VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hledá se 43 miliard pro metro

Praha - Nikdo neví, jakým způsobem se bude nové trasa podzemky do Písnice financovat.

15.4.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Pro výstavbu metra trasy D se hledají peníze.

V současnosti se totiž dokončuje dokumentace pro zadání územního rozhodnutí. „Je nejvyšší čas hledat, jaký způsobem se bude nové metro financovat,“ sdělil zastupitelům Martin Dvořák, ředitel dopravního podniku.

Podle něj by nejvýhodněji a nejlevněji vyšlo, kdyby se na financování z největší části podílel stát. „To je ale naivní představa,“ dodal záhy Dvořák.

Pracovníci dopravního podniku včera představili několika zastupitelům studii výstavby metra trasy D, které povede na jih metropole. Celkem se jedná o deset nových stanic podzemky, které propojí stanici Náměstí Míru s nynější stanicí Pankrác na trase C, a povedou směrem do Písnice. Celková délka trasy bude 10,6 kilometru.

První etapa počítá s výstavbou nových stanic, které se napojí na Pankrác a budou pokračovat do zastávky Nové Dvory. Trasa zahrnuje stanice Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory s autobusovým terminálem. Druhá etapa povede z Nových Dvorů do Depa Písnice přes zastávky Libuš a Písnice. Jako poslední se bude stavět úsek propojující Náměstí Míru a Pankrác přes zastávku Náměstí Bratří Synků.

Kde Praha sežene 43 miliard?

Pavel Štěpák ze společnosti Deloitte, která studii výstavby z části zpracovávala, odhadl, že celkové náklady na stavbu metra jsou kolem 43 miliard korun. Kde bude město hledat zdroje?

„Možností je několik. Podle jednoho způsobu by se do financování mohly zapojit veřejné zdroje, tedy státní dotace, a rozpočet města. Pak připadají v úvahu privátní zdroje, tedy komerční úvěry, úvěry z Evropské investiční banky či vstup soukromého subjektu, který by za výstavbu metra zodpovídal,“ vyjmenoval Pavel Šťěpák.

Vstup veřejných peněz je ale kvůli vysokému zadlužení města skoro vyloučen. Stát na financování pražské podzemky moc štědrý také není. „Metro je klíčovým druhem pražské městské dopravy. Praha je evropským unikátem, co se týče financování podzemní dráhy. V jiných zemích se totiž na nich výrazně podílí i stát, a tak například Amsterdamu platí Nizozemské království dokonce až 90% nákladů na výstavbu metra. Uměl bych si představit, že by i Česká republika finančně podporovala výstavbu nejen pražského metra,“ řekl Petr Hulinský, předseda finančního výboru zastupitelstva.

„Ve světě je běžné, že státy přispívají velkým městům na výstavbu metra ze svých rozpočtů. Důvodů je víc, podzemní dráha neslouží jenom místním obyvatelům, ale i návštěvníkům a tím, že nabízí rychlou dopravu, zvyšuje přitažlivost města pro potenciální investory a turisty,“ řekl dopravní odborník Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT.

Metro ve světě

Bukurešť – stavbu metra platí stoprocentně stát.

Amsterdam – stát přispívá až na 90 % nákladů na stavbu nových úseků metra.

Vídeň – na stavbě metra se podílí město a stát padesáti procenty.

Doněck a Dněpropetrovsk – dokonce i Ukrajina přispívá na stavbu metra ze státního rozpočtu.

Čtěte také: Metro D? Bez řidičů a skokanů do kolejí

JITKA EISENHAMMEROVÁ
LUKÁŠ MAREK

15.4.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Konvoj. Ilustrační foto.

Přes ČR se ode dneška vracejí ze cvičení konvoje americké armády

Parkovat správně se vyplatí. Nemusíte pak řešit tyto situace...
AUTOMIX.CZ
48

GALERIE: Nejvtipnější pomsty za špatné parkování. Někdy je trest až krutý

Italské jídlo je o lehkosti, říká šéfkuchař Bušek

Praha - Aby se snad rozkrájel. Což by byl pro Martina Buška symbolický skon. Zkuste si ale šéfovat čtyřem špičkovým kuchyním v centru Prahy.

AKTUALIZOVÁNO

Lidovci a STAN připravují po rozchodu rychlý restart kampaní

Po čtvrtroce příprav na společnou kandidaturu v říjnových sněmovních volbách se dnes daly týmy hnutí STAN a KDU-ČSL do intenzivní práce na podobě samostatných kandidátek a kampaní. Úterní rozhodnutí Starostů a nezávislých nevyhovět žádosti lidovců, aby místo koaliční spolupráce přijali pouze místa na kandidátních listinách KDU-ČSL, podle politologů zkomplikuje oběma stranám přípravu volební kampaně. Samostatně se hodlají STAN a KDU-ČSL prezentovat už od příštího týdne, společné billboardy měly zaplacené do konce července.

V podkroví můžete mít své království

Bydlení na košické Hlavní ulici vyhledávají nejen zahraniční studenti, ale také manažeři pracující v nedalekých administrativních centrech. Zážitek z bydlení v centru města přináší originálně zrekonstruované podkroví starého měšťanského domu.

Sobotka se sejde s Hermanem k bilanci v Klementinu

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) dnes pokračuje v bilancování práce členů svého kabinetu setkáním s ministrem kultury Danielem Hermanem (KDU-ČSL). Místem jejich setkání bude sídlo Národní knihovny v pražském Klementinu, navštíví také depozitáře instituce v Hostivaři. Mluvit budou o tom, zda se podařilo splnit úkoly, jež si Sobotkova vláda v kultuře stanovila i krocích, kterými by se v oblasti kultury měla zabývat nová vláda. Premiér se chce během sejít se všemi členy vlády, aby s nimi vyhodnotil plnění programového prohlášení vlády.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení