VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prahu - venkov dusí tisíce těžkých vozidel

Praha - Kamiony ničí silnice, znečišťují ovzduší a zhoršují statiku domů. Lidé mají velké problémy s přecházením silnice.

11.10.2008
SDÍLEJ:

Obce a města v okolí metropole plní hluk, smog, domy se otřásají a lidé přejdou silnice jen s největším nasazením.Foto: Ivan Babej

Rozhlédnout doleva, doprava a znovu doleva. Když nejedou žádná vozidla, může poté člověk bezpečně přejít vozovku. V okrajových částech Prahy se to ale většině chodců nepodaří. Dříve klidné silnice dnes denně využívají tisíce těžkých aut a den ode dne jich přibývá.

Důvod? Vyhýbají se mýtnému. „Je to neúnosné, aut stále přibývá. Při přecházení silnice musí být člověk hodně opatrný,“ potvrdila Růžena Jiroušková z Černošic.

Obce a města v okolí metropole tak plní hluk, smog, domy se otřásají a lidé přejdou silnice jen s největším nasazením.

„Týká se to v podstatě celé Prahy – Západ i Východ. Kamionů stále přibývá. Obce se snaží tuto problematiku řešit, zatím se to ale příliš nedaří. Silnice vedoucí obcemi jsou pro tento provoz také určeny, takže to lze jen stěží omezit,“ vysvětlil vedoucí odboru dopravy Černošic Pavel Juřica.

Největší potíže s houstnoucí dopravou mají například Strančice, Rudná, Chýně, Řevnice, Jílové u Prahy či Velké Příklepy a další.

Kamiony sjíždí z dálnice, aby se vyhnuly mýtnému

Jedním z důvodů, proč některými obcemi a městy nyní projíždějí tisíce nákladních aut denně, je mýtné. Řidiči se mu totiž vyhýbají tak, že včas sjedou z dálnice a vyhnou se tak mýtným bránám. „Potýkáme se s tím každý den. Řidiči využívají naší páteřní komunikaci, která vede přes celé město. Sjedou z dálnice D5 a vyhnou se tak mýtné bráně. Doprava se u nás velmi zhoršila a zatím se nám problém nepodařilo vyřešit, i když jsme se o to pokoušeli,“ řekla starostka Rudné Jana Kozáková.

Město se pokoušelo vytěsnit alespoň kamiony nad 26 tun, ale ani to se nepodařilo. „Zatím nám na žádných úřadech nebyli příliš nakloněni,“ doplnila starostka. Problém je v tom, že silnice druhých tříd jsou pro takový druh dopravy určeny a například dopravní inspektorát, tak nemůže váhou omezit jízdu některých aut. Jenže právě silnice ani infrastruktura v menších městech nejsou schopny takový provoz vydržet a komunikace budou stále v horším stavu. „U nás jsou překročeny v podstatě všechny limity, hluk, smog a podobně,“ konstatovala Jana Kozáková.

Stejné potíže mají třeba i v Jesenici. „Počítali jsme, kolik tu projede kamionů a těžkých nákladních vozů. Do těchto počtů jsme nezahrnuli auta zásobující stavby. I tak jsme napočítali sedm set kamionů denně,“ upozornil starosta obce Zdeněk Pánek (Nezávislý starostové pro kraj).

Některé obce by chtěli situaci řešit vybudováním obchvatu. „To však stojí obrovské množství financí. Je tedy otázkou, zda se je podaří získat. Například z fondů Evropské unie,“ doplnil černošický vedoucí odboru dopravy Pavel Juřica.

Mýtné i pro vozy od 3,5 tuny. Další hrozba

Obce se ještě více obávají příchodu roku 2009. Od té doby by totiž mohlo mýtné na dálnicích a dalších vybraných silnicích platit i pro vozidla od 3,5 do 12 tun. Do zmíněných částí tak zřejmě zamíří další stovky vozidel a řidičů, kteří budou chtít ušetřit. „Co k tomu mám říct. Takový provoz obec neunese. My to ale nevyřešíme a zákazy vjezdů na silnice dát nemůžeme,“ zlobil se starosta Strančic Jaroslav Ulrich (SNK za rozvoj Strančic a přilehlých obcí).

Jako velkou hrozbu zavedení dalšího mýtného vidí i ostatní obce. Podle nich by měl zodpovědnost převzít krajský úřad. Ten se problematikou zabývá, ale ani zde zatím problém nevyřešili. Vyřešení problému hejtmanství podmiňuje dobudováním dálniční sítě pražského silničního okruhu.

„Administrativně to lze částečně řešit zavedením komplexního systému satelitního mýtného na všech komunikacích s preferencí silnic nižších tříd a zvýhodněním komunikací dálničního a rychlostního typu,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Karel Vyšehradský. To znamená přesunout opětovně kamiony na silnice vyšších tříd, zatraktivnit jejich provoz na těchto komunikacích.

Za obrovským nárůstem nákladní dopravy stojí ještě jeden fakt. Dopravních firem v Praze a okolí stále přibývá a rozrůstají se, meziročně se počítá až s desetiprocentním nárůstem. Starostové se shodují, že jejich oblasti zaznamenávají velký stavební boom, to znamená, že i přibývá vozidel.

Možná omezí průjezd značkami

S podobnými potížemi se při zavádění mýtného museli vyrovnat i v jiných státech, například v Rakousku či Švýcarsku. Zde obce a města problém řešili změnami dopravního značení, zákazy průjezdu těžkých vozidel a častými kontrolami. Otázkou je, zda to stejně pružně bude možné zajistit i v České republice.

„Možná je ještě jedno řešení. Přestaneme opravovat silnice druhých a třetích tříd. Ty pak budou ve špatném stavu a kamiony a těžká auta se vrátí zpět na dálnice. Pak bude ve městech znovu klid. Bohužel za cenu toho, že si obyvatelé budou stěžovat na špatný stav vozovek. Je to začarovaný kruh,“ uzavřel starosta jedné z obcí v okolí Prahy, jež si nepřál být jmenován.

Autor: Lukáš Marek

11.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Adriana Krnáčová.

Krnáčová je odhodlaná bránit Prahu i s policií. Výzvu od taxikářů nedostala

Su Ťij na tiskové konferenci v Praze; 17. září 2013
AKTUALIZOVÁNO
5

Kritizovaná Su Ťij by měla v říjnu navštívit Prahu. Zřejmě se setká i se Zemanem

ODS bude žádat odchod Janečka z čela finanční správy

Opoziční ODS bude dnes na jednání rozpočtového výboru Sněmovny žádat odchod ředitele finanční správy Martina Janečka z funkce kvůli nadužívání zajišťovacích příkazů a nedostatečné kontrole takzvaných korunových dluhopisů. Předseda sněmovního klubu ODS Zbyněk Stanjura na tiskové konferenci kritizoval i fungování daňových vratek, kvůli kterým zadržuje finanční správa firmám vysoké sumy.

Vlaky půjdou pod zem. Propojí se s metrem

/INFOGRAFIKA/ Po vzoru Německa, Švýcarska a Švédska má v plánu i vedení Prahy vybudovat tzv. Metro S. Jde o převážně podzemní železnici propojenou s metrem a oddělenou od dálkových koridorů.

Soud potrestal cizince za nápis na soše na Karlově mostě vyhoštěním a pokutou

Cizince, který popsal sochu sv. Františka na Karlově mostě, soud vyhostil na tři roky. Zároveň muži uložil půlroční podmínku a náhradu škody ve výši patnáct tisíc korun.

Jak skladovat dříví na topení

Pokud chcete tuto zimu topit dřívím, které si teprve objednáváte či svážíte z lesa, pak řekněte amen svému komínu i peněžence. Dřevo se musí pořádně vysušit. Jak ho skladovat, aby dobře proschlo?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení