VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hledá se 43 miliard pro metro

Praha - Nikdo neví, jakým způsobem se bude nové trasa podzemky do Písnice financovat.

15.4.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Pro výstavbu metra trasy D se hledají peníze.

V současnosti se totiž dokončuje dokumentace pro zadání územního rozhodnutí. „Je nejvyšší čas hledat, jaký způsobem se bude nové metro financovat,“ sdělil zastupitelům Martin Dvořák, ředitel dopravního podniku.

Podle něj by nejvýhodněji a nejlevněji vyšlo, kdyby se na financování z největší části podílel stát. „To je ale naivní představa,“ dodal záhy Dvořák.

Pracovníci dopravního podniku včera představili několika zastupitelům studii výstavby metra trasy D, které povede na jih metropole. Celkem se jedná o deset nových stanic podzemky, které propojí stanici Náměstí Míru s nynější stanicí Pankrác na trase C, a povedou směrem do Písnice. Celková délka trasy bude 10,6 kilometru.

První etapa počítá s výstavbou nových stanic, které se napojí na Pankrác a budou pokračovat do zastávky Nové Dvory. Trasa zahrnuje stanice Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory s autobusovým terminálem. Druhá etapa povede z Nových Dvorů do Depa Písnice přes zastávky Libuš a Písnice. Jako poslední se bude stavět úsek propojující Náměstí Míru a Pankrác přes zastávku Náměstí Bratří Synků.

Kde Praha sežene 43 miliard?

Pavel Štěpák ze společnosti Deloitte, která studii výstavby z části zpracovávala, odhadl, že celkové náklady na stavbu metra jsou kolem 43 miliard korun. Kde bude město hledat zdroje?

„Možností je několik. Podle jednoho způsobu by se do financování mohly zapojit veřejné zdroje, tedy státní dotace, a rozpočet města. Pak připadají v úvahu privátní zdroje, tedy komerční úvěry, úvěry z Evropské investiční banky či vstup soukromého subjektu, který by za výstavbu metra zodpovídal,“ vyjmenoval Pavel Šťěpák.

Vstup veřejných peněz je ale kvůli vysokému zadlužení města skoro vyloučen. Stát na financování pražské podzemky moc štědrý také není. „Metro je klíčovým druhem pražské městské dopravy. Praha je evropským unikátem, co se týče financování podzemní dráhy. V jiných zemích se totiž na nich výrazně podílí i stát, a tak například Amsterdamu platí Nizozemské království dokonce až 90% nákladů na výstavbu metra. Uměl bych si představit, že by i Česká republika finančně podporovala výstavbu nejen pražského metra,“ řekl Petr Hulinský, předseda finančního výboru zastupitelstva.

„Ve světě je běžné, že státy přispívají velkým městům na výstavbu metra ze svých rozpočtů. Důvodů je víc, podzemní dráha neslouží jenom místním obyvatelům, ale i návštěvníkům a tím, že nabízí rychlou dopravu, zvyšuje přitažlivost města pro potenciální investory a turisty,“ řekl dopravní odborník Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT.

Metro ve světě

Bukurešť – stavbu metra platí stoprocentně stát.

Amsterdam – stát přispívá až na 90 % nákladů na stavbu nových úseků metra.

Vídeň – na stavbě metra se podílí město a stát padesáti procenty.

Doněck a Dněpropetrovsk – dokonce i Ukrajina přispívá na stavbu metra ze státního rozpočtu.

Čtěte také: Metro D? Bez řidičů a skokanů do kolejí

JITKA EISENHAMMEROVÁ
LUKÁŠ MAREK

15.4.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vítězné náměstí.
7

Praha 6 musí mít pro obchvat Vítězného náměstí další posudky

Matějská pouť. Ilustrační foto.
10

Matějskou pouť zahájí 25. února ohňostroj na Výstavišti v Holešovicích

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Za týden touto dobou už to nebude možné – odejít z prodejny bez toho, aniž by prodavač vytiskl účtenku s unikátním kódem.

Soud projedná odvolání v kauze nehody bývalého policisty Kadlece

Praha - Pražský městský soud ve středu projedná kauzu bývalého policejního důstojníka a pedagoga Karla Kadlece, který se odvolal proti osmiměsíčnímu podmíněnému trestu uloženému za dopravní nehodu. Podle nepravomocného verdiktu Kadlec kvůli incidentu způsobenému v opilosti také nesmí dva roky řídit.

Metropole připravuje regulační řád dopravy při výskytu smogu

Praha - Hlavní město připravuje regulační řád pro omezení dopravy v době výskytu smogu. Zatím může regulovat jen průmyslové podniky, nejvíc znečištění je ale z aut. V tiskové zprávě o tom v úterý informoval pražský magistrát. Návrh chce mít do konce září.

Praha schválila záměr získat od Veolie 100 procent akcii PVK

Praha - Pražští radní schválili záměr získat od firmy Veolia 100 procent akcií společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK). Akcie by získala Praha, nebo některá její akciová společnost. Novinářům to dnes řekl radní Karel Grabein Procházka (ANO). Kdy, za jakých podmínek a jakou cenu by případně Praha akcie získala, není jasné. Veolia je stoprocentním vlastníkem PVK, které mají pronajatu vodohospodářskou síť do roku 2028 od městské společnosti Pražská vodohospodářská společnost (PVS). PVK nechce jednání komentovat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies