„Takzvaným turbo taxametrům v naší aplikaci odzvonilo. Tento problém s některými nepoctivci přece mockrát řešil pražský magistrát. Taxikáři za svou nevalnou pověst vděčí právě praktice zvané turbo, která nezákonně navyšuje cenu jízdného. Tak jsme vymysleli něco, co by tuto neutěšenou situaci mohlo vyřešit," uvedl Juraj Atlas, ředitel společnosti.

Podle ředitele k tomu postačí jen chytrý mobilní telefon a příslušná aplikace, která zobrazuje doporučenou trasu k cíli na interaktivní mapě a kontrolní taxametr během jízdy. „Jen v Praze agreguje nabídky přes 400 taxikářů a aplikaci si stáhlo více než 20 tisíc uživatelů," upřesnil Juraj Atlas.

Názorná ukázka v praxi zdá se, je ideální pro zákazníka, který si především libuje v detailech. Aplikace mu tak nabízí okamžitý přehled o nejbližších stanovištích taxikářů a jejich cenících, včetně hodnocení v žebříčku zákaznické obliby.

Jenomže tito taxikáři ale musí být v této společnosti registrováni, aby byli součástí aplikace. Což není zadarmo a otázka vzájemného ekonomického efektu je zatím obchodní tajemství. „Pasažér zato předem zcela jasně ví, kolik zhruba za jízdu zaplatí a jakou úroveň přepravy může očekávat. Taxikář je zase nezávislý na konkrétním provozovateli nebo dispečinku,“ vysvětluje Martin Hausenblas, zakladatel a spolumajitel společnosti.

Raději se nechám dirigovat

„O téhle službě jsem už slyšel a osobně bych ji využívat asi nechtěl. K poctivosti přece nepotřebuji kontrolu zákazníka, ale vlastní rozum.

Tržní cena sice hraje svou roli, ale nějaké turbo v taxametru už je k ničemu,“ říká taxikář Václav 
z Prahy 4 a dodává: „Ošizeného zákazníka jen naštvu a ten samozřejmě vystoupí bez placení. Což je ve finále dražší než celé slavné turbo. Nikdy jsem to nepraktikoval, ale vím, 
o čem mluvím.“

Proto se pan Václav prý raději nechá „dirigovat“ ve smluvním vztahu dispečinkem zavedené taxislužby. Mnohdy se prý ani nezastaví. 

Rozhodovat se musíme sami

Jiný oslovený pražský taxikář zaváděnou novinku mobilní aplikace až tak příkře nehodnotí.

„Zatím nemám možnost srovnání, kolik bych u té společnosti platil za registraci a jestli bych měl dostatek zakázek. Jestli je to dobrý projekt, ukáže čas. Co vím už teď jistě, že kdybych se pak chtěl vrátit pod dispečink současné taxislužby, tak mám smůlu,“ řekl taxikář Ondřej z Prahy 8 s tím, že konkurenční boj má svá tvrdá nepsaná pravidla.

Citát pražského taxikáře Richarda Mašáta.Poslední z oslovených pražských taxikářů se dívá na zmíněnou novinku prozaicky. „Podle mě to je vcelku chytrý pokus jak ohrozit monopol zavedených taxislužeb. Stejně se pro lepší či horší variantu, jak se aspoň trochu slušně uživit, musíme rozhodovat sami,“ poznamenal Richard Mašát 
z Prahy 1.

„Naše taxi je opravdu bezplatný rezervační a objednávací systém všech taxikářů 
v blízkém okolí, který je nezávislý na konkrétním provozovateli nebo dispečinku. Funguje proto na podobném principu jako je kupříkladu světoznámý booking.com pro rezervaci hotelů,“ vysvětluje.

Martin Hausenblas a odvolává se na početné taxikáře ve službách společnosti. Registrují jich aktuálně bezmála devět stovek, z toho 500 jenom v Praze. Ti prý mohou díky nové aplikaci zhodnotit, zda je zakázka pro ně vůbec rentabilní. Tedy taxikář si oplátkou může vybírat svého klienta v okolí a ušetří tak čas a peníze za dojíždění. Nehledě na to, že taxikář podle nejmenované společnosti nemusí dlouhé minuty či někdy desítky minut trčet v kolonách 
a zbytečně tak svůj vůz opotřebovávat.

Zavedené pražské taxislužby se zmíněnému projektu poněkud diví. „Vůbec nechápu, 
s jakou že novou inovací v mobilní aplikaci tato společnost přichází. Tu přece máme dávno taky. Navíc náš zákazník po sdělení výchozího místa a cílové adresy dostane předem SMS zprávu, kolik za ujeté kilometry zaplatí. Praktikujeme to už 15 let!

A když případně dojde k reklamaci a uznáme ji za oprávněnou, nově klientovi samozřejmě vracíme peníze v plné výši,“ reagoval Jiří Kvasnička, jednatel oslovené taxislužby.

Miliony ušetřených kilometrů

Zpochybňovaná mobilní aplikace je ale tvrdošíjně obhajována spolumajitelem a zakladatelem společnosti Martinem Hausenblasem. Nabízí prý totiž kromě dalších výhod něco navíc.

„Naším dlouhodobým cílem je řešit přetíženou automobilovou dopravu ve městech. Město pro lidi, ne pro auta. Jen v samotné Praze je milion zakázek taxi za jediný měsíc,“ říká Hausenblas s tím, že pokud dlouhodobě ušetří taxíkům dojezd byť jen o pouhý kilometr, zbaví tím například centrum města milionu zbytečně projetých kilometrů 
a sníží tak dopravní zácpy 
a škodlivé emisní zplodiny.

Podle Radima J. Šrámka, vedoucího genetické ekotoxikologie Ústavu experimentální medicíny Akademie věd emise z dopravy opravdu škodí. „Například nový výzkum dokázal, že emise z dopravy mohou měnit genetickou výbavu dosud nenarozených dětí,“ říká vědec s tím, že současné hodnoty těchto látek 
v ovzduší se u dnešních dětí projeví za dvacet let diabetem či nemocemi srdce.

Vizuální kontrolu ceny a ujetých kilometrů nabízí zákazníkům nová mobilní aplikace. Ta musí souhlasit jak na taxametru, tak právě v mobilním telefonu.
Vizuální kontrolu ceny a ujetých kilometrů nabízí zákazníkům nová mobilní aplikace. Ta musí souhlasit jak na taxametru, tak právě v mobilním telefonu. Ilustrační foto: Adler iTech

Kde si je možno stáhnout aplikaci?V obchodě s mobilními aplikacemi, kterým disponuje každý smartphone.

Pro telefony s operačním systémem iOS (tj. Apple iPhone) je to obchod Apple App Store, zatímco pro telefony s operačním systémem Android (například Samsung, HTC, Huawei a další) je to obchod Google Play.

Aplikaci lze jednoduše vyhledat v obchodu s aplikacemi přímo v telefonu a ťuknout na možnost „Instalovat". Stažení a instalace proběhne plně automaticky.

Aplikace je zcela zdarma, zákazník dále platí jen za jízdu.

Čtěte také: Nejlevnější taxíky v kraji jezdí v Benešově