Výběrová strava, nadstandardní pokoje, čekací doba na vyšetření kratší než deset minut nebo doprovod asistentky přímo až do ordinace. Sen tisíců pacientů, kteří se v poslední době ocitli v péči lékařů.

Teď se stává realitou, ovšem s jedním háčkem: za prominentní služby si musí Pražan zaplatit, a to mnohdy horentní sumy.

Dveře otevře 30 tisíc

Firmy a zařízení poskytující nadstandard si však nestěžují: klientů je hodně a stále přibývají. S novinkou teď chce přijít také Nemocnice Na Františku. Karta zhruba za třicet tisíc korun by mohla otevřít dveře například k lékařské individuální péči nejen pro jejího majitele, ale také jednoho člena jeho rodiny, garanci přednostního ošetření na všech pracovištích, nebo slib, že lékař dorazí kvůli pacientovi klidně i o půlnoci.

Kdy začne program fungovat, zatím není jasné. „Přípravu jsme pozastavili s tím, že se musí řada věcí doladit. To ale neznamená, že jsme od nápadu ustoupili,“ popsal mluvčí nemocnice František Juřina.

Na Františku začali nešťastně

Za přerušení programu může povyk kolem rozdávání karet zastupitelům. Ředitel nemocnice Ivo Jokl totiž voleným zástupcům Prahy 1 v říjnu loňského roku předal poukazy s tím, že mu pomohou doladit testovací program. Řada z nich ale čin chápala jako nepřípustnou výhodu oproti ostatním občanům.

„Byl to nešťastný krok. Kartu nemocnice vytvořila proto, aby rozšířila své služby obyvatelům, kteří vyžadují nadstandard,“ popsal místostarosta Prahy 1 Jozef Helméczy (ODS) s tím, že špitálu doporučil, aby se inspiroval například nemocnicí Na Homolce, kde už obdobné služby fungují.

„Máme několik desítek smluv s pacienty, ti si mohou vybírat z řady produktů. Zájem o ně skutečně je, ale zda výhody chtějí především senioři nebo naopak podnikatelé, to říct nedokážu,“ řekla asistentka firmy H plus Gabriela Šebestová. Právě tato firma nabízí pacientům nemocnice Na Homolce individuální služby. Pacient si může nechat dovézt dlouhodobě užívané léky do domu, nechat se v nemocnici dovést do konkrétní ordinace a nebo získat zdravotní dokumentaci v kterémkoli jazyce.

Lékař k dispozici 24 hodin denně

Podle Šebestové se chce společnost domluvit na spolupráci i s dalšími pražskými nemocnicemi. Luxus v podobě lékaře do domu dostupného 24 hodin už v Praze před dvěmi lety rozjela firma Doktor 1231. Mezi jejími klienti jsou především pracovně vytížení podnikatelé.

Samy nemocnice přidělávají nadstandardní pokoje, aby uspokojily poptávku nemocných. „Zájem o nadstandardy je velký, o něco menší o zvláštní stravu,“ popsala mluvčí nemocnice Na Homolce Jitka Kalousková.

Více pro pacienty se snaží udělat i běžné ordinace. Například nemocnice v Italské ulici na Vinohradech rozšířila otevírací dobu ordinací. S rýmou nebo kašlem tak mohou pacienti k lékaři přijít i v šest hodin večer. Platit navíc nemusejí nic.

„Je dobře, že se zdravotnictví tímto směrem ubírá. Stejně to dřív bylo tak, že ten, kdo měl známého doktora, dostal v ordinaci přednost. Teď když bude chtít prominentní péči, alespoň připlatí, a ve zdravotnictví bude alespoň víc peněz,“ uvedl Zbyněk Šafránek z Vršovic.

Souhlasíte se zavedením takzvaných zlatých karet v nemocnicích?

Jana Ramešová, Praha 10 - Nesouhlasím. Nelíbí se mi, že by měl být v nemocnici někdo upřednostňován. Každý by měl mít právo na stejnou lékařskou péči.

Karolína Tuháčková, Praha 10 - Myslím si, že to není nejlepší nápad. Obávám se, že by se nakonec taková výhoda na jedné straně, mohla negativně projevit na straně pacientů, kteří kartu mít nebudou.

Rostislav Bílý, Praha 10 - Myslím si, že to není špatný nápad. Pokud někdo vyžaduje nadstandardní péči, je dobré si za ni připlatit a získat tak některé výhody. Navíc ty peníze mohou pomoci nemocnici.

Martina Konvičková, Praha 1 - Určitě jsem pro, ale s jednou podmínkou. Výhody zlaté karty musí být jasně stanovené a nesmí v konečné fázi žádným způsobem znevýhodnit pacienty, kteří kartu mít nebudou.