VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Oprava Karlova mostu turistům nijak nevadí

Praha 1 - Na Karlově mostě je stále živo a procházejí se po něm davy lidí, přestože rekonstrukce této vzácné památky běží naplno. Pro návštěvníky vítaná atrakce Zástupy turistů práce na mostě neodrazují. Dokonce se zdá, že je tomu právě naopak.

10.6.2008
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

DOČASNÁ PROMĚNA. Neobvyklý je teď pohled na starý kamenný most. Ani v době rekonstrukce ale neztrácí nic na své atraktivitě a je denně obdivován návštěvníky.Foto: DENÍK/Martin Štěrba

Mnozí využívají ojedinělou příležitost a se zájmem sledují dělníky a kameníky při práci na obnově staletého díla. Omezení pro turisty přecházející po mostě jsou zanedbatelná.

„Práce postupují vždy na jednom mostním poli a na jedné polovině mostu tak, aby druhá polovina byla volně k dispozici veřejnosti,“ řekl Deníku Daut Kara ze společnosti Mott MacDonald Praha, která pro hlavní město zajišťuje opravy mostu.

Rekonstrukce má přesný řád

Každý, kdo v současné době po Karlově mostě prochází, může vidět, jak se při rekonstrukci postupuje. Dělníci nejprve odstraní starou dlažbu a zastřeší místo, kde se právě pracuje. Kameníci pak velmi pečlivě zaměří zábradlí a následně ho rozeberou. Každý kámen zábradlí projde rukama odborné komise a ta posoudí, který z kvádrů je možné vrátit zpět a který je potřeba vyměnit.

Místo vyřazených kamenů se nechají vyrobit nové. Ve stejné chvíli se pod dlažbou odstraňují izolační vrstvy, které tam zůstaly po poslední velké opravě z konce šedesátých let minulého století. Poté jsou pokládány inženýrské sítě. Nakonec vše zakryje nová dlažba. Celé malostranské předmostí už je zrekonstruováno. Hotové je odvodnění a také napojení na kanalizaci.

Místo strojů lidské ruce

„Bylo to velmi složité. Odkrytím povrchu jsme vstoupili do archeologicky zajímavých vrstev. Proto zde bylo nutné těžit zeminu nikoliv stroji, ale ručně, archeologickým způsobem,“ vysvětlil postup obnovy Kara. Poloviny mostních polí patnáct a čtrnáct, což jsou první dva úseky, které přímo sousedí s malostranským předmostím, jsou také dokončeny.

„V tuto chvíli pracujeme na povodní polovině mostu u sochy svatého Kajetána a dále byl položen krycí beton až k soše svatého Augustina. Aktuálně stavba postoupila od malostranského konce mostu na povodní straně přes Kampu až k Vltavě a byly zahájeny práce na straně protivodní,“ upřesnil Kara. Jednotlivá pracoviště obsluhují dva jeřáby, které stojí po stranách mostu.

Omezení lodní dopravy

Koncem srpna letošního roku by se práce měly přesunout z malostranského břehu na vodu. Veškerý materiál se bude muset dopravovat po Vltavě a jeřáby budou stát na palubových lodích.

infografika
Zvolený postup bude znamenat omezení pro lodní provoz pod mostem. „Státní plavební správa a Povodí Vltavy nám budou povolovat zábory jednotlivých mostních polí,“ poznamenal Kara.

Opravy pláště začnou v roce 2010

Smyslem druhé fáze rekonstrukce, která bude zahájena v roce 2010, bude oprava kamenného pláště mostu. Kameníci půjdou od jednoho kamene k druhému, a to na svislých stranách mostu, v jeho klenbách i částech pilířů, a zjistí, který kámen je potřeba vyměnit, případně kamenicky opravit.

„Vynecháme spodní části pilířů osm a devět, kde jsme opravy provedli s předstihem už v letech 2004 až 2006,“ uzavřel Daut Kara.

Most poodhaluje dávná tajemství

Dlouho plánovaná oprava Karlova mostu poskytla jedinečnou možnost archeologům podívat se do jeho útrob. Ti nyní také bedlivě dohlížejí na to, aby pracovní zásahy, které jsou spojené s rekonstrukcí, památku nijak nepoškodily.

Zbytky starého mostu


První příležitostí k odbornému průzkumu vnitřní části mostu byl výkop pro zaústění svodu vody z mostu do stávající kanalizace v prostoru před malostranskými mosteckými věžemi. „Zde byly pod starší dlažbou zachyceny pozůstatky severního křídla Karlova mostu s kamenným obložením, opatřeným kamenickými značkami,“ řekl archeolog Zdeněk Dragoun. Ty se podle jeho slov shodují se značkami z kvádrů větší malostranské mostecké věže, postavené na začátku druhé poloviny 15. století.

Do hloubky téměř šesti metrů archeologové prozkoumali místa postupně vzniklá během osídlení této části metropole v období 9. až 15. století. Ve výkopu zaznamenali i zděné konstrukce.

Záhadný novověký sklípek

„Některé z nich tvořily součást nevelkého, patrně raně novověkého sklípku, z něhož stavitelé částečně využili další starší zdivo. Novověké zděné konstrukce sklípku byly po řádném zdokumentování rozebrány,“ vysvětlil Dragoun. Právě ono starší zdivo, ve sklípku dodatečně využité, přináší podle Dragouna určité problémy s tím, jak tento nález vyložit. Není prý vyloučeno, že by se mohlo jednat o součást dřívějšího románského mostu. Ten podle dosavadních předpokladů vedl do brány na stejném místě mezi malostranskými věžemi jako most Karlův.

„Protože v ploše výkopu byly nalezeny neporušené vrstvy vrcholného a raného středověku, je zřejmé, že románský Juditin most až do těchto míst nezasahoval,“ je přesvědčen Dragoun.


Autor: Jakub Krupka

10.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka vystoupil 26. května v Praze na tiskové konferenci.
17

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení