VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Formuli sestavili vysokoškoláci z diplomek

Praha /FOTOGALERIE/ - Až sto padesátkou si to pálí na závodní dráze model formule, který vyrobili ve své dílně studenti pražského Českého vysokého učení technického v Praze. Takzvaná Formula Student dvojka vznikala od návrhu až po závodní jízdu deset měsíců.

25.10.2011 1
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Studenti strojní fakulty ČVUT představili 25. října v Praze formuli třetí generace se spalovacím motorem FS.03 a zcela novou formuli poháněnou elektromotorem s označením FSE.01.Foto: Deník/Dimír Šťastný

„Celý vůz sami navrhneme a zhruba asi sedmdesát procent toho vozu také sami vyrobíme u nás ve školní dílně,“ předeslal Lukáš Papík z Formula Student/SAE Team. Odborníci mohou poskytnout studentům radu, avšak přímo se na vývoji a výrobě nesmějí podílet. Zhruba třicetičlenný tým vysokoškoláků navrhne model formule, zpracuje na počítači, následuje fáze výroby, testování a pak fáze závodů.

„Mojí prací bylo navrhnout rám, který je z ocelových trubek a je vyztužený uhlíkovými sendvičovými panely,“ přiblížil mladý konstruktér s tím, že takto realizoval svoji diplomovou práci. „Tento vůz je vlastně celý z bakalářských a diplomových prací,“ dodal. Společně s designérem navrhoval také karosérii. „Já jsem navrhoval technickou a výrobní část a kolega konkrétní tvar a kontury,“ prozradil Lukáš Papík. Zároveň se podílel stejně jako u prvního modelu na výrobě.

Pod od kapotou je motor z Yamahy

Motor má vůz sériový z Yamahy R6 a předělávají na něm výfuk, sání a výfukové svody. „Musí to podléhat pravidlům, kde musí být zúžené sání, tím pádem se sníží výkon, a změnou programu řídící jednotky se pak snažíme opět získat co největší výkon,“ vysvětlil Lukáš Papík s tím, že nejde o to koupit díly a jen je sesadit dohromady. Regule soutěže dávají jasné mantinely, které musí studentský vývojový tým dodržet.

Závody dokončí třetina startujících

Převody má formule dvě konstruované na sto padesát kilometrů za hodinu. „Na závodech se jezdí nízké rychlosti, maximálně sto kilometrů v hodině na rovince. Trať je totiž stavěná jako technická. Jde tedy hlavně o to, aby vůz dojel celý závod, při kterém je opravdu hodně namáhán,“ vysvětlil konstruktér. „Vůz dojel do cíle náročný závod, který se nám nepodařilo dojet s předchozí formulí jedna,“ dodal.

Je totiž běžné, že tento závod dokončí jen třetina startujících a zbytek skončí kvůli poruše. V samotném závodě endurance na 22 kilometrů se umístili na šestnáctém místě a celkově získali osmnácté pořadí mezi 78 týmy univerzit světových měst. „Bojuje se nejen na úrovni závodní, ale i návrhářské a manažerské,“ přiblížil Lukáš Papík. Hodnotí se také, kolik ten vůz stál.

V dynamických disciplínách se jezdí zrychlení na 75 metrů, jízda v osmičce, kde se prověřuje podvozek. Pak je tam také autokros, což je kvalifikační závod na jeden kilometr a jezdí ho pouze jeden vůz.

V roce 2007 odstartovali konstrukci první formule a od té doby funguje tento studentský konstrukční tým. V současnosti už mají v kategorii studentských formulí v Čechách kolegy, další dva studentské týmy. Jinak v celém světě takovýmto způsobem funguje čtyři sta týmů.

Konstruktéra baví rychlá auta

Lukáš Papík dokončil obor dopravní a manipulační technika, který se zabývá se automobily od chase přes podvozek až po motor, ale také zároveň i kolejovými vozidly. A co ho láká právě na vývojové práci a rychlých autech? „Víceméně ta jedinečnost, že může člověk na škole vytvářet přímo něco podle svých představ. Má to smysl i v tom, že si člověk vytvoří svůj projekt, který zrealizuje a vidí, že funguje. Jsem chlap, takže mě ta závodní auta táhnou, je to také můj koníček,“ přiblížil. Má za sebou jedinečnou zkušenost, která mu jistě pomůže při budoucím profesním uplatnění.

„Po skončení studia bych se rád věnoval automobilovému průmyslu, ať už v karosařině nebo v konstrukci,“ uzavřel Lukáš Papík s tím, že nyní se chystá do zahraničí „pilovat“ jazykové vybavení, které je v tomto oboru nezbytné.

Autor: Jitka Koděrová

25.10.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Předvolební debata Deníku

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Patronem soutěže se stal Jakub Štáfek Lavi z kultovního seriálu Vyšehrad (na snímku). „Chance je zábavná, odvážná a drzá, stejně jako on,“ řekla mluvčí firmy Markéta Světlíková.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Soud zaslal lobbistovi Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu

Městský soud v Praze zaslal v pátek lobbistovi Marku Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu. ČTK to řekla mluvčí soudu Markéta Puci. Kdy musí Dalík nastoupit do vězení, sdělí mluvčí až poté, co si lobbista zásilku vyzvedne.

Středoškoláci půjdou volit. Chtějí o zemi rozhodovat

Maturitní třída pražského víceletého gymnázia. Skupina dívek, které letos poprvé půjdou volit, se baví, komu dá hlas. Katka váhá mezi TOP 09 a ODS, Karolína, Vendula a Veronika to hodí Pirátům, Anna topce.

Bývalá ministerská náměstkyně žaluje stát kvůli svému odvolání

Bývalá náměstkyně ministra zdravotnictví Lenka Taie Kolaříková podala žalobu na stát kvůli svému odvolání z funkce. Tvrdí, že ji ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík (ČSSD) odvolal v rozporu se služebním zákonem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení