že i tak by se člověk měl snažit svému zaměstnavateli ušetřit peníze," vysvětluje Marek Paneš.

Z exkluzivního průzkumu CCS vypracovaného pro Pražský deník také vyplývá, že ceny benzinu a nafty se neustále přibližují. A podle některých analytiků může být cena nafty dokonce i vyšší než u benzinu. Jak je to možné?

Benzin, či nafta?

„Je to především kvůli topné sezóně a nárůstu poptávky po naftě," říká Marek Paneš, který poukazuje na to, že průměrný cenový rozdíl těchto pohonných hmot se v posledních letech výrazně zmenšuje například vloni byl Natural 95 v průměru už jen o třicet haléřů na litr dražší než nafta. „Vzpomínám na to, jak ještě na začátku tisíciletí můj bratr, který má nafťáka, tankoval o tři čtyři koruny levněji," srovnává Jaromír Valenta.

Takové časy už podle Marka Paneše ale nejspíš nenastanou. „Ceny se k sobě přiblížily vlivem dlouhodobě rostoucí poptávky po naftových motorech. Ty prodělaly v posledních letech úžasný vývoj co do výkonu i spolehlivosti, a přitom si udržely výhodu nižší spotřeby než benzinové."

Intervence ČNB

Někteří motoristé přivítali zprávu o tom, že spadla průměrná cena pohonných hmot pod sedmatřicet korun, s radostí. Jiní jsou však skeptičtí. „Je sice fajn, že tankujeme levněji, ale pořád mám naftu drahou. A po té intervenci České národní banky jsem to pocítil obzvlášť," stěžuje si řemeslník Martin Novotný z Prahy 3. Důvody, proč v listopadu pohonné hmoty podražily, vysvětlil Marek Paneš.

„ČNB v listopadu uměle oslabila domácí měnu, což muselo vést ke zdražení komodit, které nakupujeme na zahraničních trzích, tedy i ropy. Laicky řečeno v dolarech sice stála ropa přibližně stále stejně, na její nákup však bylo najednou potřeba více českých korun."

V důsledku intervence ČNB si tak v druhé polovině listopadu museli řidiči připlatit průměrně o půl koruny na litr.

Letošní „nej" pohonných hmotV letošním roce průměrně nejdražší Natural 95 zaznamenali řidiči v Praze 7. Hodnotu 38,78 korun na litr tam zaregistrovali hned třikrát: 7., 10. a 15. ledna.

Nejlevnější Natural 95 naopak tankovali motoristé v Praze 3 dne 2. února průměrně za 35,24 korun na litr.

Největší rozdíl mezi nejdražší a nejlevnější městskou částí byl u Naturalu 95 dne 12. ledna, kdy činil 3,39 korun na litr.

I v případě nafty vládne sedmá městská část, kde 14. ledna řidiči tankovali za 38,79 korun na litr, což byla letos zatím nejvyšší hodnota.

Nejlevněji bylo překvapivě v Praze 2, kde se dal 1. února pořídit litr nafty pouze za 35,40 korun.

Největší rozdíl mezi nejdražší a nejlevnější městskou částí byl u nafty 5. leden, kdy rozdíl činil 3,13 korun.

Motoristům se tak obecně vyplatí nakupovat pohonné hmoty v Praze 2, Praze 9 a Praze 3, nejvíce si do svých peněženek naopak musí sáhnout v Praze 7, Praze 4 či Praze 6.

Zdroj: exkluzivní průzkum CCS pro Pražský deník

Čtěte také: NÁZOR: Cena benzinu má někdy cenu nervů