VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hlávkův most chátrá. Na opravu si ale ještě počká

Praha – Architektonická památka a důležitá součást severojižní magistrály: řeč je o Hlávkově mostu. Nejširší pražský most je ve špatném stavu a čtyřproudová silnice i tramvajové koleje vedoucí přes něj potřebují opravit. Zničená dlážděná vozovka se stala nebezpečná pro kola aut, tedy i pro lidský život. I historické části jako pilíře a klenba chátrají.

14.8.2011
SDÍLEJ:

Hlávkův most.Foto: Deník/Michal Bílek

Oprava mostů v Praze je podle magistrátu plánovaná postupně, podle důležitosti či akutní nutnosti nápravy. Na řadu přišel jako první Nuselský most, jehož dilatační spáry byly po zimě v katastrofickém stavu. Počátkem července se mohlo začít pracovat na jejich úplné výměně.

„Mám radost, že oprava nezpůsobuje výraznější dopravní komplikace,“ chválí si průběh rekonstrukce první náměstek primátora Karel Březina (ČSSD). S opravami se čekalo do dokončení projektových příprav na výměnu dilatačních závěrů a hotové by měly být do konce prázdnin. Druhá fáze obnovy Nuselského mostu bude muset být kvůli nedostatku financí rozdělena na etapy a za příznivých okolností započne roku 2012.

Libeňský most je další v pořadníku. Projektové přípravy na opravu právě probíhají. Je do nich zahrnuto jednání se soukromými i městskými investory, povolení či prodlužování platnosti na stavební objekty i řešení majetkoprávních vztahů. Podle plánu by všechno mělo být uzavřeno do konce tohoto roku, což znamená, že příští rok bude zahájena rekonstrukce.

Hůř je na tom jiná dlouhodobě chátrající stavba: Hlávkův most. Ten se sice v minulosti dočkal několika rozborů, které by měly vést k zahájení projektové dokumentace. Nejbližší naděje pro most spočívá v územním rozhodnutí, ke kterému by podle Březiny mohlo dojít nejdřív příští rok.

Na špatném stavu silnice vedoucí přes Hlávkův most se odráží nejenom hustý provoz aut, ale i frekventovaná tramvajová doprava. Právě kvůli kolejím hrozí přerušení tramvajového spojení, při kterém by došlo k neodkladným opravám. To by samozřejmě zapříčinilo částečné omezení provozu aut, které by hodně ztížilo dopravu v centru metropole.

Dvanáctý po proudu

Hlávkův most je v Praze dvanáctý most přes Vltavu po proudu řeky. První betonový most vzal prvenství v šířce po rekonstrukci z 16 metrů na 28 metrů Štefánikovu mostu. Při výstavbě na mostě spolupracovali dvě rozdílné generace architektů.

Starší generace neměla důvěru k novému materiálu, jímž byl beton a dávala přednost železné konstrukci. Mladší kolegové naopak volili v té době moderní materiál. Most je jedinečný i tím, že jeho pojmenování se nezměnilo od postavení, navzdory změně režimů a ponechal si jméno po významném staviteli Josefu Hlávkovi dodnes.

Mosty v Praze jsou nedílnou součástí české metropole. „Jsou to důležité komunikace, které se dlouho neopravovaly, ale věřím, že se vše zvládne a budeme mít na pokračování oprav dostatek financí,“ říká náměstek Karel Březina.

Anketa: Potřebuje Hlávkům most opravit?

Matěj Rosí
k
Jezdím po něm každý den do práce. Opravy by tam měly být, myslím, že by to prospělo. Ale hlavně by se měla zrekonstruovat ta silnice. Tam se nedá jezdit. Člověk si koupí auto a po dvou letech jízdy v Praze je úplně zničené.

Alena Šoutová
Podle mého laického pohledu by most rekonstrukci nepotřeboval, zdá se mi v pořádku.

Antonín Brandžovský
Podle mě by most rekonstrukci nutně nepotřeboval. Dle mého mínění poslední oprava proběhla v 70. letech minulého století.

Čtěte také: V Praze dnes chátrají desítky mostů

PAVLA GABRHELÍKOVÁ

14.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jiří Kajínek po propuštění z vězení
AKTUALIZOVÁNO
17

Je to tady! Kajínek opustil vězení. "Vítej na svobodě," zaznělo na uvítanou

zelenina, ilustrační foto

Tipy pro miniaturní zahradu

AKTUALIZOVÁNO

Prezident zítra odvolá ministra financí Babiše, jmenuje Pilného

Prezident Miloš Zeman odvolá zítra o půl šesté večer ministra financí a vicepremiéra Andreje Babiše (ANO). Na Pražském hradě pak jmenuje nového správce státní kasy Ivana Pilného (ANO).

Krátkodobí turisté si návštěvu Hradu rozmyslí

Na Pražský hrad jen před devátou ráno nebo krátce po poledni. Jedině tak mají lidé šanci se vyhnout nekonečným frontám.

AUTOMIX.CZ

Škoda zvažuje sporťák inspirovaný legendárním "erkem". Jak by mohl vypadat?

Česká automobilka Škoda v minulých letech získala pověst výrobce především praktických vozů, které nabízejí řadu chytrých nápadů. V poslední době se ale značka snaží také působit emotivně. I proto zvažuje sportovní auto, které bude inspirované legendárním kupé 110 R ze 70. let.

Vláda na vědu a výzkum schválila více peněz. Dá na ně přes 36 miliard korun

Na vědu a výzkum půjde v příštím roce 36,2 miliardy korun, což je zhruba o 3,5 miliardy víc než letos. Návrh vicepremiéra pro vědu a výzkum Pavla Bělobrádka (KDU-ČSL) dnes schválila vláda. Materiál počítá i se zvýšením střednědobých výhledů do roku 2020. Více peněz by mělo jít zejména do aplikovaného výzkumu.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies