VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hledá se 43 miliard pro metro

Praha - Nikdo neví, jakým způsobem se bude nové trasa podzemky do Písnice financovat.

15.4.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Pro výstavbu metra trasy D se hledají peníze.

V současnosti se totiž dokončuje dokumentace pro zadání územního rozhodnutí. „Je nejvyšší čas hledat, jaký způsobem se bude nové metro financovat,“ sdělil zastupitelům Martin Dvořák, ředitel dopravního podniku.

Podle něj by nejvýhodněji a nejlevněji vyšlo, kdyby se na financování z největší části podílel stát. „To je ale naivní představa,“ dodal záhy Dvořák.

Pracovníci dopravního podniku včera představili několika zastupitelům studii výstavby metra trasy D, které povede na jih metropole. Celkem se jedná o deset nových stanic podzemky, které propojí stanici Náměstí Míru s nynější stanicí Pankrác na trase C, a povedou směrem do Písnice. Celková délka trasy bude 10,6 kilometru.

První etapa počítá s výstavbou nových stanic, které se napojí na Pankrác a budou pokračovat do zastávky Nové Dvory. Trasa zahrnuje stanice Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory s autobusovým terminálem. Druhá etapa povede z Nových Dvorů do Depa Písnice přes zastávky Libuš a Písnice. Jako poslední se bude stavět úsek propojující Náměstí Míru a Pankrác přes zastávku Náměstí Bratří Synků.

Kde Praha sežene 43 miliard?

Pavel Štěpák ze společnosti Deloitte, která studii výstavby z části zpracovávala, odhadl, že celkové náklady na stavbu metra jsou kolem 43 miliard korun. Kde bude město hledat zdroje?

„Možností je několik. Podle jednoho způsobu by se do financování mohly zapojit veřejné zdroje, tedy státní dotace, a rozpočet města. Pak připadají v úvahu privátní zdroje, tedy komerční úvěry, úvěry z Evropské investiční banky či vstup soukromého subjektu, který by za výstavbu metra zodpovídal,“ vyjmenoval Pavel Šťěpák.

Vstup veřejných peněz je ale kvůli vysokému zadlužení města skoro vyloučen. Stát na financování pražské podzemky moc štědrý také není. „Metro je klíčovým druhem pražské městské dopravy. Praha je evropským unikátem, co se týče financování podzemní dráhy. V jiných zemích se totiž na nich výrazně podílí i stát, a tak například Amsterdamu platí Nizozemské království dokonce až 90% nákladů na výstavbu metra. Uměl bych si představit, že by i Česká republika finančně podporovala výstavbu nejen pražského metra,“ řekl Petr Hulinský, předseda finančního výboru zastupitelstva.

„Ve světě je běžné, že státy přispívají velkým městům na výstavbu metra ze svých rozpočtů. Důvodů je víc, podzemní dráha neslouží jenom místním obyvatelům, ale i návštěvníkům a tím, že nabízí rychlou dopravu, zvyšuje přitažlivost města pro potenciální investory a turisty,“ řekl dopravní odborník Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT.

Metro ve světě

Bukurešť – stavbu metra platí stoprocentně stát.

Amsterdam – stát přispívá až na 90 % nákladů na stavbu nových úseků metra.

Vídeň – na stavbě metra se podílí město a stát padesáti procenty.

Doněck a Dněpropetrovsk – dokonce i Ukrajina přispívá na stavbu metra ze státního rozpočtu.

Čtěte také: Metro D? Bez řidičů a skokanů do kolejí

JITKA EISENHAMMEROVÁ
LUKÁŠ MAREK

15.4.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dům Donalda Trumpa

Tady strávil mládí Donald Trump

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
9

Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, tvrdí NKÚ

Zeman při setkání vyjádřil Valachové podporu, ta trvá na demisi

Prezident Miloš Zeman na dnešní schůzce v Brně seznámil odcházející ministryni školství Kateřinu Valachovou (ČSSD) s podporou, které se jí dostává od učitelů a sportovců. Jak však uvedla následně ministryně novinářům, očekává, že prezident bude postupovat dle ústavy.

Pro ČR není alternativa k EU, řekli europoslanci na sjezdu KDU-ČSL

Praha - Evropská unie prochází nejhorší krizí ve své historii. Pro Česko ale členství v unii nemá žádnou alternativu, a proto musí země hledat cestu, jak unii pomoci. Na sjezdu KDU-ČSL se na tom shodli lidovečtí europoslanci. Europoslanec Pavel svoboda přitom podotkl, že se Česko musí snažit stát součástí integračního jádra EU.

AKTUALIZOVÁNO

Čunek poražen. Bělobrádek obhájil křeslo předsedy

Předsedou KDU-ČSL bude i další dva roky Pavel Bělobrádek. Vicepremiér a úřadující předseda strany dnes na lidoveckém sjezdu v Praze porazil zlínského hejtmana Jiřího Čunka. Pro Bělobrádka hlasovalo 227 delegátů z 276 přítomných, získal tak 84 procent hlasů.

AKTUALIZOVÁNO

Lidovci jdou do voleb se STANem. Bělobrádek hovořil o politickém systému

Českou republiku čeká souboj o charakter společnosti a o to, zda zůstane standardní parlamentní demokracií, nebo se posune k autoritářskému systému. V projevu na sjezdu KDU-ČSL to řekl předseda strany Pavel Bělobrádek. Lidovci jsou podle něj síla pro budoucnost a strana, která je zodpovědná a solidární. Sněm schválil také uzavření volební koalice s hnutím STAN. Část lidovců měla výhrady, přesto spojenectví podpořilo 81,72 procenta delegátů.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies