Město v současné době zpracovává studii proveditelnosti, přičemž nízkoemisní zóny by zahrnovaly území zhruba od Jižní spojky po Stromovku a od Hradčan, Malé Strany a Smíchova na západě po Staré a Nové Město, Nusle a Krč na východě.

Praha si od zavedení těchto zón slibuje dýchatelnější vzduch a omezení dopravy, na jejíž hustotu si stěžují například lidé v okolí magistrály a na Spořilově.

Je zákaz opravdu řešením?

Zda se Praha čistšího vzduchu dočká tím, že zakáže vjezd starších aut, je podle Petra Jaroše ze sdružení Občané pro svobodnou a bezpečnou individuální dopravu sporné. Odvolává se přitom na studii, která analyzovala nízkoemisní zóny v Německu. Autoři dospěli k závěru, že přínos těchto zón je tak malý, že je neměřitelný.

Sdružení se proto míní proti nízkoemisním zónám postavit. „Dojde k obrovskému omezení individuální mobility lidí, ale jinak se nic nezmění," řekl Jaroš s tím, že sdružení hodlá předložit své připomínky.

Vznik nízkoemisních zón umožnila začátkem února vláda a minulý týden Klimkovice odeslaly vyhlášku ke schválení. O podobném opatření se přitom podle Jaroše mluví i v Plzni, Českých Budějovicích nebo Ostravě. „Snad jen v Ostravě, kde jsou problémy se smogem na denním pořádku, by to mohlo být oprávněné," dodal.

Průměrné stáří osobních aut je v Česku téměř čtrnáct let. Třetina aut je starší než patnáct let.

Jakou známku dostane váš vůz?

Rok výroby Barva samolepky
Dieslové motory Před rokem 1997 žádná, do centra nesmí
Dieslové motory Od 1997 do 2000 červená (auta splňující normy Euro 1 a Euro 2)
Dieslové motory Od 2001 do 2005 žlutá (auta splňující normy Euro 2 a Euro 3)
Dieslové motory Od roku 2006 zelená (auta s normou Euro 4 a výše
Benzinové motory Před 1. lednem 1993 žádná, do centra nesmí

Po tomto datu vozy automaticky dostanou zelenou plaketu.