Město v současné době zpracovává studii proveditelnosti, přičemž nízkoemisní zóny by zahrnovaly území zhruba od Jižní spojky po Stromovku a od Hradčan, Malé Strany a Smíchova na západě po Staré a Nové Město, Nusle a Krč na východě.
Praha si od zavedení těchto zón slibuje dýchatelnější vzduch a omezení dopravy, na jejíž hustotu si stěžují například lidé v okolí magistrály a na Spořilově.
Je zákaz opravdu řešením?
Zda se Praha čistšího vzduchu dočká tím, že zakáže vjezd starších aut, je podle Petra Jaroše ze sdružení Občané pro svobodnou a bezpečnou individuální dopravu sporné. Odvolává se přitom na studii, která analyzovala nízkoemisní zóny v Německu. Autoři dospěli k závěru, že přínos těchto zón je tak malý, že je neměřitelný.
Sdružení se proto míní proti nízkoemisním zónám postavit. „Dojde k obrovskému omezení individuální mobility lidí, ale jinak se nic nezmění," řekl Jaroš s tím, že sdružení hodlá předložit své připomínky.
Vznik nízkoemisních zón umožnila začátkem února vláda a minulý týden Klimkovice odeslaly vyhlášku ke schválení. O podobném opatření se přitom podle Jaroše mluví i v Plzni, Českých Budějovicích nebo Ostravě. „Snad jen v Ostravě, kde jsou problémy se smogem na denním pořádku, by to mohlo být oprávněné," dodal.
Průměrné stáří osobních aut je v Česku téměř čtrnáct let. Třetina aut je starší než patnáct let.
Jakou známku dostane váš vůz?
Rok výroby | Barva samolepky | |
Dieslové motory | Před rokem 1997 žádná, do centra nesmí | |
Dieslové motory | Od 1997 do 2000 | červená (auta splňující normy Euro 1 a Euro 2) |
Dieslové motory | Od 2001 do 2005 | žlutá (auta splňující normy Euro 2 a Euro 3) |
Dieslové motory | Od roku 2006 | zelená (auta s normou Euro 4 a výše |
Benzinové motory | Před 1. lednem 1993 žádná, do centra nesmí |
Po tomto datu vozy automaticky dostanou zelenou plaketu.