Teplota je pod nulou, přesto k budoucí stanici metra Veleslavín, kde tříkilometrová prohlídka začíná, proudí davy lidí. Tak to v sobotu krátce po poledni vypadalo na Praze 6.

Z Veleslavína se přes stanici Petřiny dostaneme k Vypichu. Do terénu, který rozhodně nepatří k nejsnazším, se vydali jak senioři s vycházkovými holemi nebo pomůckami Nordic walking, tak rodiče s těmi nejmenšími dětmi. „Byli jsme se spolu loni podívat i na Blanku, viď," říká strýc čtyřletého Jirky z Letné.

Metro každým dnem roste

Z Chodova a Roztylů přijely dvě studentky střední školy: „Prostě jsme to chtěly vidět. Takový pohled se člověku potom nenaskytne. Všimli jsme si v metru plakátu a domluvily se, že se sem spolu podíváme," doplňovaly se. „Studuji obor stavební manažerství na vysoké škole, a tak by mě ani nenapadlo nechat si to utéct," říká další z návštěvníků tunelu, kterým se z důvodu tak vysoké účasti v některých úsecích muselo jít krokem.

Cestou si mohli prohlédnout celé traťové tunely, ražené stanice, obratové koleje nebo vzduchotechniku. Vedle všech úseků stavby poutala pohled návštěvníků i drobná soška svaté Barbory, ochránkyně těch, kteří na stavbě pracují. „Zaplaťpámbů, zatím nás střeží dobře," usmívá se jeden z dělníků, který v reflexivní vestě ukazuje davům cestu.

„To metro neuvěřitelně roste. Všechno díky moderní technice. Razící štíty jsou ohromný vynález. Jen je škoda, že po dokončení tunelu nemají další uplatnění," říká fotograf společnosti Metrostav, která má stavbu na starosti, Josef Husák. „Ti naši kluci se to skvěle naučili a teď se neví, co se s technikou bude dělat," dodává.

Pražský dopravní podnik do dvou razících štítů investoval více než 500 milionů korun. Oba „hrdinové", dětskými pacienty z motolské nemocnice pojmenovaní Tonda a Adéla, urazily z montážní jámy na Vypichu do Dejvic 4 177 metrů. Tondovi trvalo proražení levého traťového tunelu 596 dní, Adéla vzdálenost pokořila za pouhých 503 dní. Metrem by pasažéři trasu měli urazit za sedm a půl minuty.

Stavba se výrazně prodražila

Nový úsek zeleného metra povede z Dejvické do Motole. Město počítá s tím, že bude dokončen koncem roku 2014. Nové stanice na Červeném Vrchu, Veleslavíně, Petřinách a v Motole zatím nemají definitivní názvy, přesto se předběžně počítá s označením Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.

Prodloužení mělo původně stát 21,2 miliardy korun. Na podzim loňského roku ale pražský dopravní podnik oznámil, že se stavba výrazně prodraží, přibližně o 1,3 miliardy korun. Praha si také z tohoto důvodu letos hodlá půjčit šest miliard korun od Evropské investiční banky. Ukazatelem finančních problémů města je i ustoupení od původního záměru. Trasa metra měla být prodloužena až na ruzyňské Letiště Václava Havla. Kvůli nedostatku peněz bude konečnou stanicí Motol.

Barbora z Nikomédie

Světice, lidově zvaná svatá Barborka, patří ke čtrnácti svatým pomocníkům, vzývaným v obzvlášť těžkých chvílích, v minulosti například při morových epidemiích. Tato svatá panna a mučednice je také tradičně uctívána jako patronka havířů, dětí, dělostřelců, architektů, matematiků a dalších povolání, u nichž hrozí riziko náhlé smrti.