VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hledá se 43 miliard pro metro

Praha - Nikdo neví, jakým způsobem se bude nové trasa podzemky do Písnice financovat.

15.4.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Pro výstavbu metra trasy D se hledají peníze.

V současnosti se totiž dokončuje dokumentace pro zadání územního rozhodnutí. „Je nejvyšší čas hledat, jaký způsobem se bude nové metro financovat,“ sdělil zastupitelům Martin Dvořák, ředitel dopravního podniku.

Podle něj by nejvýhodněji a nejlevněji vyšlo, kdyby se na financování z největší části podílel stát. „To je ale naivní představa,“ dodal záhy Dvořák.

Pracovníci dopravního podniku včera představili několika zastupitelům studii výstavby metra trasy D, které povede na jih metropole. Celkem se jedná o deset nových stanic podzemky, které propojí stanici Náměstí Míru s nynější stanicí Pankrác na trase C, a povedou směrem do Písnice. Celková délka trasy bude 10,6 kilometru.

První etapa počítá s výstavbou nových stanic, které se napojí na Pankrác a budou pokračovat do zastávky Nové Dvory. Trasa zahrnuje stanice Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory s autobusovým terminálem. Druhá etapa povede z Nových Dvorů do Depa Písnice přes zastávky Libuš a Písnice. Jako poslední se bude stavět úsek propojující Náměstí Míru a Pankrác přes zastávku Náměstí Bratří Synků.

Kde Praha sežene 43 miliard?

Pavel Štěpák ze společnosti Deloitte, která studii výstavby z části zpracovávala, odhadl, že celkové náklady na stavbu metra jsou kolem 43 miliard korun. Kde bude město hledat zdroje?

„Možností je několik. Podle jednoho způsobu by se do financování mohly zapojit veřejné zdroje, tedy státní dotace, a rozpočet města. Pak připadají v úvahu privátní zdroje, tedy komerční úvěry, úvěry z Evropské investiční banky či vstup soukromého subjektu, který by za výstavbu metra zodpovídal,“ vyjmenoval Pavel Šťěpák.

Vstup veřejných peněz je ale kvůli vysokému zadlužení města skoro vyloučen. Stát na financování pražské podzemky moc štědrý také není. „Metro je klíčovým druhem pražské městské dopravy. Praha je evropským unikátem, co se týče financování podzemní dráhy. V jiných zemích se totiž na nich výrazně podílí i stát, a tak například Amsterdamu platí Nizozemské království dokonce až 90% nákladů na výstavbu metra. Uměl bych si představit, že by i Česká republika finančně podporovala výstavbu nejen pražského metra,“ řekl Petr Hulinský, předseda finančního výboru zastupitelstva.

„Ve světě je běžné, že státy přispívají velkým městům na výstavbu metra ze svých rozpočtů. Důvodů je víc, podzemní dráha neslouží jenom místním obyvatelům, ale i návštěvníkům a tím, že nabízí rychlou dopravu, zvyšuje přitažlivost města pro potenciální investory a turisty,“ řekl dopravní odborník Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT.

Metro ve světě

Bukurešť – stavbu metra platí stoprocentně stát.

Amsterdam – stát přispívá až na 90 % nákladů na stavbu nových úseků metra.

Vídeň – na stavbě metra se podílí město a stát padesáti procenty.

Doněck a Dněpropetrovsk – dokonce i Ukrajina přispívá na stavbu metra ze státního rozpočtu.

Čtěte také: Metro D? Bez řidičů a skokanů do kolejí

JITKA EISENHAMMEROVÁ
LUKÁŠ MAREK

15.4.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Holešovice a Libeňský most

Libeňský most čeká na ortel po zátěžových testech

Milan Chovanec (ČSSD)

Chovanec chce od policie důkazy o existenci internetové hry Modrá velryba

Drahošovou tiskovou mluvčí bude Lenka Pastorčáková

Praha - Tiskovou mluvčí prezidentského kandidáta Jiřího Drahoše bude Lenka Pastorčáková. Dosavadní redaktorka České televize se funkce ujme na začátku května. V sobotu o tom informoval server Lidovky.cz.

AUTOMIX.CZ

Jak se nespálit při koupi ojetiny II.: Jsme u auta. Na co si dát pozor?

V minulém dílu článku o nákupu ojetiny jsme si probrali, čím se řídit při počátečním výběru auta a jak se připravit na jeho nákup. Nyní se dostáváme do bodu, kdy jsme u vybraného vozu. Na co si dát pozor? A co všechno byste měli zkontrolovat?

MŠMT: Zveřejnění testů přijímaček nemůže narušit přijímací proces

Praha - Zveřejnění zadání jednotných přijímacích zkoušek na internetu před dokončením jejich letošních termínů není podle ministerstva školství natolik závažné, aby mohlo narušit přijímací proces. Přesto podle něj není šíření testů tímto způsobem vhodné, protože může porušit zásadu, aby byl zachován rovný přístup uchazečů k testům. V pátek to sdělila mluvčí ministerstva Klára Bílá v reakci na výzvu organizace EDUin, aby ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) zajistila rovný a okamžitý přístup k již použitým testovým zadáním.

Muzeum připomíná 70 let od cesty Hanzelky se Zikmundem

Praha – Zdá se to skoro neuvěřitelné, ale je to tak: na své putování po světě vyrazili Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund před rovnými 70 lety. Kulaté výročí startu legendární cestovatelské dvojice k první ze série jejich cest v sobotu po celý den připomínají akce v Národním technickém muzeu – přičemž součástí programu bude zahájení tematické pamětní jízdy automobilu Tatra 87 s posádkou Petr Horký, Michal Popov a Miroslav Náplava, mířící ve stopách Hanzelky a Zikmunda do Marseille.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies