VYBRAT REGION
Zavřít mapu

I Praha chce v blízké době zakázat vjezd starším autům

Praha – Řidiči starších aut budou mít brzo v Praze utrum. Po severomoravských Klimkovicích se pro nízkoemisní zóny rozhodla i česká metropole. Majitelé starších aut tak do centra Prahy nebudou smět od roku 2015 zajet. „O zavedení zóny bychom chtěli rozhodnout ještě v tomto volebním období tak, aby v roce 2015 mohla začít platit," uvedl pražský radní Radek Lohynský.

23.2.2013 0
SDÍLEJ:

Hluk, špína. Přetížená magistrála v samém centru Prahy.Foto: Vít Šimánek

Město v současné době zpracovává studii proveditelnosti, přičemž nízkoemisní zóny by zahrnovaly území zhruba od Jižní spojky po Stromovku a od Hradčan, Malé Strany a Smíchova na západě po Staré a Nové Město, Nusle a Krč na východě.

Praha si od zavedení těchto zón slibuje dýchatelnější vzduch a omezení dopravy, na jejíž hustotu si stěžují například lidé v okolí magistrály a na Spořilově.

Je zákaz opravdu řešením?

Zda se Praha čistšího vzduchu dočká tím, že zakáže vjezd starších aut, je podle Petra Jaroše ze sdružení Občané pro svobodnou a bezpečnou individuální dopravu sporné. Odvolává se přitom na studii, která analyzovala nízkoemisní zóny v Německu. Autoři dospěli k závěru, že přínos těchto zón je tak malý, že je neměřitelný.

Sdružení se proto míní proti nízkoemisním zónám postavit. „Dojde k obrovskému omezení individuální mobility lidí, ale jinak se nic nezmění," řekl Jaroš s tím, že sdružení hodlá předložit své připomínky.

Vznik nízkoemisních zón umožnila začátkem února vláda a minulý týden Klimkovice odeslaly vyhlášku ke schválení. O podobném opatření se přitom podle Jaroše mluví i v Plzni, Českých Budějovicích nebo Ostravě. „Snad jen v Ostravě, kde jsou problémy se smogem na denním pořádku, by to mohlo být oprávněné," dodal.

Průměrné stáří osobních aut je v Česku téměř čtrnáct let. Třetina aut je starší než patnáct let.

Jakou známku dostane váš vůz?

Rok výroby Barva samolepky
Dieslové motory Před rokem 1997 žádná, do centra nesmí
Dieslové motory Od 1997 do 2000 červená (auta splňující normy Euro 1 a Euro 2)
Dieslové motory Od 2001 do 2005 žlutá (auta splňující normy Euro 2 a Euro 3)
Dieslové motory Od roku 2006 zelená (auta s normou Euro 4 a výše
Benzinové motory Před 1. lednem 1993 žádná, do centra nesmí

Po tomto datu vozy automaticky dostanou zelenou plaketu.

Autor: ČTK

23.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 0
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Z chaty rodinný dům – proměna je možná, ale má svá úskalí

Josef Gočár.
15

Josef Gočár byl jedinečným architektem mnoha stylů

Prague Proms zahájila premiéra Elfmanova houslového koncertu

Praha - Světová premiéra Koncertu pro housle a orchestr slavného hollywoodského skladatele Dannyho Elfmana ve středu v zaplněném Obecním domě zahájila 13. ročník mezinárodního hudebního festivalu Prague Proms. Elfman koncert zkomponoval pro virtuosku Sandy Cameronovou, která se pražskému publiku před časem představila sólem ve Střihorukém Edwardovi na večeru hudby z filmů Tima Burtona. Premiéru houslového koncertu, které se Elfman zúčastnil, doprovázel velký aplaus publika a ovace vestoje.

Kongresové centrum by mohla doplnit rozhledna. Je to dobrý nápad?

Praha – Jak by měla být využita revitalizovaná severní terasa Kongresového centra Praha, která nabízí unikátní výhled na panorama hlavního města. Jak ji změnit, aby co nejlépe sloužila veřejnosti? To je jedna z otázek, s nimiž se v internetové anketě obrací na veřejnost vedení centra společně s radnicí Prahy 4.

DOTYK.CZ

Manželovi a dětem jsem svou partnerku představila nejdřív jako kamarádku

Dětem gayů nebo leseb nevadí sexuální orientace rodičů, ale homofobie společnosti. Tvrdí to studie "Sešívané rodiny: nový život zevnitř i z venku", kterou zpracovaly Magdalena Skřivánková a Petra Kutálková. 

AKTUALIZOVÁNO

Tramvajové koleje v horku povolily

Praha – Technická závada kolejové konstrukce – vzdutí vlivem vysokých teplot. Těmito slovy začal v úterý čtvrt hodiny před třetí odpoledne dopravní podnik vysvětlovat, proč musel být omezen tramvajový provoz v Zenklově ulici. Ve směru jízdy k centru byly tramvaje na linkách číslo 3, 10 a 24 odkloněny v úseku Ke Stírce–Palmovka a dopravní podnik zavedl náhradní autobusovou dopravu. Obnovit provoz na kolejích se podařilo těsně před sedmou večer.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies