VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Formuli sestavili vysokoškoláci z diplomek

Praha /FOTOGALERIE/ - Až sto padesátkou si to pálí na závodní dráze model formule, který vyrobili ve své dílně studenti pražského Českého vysokého učení technického v Praze. Takzvaná Formula Student dvojka vznikala od návrhu až po závodní jízdu deset měsíců.

25.10.2011 1
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Studenti strojní fakulty ČVUT představili 25. října v Praze formuli třetí generace se spalovacím motorem FS.03 a zcela novou formuli poháněnou elektromotorem s označením FSE.01.Foto: Deník/Dimír Šťastný

„Celý vůz sami navrhneme a zhruba asi sedmdesát procent toho vozu také sami vyrobíme u nás ve školní dílně,“ předeslal Lukáš Papík z Formula Student/SAE Team. Odborníci mohou poskytnout studentům radu, avšak přímo se na vývoji a výrobě nesmějí podílet. Zhruba třicetičlenný tým vysokoškoláků navrhne model formule, zpracuje na počítači, následuje fáze výroby, testování a pak fáze závodů.

„Mojí prací bylo navrhnout rám, který je z ocelových trubek a je vyztužený uhlíkovými sendvičovými panely,“ přiblížil mladý konstruktér s tím, že takto realizoval svoji diplomovou práci. „Tento vůz je vlastně celý z bakalářských a diplomových prací,“ dodal. Společně s designérem navrhoval také karosérii. „Já jsem navrhoval technickou a výrobní část a kolega konkrétní tvar a kontury,“ prozradil Lukáš Papík. Zároveň se podílel stejně jako u prvního modelu na výrobě.

Pod od kapotou je motor z Yamahy

Motor má vůz sériový z Yamahy R6 a předělávají na něm výfuk, sání a výfukové svody. „Musí to podléhat pravidlům, kde musí být zúžené sání, tím pádem se sníží výkon, a změnou programu řídící jednotky se pak snažíme opět získat co největší výkon,“ vysvětlil Lukáš Papík s tím, že nejde o to koupit díly a jen je sesadit dohromady. Regule soutěže dávají jasné mantinely, které musí studentský vývojový tým dodržet.

Závody dokončí třetina startujících

Převody má formule dvě konstruované na sto padesát kilometrů za hodinu. „Na závodech se jezdí nízké rychlosti, maximálně sto kilometrů v hodině na rovince. Trať je totiž stavěná jako technická. Jde tedy hlavně o to, aby vůz dojel celý závod, při kterém je opravdu hodně namáhán,“ vysvětlil konstruktér. „Vůz dojel do cíle náročný závod, který se nám nepodařilo dojet s předchozí formulí jedna,“ dodal.

Je totiž běžné, že tento závod dokončí jen třetina startujících a zbytek skončí kvůli poruše. V samotném závodě endurance na 22 kilometrů se umístili na šestnáctém místě a celkově získali osmnácté pořadí mezi 78 týmy univerzit světových měst. „Bojuje se nejen na úrovni závodní, ale i návrhářské a manažerské,“ přiblížil Lukáš Papík. Hodnotí se také, kolik ten vůz stál.

V dynamických disciplínách se jezdí zrychlení na 75 metrů, jízda v osmičce, kde se prověřuje podvozek. Pak je tam také autokros, což je kvalifikační závod na jeden kilometr a jezdí ho pouze jeden vůz.

V roce 2007 odstartovali konstrukci první formule a od té doby funguje tento studentský konstrukční tým. V současnosti už mají v kategorii studentských formulí v Čechách kolegy, další dva studentské týmy. Jinak v celém světě takovýmto způsobem funguje čtyři sta týmů.

Konstruktéra baví rychlá auta

Lukáš Papík dokončil obor dopravní a manipulační technika, který se zabývá se automobily od chase přes podvozek až po motor, ale také zároveň i kolejovými vozidly. A co ho láká právě na vývojové práci a rychlých autech? „Víceméně ta jedinečnost, že může člověk na škole vytvářet přímo něco podle svých představ. Má to smysl i v tom, že si člověk vytvoří svůj projekt, který zrealizuje a vidí, že funguje. Jsem chlap, takže mě ta závodní auta táhnou, je to také můj koníček,“ přiblížil. Má za sebou jedinečnou zkušenost, která mu jistě pomůže při budoucím profesním uplatnění.

„Po skončení studia bych se rád věnoval automobilovému průmyslu, ať už v karosařině nebo v konstrukci,“ uzavřel Lukáš Papík s tím, že nyní se chystá do zahraničí „pilovat“ jazykové vybavení, které je v tomto oboru nezbytné.

Autor: Jitka Koděrová

25.10.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

Ilustrační foto.
10

Kde rodit? Dilema i pro Pražanky

Pražská zoo se loučila s lachtanem Mamutem. Návštěvníkům představila jeho brášku

Praha /VIDEO/ - V pondělí měli návštěvníci Zoo Praha jednu z posledních příležitostí spatřit lachtana Mamuta, který v nejbližších dnech poputuje do nového domova v Německu. Jeho místo v expozici zaujme mládě, které se narodilo 26. května a lidé jej od tohoto pondělí mohou pravidelně vídat v bazénu v určený čas.

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

Showman Robbie Williams zaměstnal manželku, tatínka i snoubence

/RECENZE, VIDEA, FOTOGALERIE/ Pro více než 50 tisíc fanoušků zpíval v nablýskané show zpěvák, bavič a tanečník. Pomyslnou tečku za letošními mega open airy udělal současný popový král Robbie Williams. Příjemným překvapením byla tentokrát i disco legenda Erasure, která rozhodně nebyla nutným zlem jako většina předkapel. Diváky příjemně "předvařila".

Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze i do Prahy

Praha - Kolem dvaceti kousků naservíruje v sobotu publiku na letišti v Letňanech britský zpěvák a tanečník. Nebudou chybět nové věci z desky The Heavy Entertainment Show, jež vyšla loni. Areál se otevře již v 15 hodin.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení