Kde jsou obchodní domy, velká nákupní centra, či tržnice – to vědí snad všichni Pražané. Kde však je nejbližší švec, krejčí či hodinář, neví často ani starousedlík. Důvod je dvojí: jednak se adresy provozoven často mění, jednak některé obchody a služby patří k těm úzkoprofilovým.

„Desítka“ je průkopníkem

„V zájmu zlepšení vybavenosti službami a obchody uspořádala Praha 10 již v dubnu anketu pro své obyvatele a požádala je, aby se na anketních lístcích a na internetu vyjádřili k tomu, co jim v jejich okolí chybí,“ řekl mluvčí Prahy 10 Jan Charvát. Nyní má městská část k dispozici výsledky a bude se snažit k nim v rámci dlouhodobého projektu Společně měníme Prahu 10 při svém rozhodování přihlížet. O anketu projevili největší zájem obyvatelé Strašnic, Vršovic a Malešic. Ve svém okolí nejvíce postrádali železářství, domácí potřeby a galanterii. „V budoucnu by se nemělo stávat, že v některé části Prahy 10 chybí kadeřnictví či potraviny, ale volný nebytový prostor od města získá kvůli lepší finanční nabídce autosalon, herna či bar,“ řekl místostarosta Prahy 10 Bohumil Zoufalík (ODS). Podle něj nejde o ovlivňování tržního prostředí, ale o pomoc občanům při zajišťování jejich potřeb.

Určitým protikladem Prahy 10 s její starší zástavbou a rovněž starším obyvatelstvem je Praha 11 plná sídlišť. „U nás nemáme moc volných prostor, které bychom mohli zájemcům o podnikání nabídnout. Protože zde máme paneláky, jde většinou o bývalé kočárkárny, nevyužité sklípky a podobně,“ říká mluvčí MČ Praha 11 Andrea Wolfová. Podle ní se MČ snaží vyjít živnostníkům vstříc tím, že jim – pokud jsou z Prahy 11 – již druhým rokem nezvyšuje nájemné. Navíc mají možnost se zdarma registrovat v katalogu podnikatelů, který byl na jaře a bude opět na podzim přiložen ke zdarma distribuovanému časopisu Prahy 11 Klíč.

Příkladem, kdy podnikatel získal nebytový prostor pro – v místě žádanou a nenabízenou – novou službu, je bývalá bloková kotelna v ulici Podjavorinské, v níž byl nedávno otevřen domácí pivovar. „Pokud jde o zpětnou vazbu, k té mají občané pochopitelně k dispozici naše webové stránky, ale popravdě řečeno připomínky či návrhy nejsou moc časté,“ podotýká Wolfová.

Dvojka pro seniory

Zajímavou možnost prezentace pro drobné i větší podnikatele nabízí také radnice Prahy 2, která už několik měsíců úspěšně vede projekt Dvojka pro seniory. Obchodníci z nejrůznějších oblastí mohou nabídnout členům klubu slevy ve svých prodejnách a sami se tak mohou zviditelnit. „V programu je několik desítek podnikatelů a asi tisícovka seniorů. Určitě se maximálně snažíme o to, aby drobné obchůdky, kavárny a podobná místa v naší městské části byly a dařilo se jim,“ uvedla radní Prahy 2 Aleksandra Udženija (ODS). Podnikatelé pak samozřejmě mají možnost prezentovat se přímo na webových stránkách Prahy 2.

JAN HORÁK
LUKÁŠ MAREK