Protestující po pochodu centrem města předali vedení podniku požadavky, mezi kterými je odstranění vazby plnění plánu nabídky služeb partnerů pošty a prodeje doplňkového zboží na výkonovou složku mzdy, dodržování evidence skutečně odpracované doby, ukončení nerentabilních projektů, za které považují roznášku tisku nebo doručování nadrozměrných zásilek, nebo odstranění diskriminace v odměňování.

Management podniku se podle mluvčího pošty Matyáše Vitíka požadavky bude zabývat. „Očekáváme, že se požadavky budou řešit na standardních jednáních se zástupci odborů tak, jak jsme již před protestní akci předeslali. Vždy jsme byli připraveni jednat a jsme připraveni i nadále, ovšem bez nátlakových akcí," dodal.

Na poště působí osm odborových organizací. Většinu zaměstnanců, kolem 20.000, zastupuje Poštovní podnikový koordinační odborový výbor, který se k protestu nepřipojil. SOS – 21 a federace mají na poště řádově stovky členů.

Stávka je podle vedení pošty krajní varianta

Při prosazování svých zájmů by měly podle vedení pošty obě strany využít všechny prostředky, kterými lze dosáhnout vhodného řešení. Stávka či demonstrace jsou podle vedení pošty krajní variantou a měly by být využívány po vyčerpání všech jednání. „Vzhledem k faktu, že standardní cesty k nalezení oboustranně akceptovatelného řešení pan Pohl evidentně využít nechtěl, pokládá Česká pošta dnešní protestní akci za neoprávněnou a bude v dalších krocích postupovat podle platných zákonů," doplnil Vitík.

Protestující podpořila Asociace poštovních služeb, která sdružuje některé konkurenty České pošty. „Dnešní protesty jsou důsledkem dlouhodobé cenové politiky České pošty v oblasti poštovních i nepoštovních služeb. Domníváme se, že cílem této politiky je udržení dominantního podílu pošty na trhu, často bez ohledu na ekonomickou udržitelnost těchto aktivit," sdělil mediální zástupce asociace Jakub Hynek.

Doplňkový prodej na pobočkách České poště ročně přináší na tržbách zhruba 200 milionů korun. Většinu prodávaného zboží tvoří noviny, časopisy, obaly a papírenský materiál. Zhruba 30 až 35 milionů připadá na prodej losů. Pošta je například aliančním partnerem ČSOB nebo České pojišťovny.

Česká pošta zaměstnává přes 31.000 lidí a provozuje kolem 3200 poboček. Její roční tržby se pohybují mezi 19 a 20 miliardami Kč.

Čtěte také: Všímavost sousedů a poštovních doručovatelek zachránila muži život