-Akuálně-

Pražská radnice dnes schválila kompromisní zdražení jízdného na MHD. Přestupní jízdenka bude stát místo dosavadních 20 kč o 6 kč více, nepřestupní pak změní zcenu ze 14 kč na 18 kč. Za roční kupon zaplatí Pražané 4731 kč místo 4150 kč. Důchodci si za čtvrtletí připlatí z dosavadních 630 kč na 660 kč. Studenti za stejné časové období z 630 kč na 720 kč. Plnohodnotná měsíční jízdenka pak vyjde na 550 kč.

Vyplývá to z informací, které Deníku sdělil jeden z účastníků schůzek. Za roční kupon by Pražané měli od ledna zaplatit 4731 korun místo dosavadních 4150 Kč.

Za své tak vzal dva roky starý příslib primátora Pavla Béma, který dal Pražanům po posledním zdražení jízdného, že další zvyšování cen bude jen kopírovat inflaci. Ta se v Česku pohybuje okolo dvou procent.

Plánovaný „kompromis“ ale počítá se zdražením jednorázových jízdenek o třicet procent a ročních kuponů o rovných 14 procent. O návrhu, který má do týdne schválit městská rada, jako první informoval zpravodajský server idnes.cz.

Vyjednávači, kteří se poslední dva týdny setkávali prakticky denně, však oficiálně nechtěli podrobnosti sdělovat. „Pravdou je, že vznikl kompromisní návrh. Pochopte prosím, že ho nemůžu prozrazovat, dokud jej dopravní podnik oficiálně nepředloží,“ sdělil Deníku radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Zástupci dopravce byli překvapeni, že se jejich návrh dostal na veřejnost. „V úterý ho předáme radě včetně zdůvodnění a uvidíme, jak se rozhodne,“ řekl Ondřej Pečený z DP. „Rozhodnout musíme nejpozději do týdne, aby mohl začít v prosinci včas předprodej,“ vysvětlil Šteiner.

Dá se předpokládat, že kompromisní zdražení pražští radní přijmou. Většina z nich je z ODS a primátor Pavel Bém, který zastupuje tuto stranu, vedl vyjednávací tým města. Marné jsou protesty opozice, která se zvyšováním jízdného nesouhlasí. O výši cen totiž rozhoduje pouze nejvyšší vedení města, zastupitelstvo o něm nehlasuje.

Odsouhlasené jízdné by podle některých radních mělo minimálně několik let zůstat stejné. „Pokud by každý rok musely jít do tisku nové lístky, měnit se výdejní automaty a informační kampaně, tak to by se nám nevyplatilo,“ myslí si radní Pavel Klega.

Hlavními důvody pro zvyšování tarifů jsou podle dopravního podniku růst cen energií, snížení dotace magistrátu, zvyšování sazby daně z přidané hodnoty i zvýšení provozních výkonů.

Kolik stojí jízdné v zahraničí

New York 22,2
Budapešť 24,6
Boston 29,6
Barcelona 32,4
Paříž 33,2
Vídeň 45,9
Stockholm 87
Berlín 64,8
Londýn 135,45
Poznámka: Částky jsou uvedeny v korunách.