VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prahu - venkov dusí tisíce těžkých vozidel

Praha - Kamiony ničí silnice, znečišťují ovzduší a zhoršují statiku domů. Lidé mají velké problémy s přecházením silnice.

11.10.2008
SDÍLEJ:

Obce a města v okolí metropole plní hluk, smog, domy se otřásají a lidé přejdou silnice jen s největším nasazením.Foto: Ivan Babej

Rozhlédnout doleva, doprava a znovu doleva. Když nejedou žádná vozidla, může poté člověk bezpečně přejít vozovku. V okrajových částech Prahy se to ale většině chodců nepodaří. Dříve klidné silnice dnes denně využívají tisíce těžkých aut a den ode dne jich přibývá.

Důvod? Vyhýbají se mýtnému. „Je to neúnosné, aut stále přibývá. Při přecházení silnice musí být člověk hodně opatrný,“ potvrdila Růžena Jiroušková z Černošic.

Obce a města v okolí metropole tak plní hluk, smog, domy se otřásají a lidé přejdou silnice jen s největším nasazením.

„Týká se to v podstatě celé Prahy – Západ i Východ. Kamionů stále přibývá. Obce se snaží tuto problematiku řešit, zatím se to ale příliš nedaří. Silnice vedoucí obcemi jsou pro tento provoz také určeny, takže to lze jen stěží omezit,“ vysvětlil vedoucí odboru dopravy Černošic Pavel Juřica.

Největší potíže s houstnoucí dopravou mají například Strančice, Rudná, Chýně, Řevnice, Jílové u Prahy či Velké Příklepy a další.

Kamiony sjíždí z dálnice, aby se vyhnuly mýtnému

Jedním z důvodů, proč některými obcemi a městy nyní projíždějí tisíce nákladních aut denně, je mýtné. Řidiči se mu totiž vyhýbají tak, že včas sjedou z dálnice a vyhnou se tak mýtným bránám. „Potýkáme se s tím každý den. Řidiči využívají naší páteřní komunikaci, která vede přes celé město. Sjedou z dálnice D5 a vyhnou se tak mýtné bráně. Doprava se u nás velmi zhoršila a zatím se nám problém nepodařilo vyřešit, i když jsme se o to pokoušeli,“ řekla starostka Rudné Jana Kozáková.

Město se pokoušelo vytěsnit alespoň kamiony nad 26 tun, ale ani to se nepodařilo. „Zatím nám na žádných úřadech nebyli příliš nakloněni,“ doplnila starostka. Problém je v tom, že silnice druhých tříd jsou pro takový druh dopravy určeny a například dopravní inspektorát, tak nemůže váhou omezit jízdu některých aut. Jenže právě silnice ani infrastruktura v menších městech nejsou schopny takový provoz vydržet a komunikace budou stále v horším stavu. „U nás jsou překročeny v podstatě všechny limity, hluk, smog a podobně,“ konstatovala Jana Kozáková.

Stejné potíže mají třeba i v Jesenici. „Počítali jsme, kolik tu projede kamionů a těžkých nákladních vozů. Do těchto počtů jsme nezahrnuli auta zásobující stavby. I tak jsme napočítali sedm set kamionů denně,“ upozornil starosta obce Zdeněk Pánek (Nezávislý starostové pro kraj).

Některé obce by chtěli situaci řešit vybudováním obchvatu. „To však stojí obrovské množství financí. Je tedy otázkou, zda se je podaří získat. Například z fondů Evropské unie,“ doplnil černošický vedoucí odboru dopravy Pavel Juřica.

Mýtné i pro vozy od 3,5 tuny. Další hrozba

Obce se ještě více obávají příchodu roku 2009. Od té doby by totiž mohlo mýtné na dálnicích a dalších vybraných silnicích platit i pro vozidla od 3,5 do 12 tun. Do zmíněných částí tak zřejmě zamíří další stovky vozidel a řidičů, kteří budou chtít ušetřit. „Co k tomu mám říct. Takový provoz obec neunese. My to ale nevyřešíme a zákazy vjezdů na silnice dát nemůžeme,“ zlobil se starosta Strančic Jaroslav Ulrich (SNK za rozvoj Strančic a přilehlých obcí).

Jako velkou hrozbu zavedení dalšího mýtného vidí i ostatní obce. Podle nich by měl zodpovědnost převzít krajský úřad. Ten se problematikou zabývá, ale ani zde zatím problém nevyřešili. Vyřešení problému hejtmanství podmiňuje dobudováním dálniční sítě pražského silničního okruhu.

„Administrativně to lze částečně řešit zavedením komplexního systému satelitního mýtného na všech komunikacích s preferencí silnic nižších tříd a zvýhodněním komunikací dálničního a rychlostního typu,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Karel Vyšehradský. To znamená přesunout opětovně kamiony na silnice vyšších tříd, zatraktivnit jejich provoz na těchto komunikacích.

Za obrovským nárůstem nákladní dopravy stojí ještě jeden fakt. Dopravních firem v Praze a okolí stále přibývá a rozrůstají se, meziročně se počítá až s desetiprocentním nárůstem. Starostové se shodují, že jejich oblasti zaznamenávají velký stavební boom, to znamená, že i přibývá vozidel.

Možná omezí průjezd značkami

S podobnými potížemi se při zavádění mýtného museli vyrovnat i v jiných státech, například v Rakousku či Švýcarsku. Zde obce a města problém řešili změnami dopravního značení, zákazy průjezdu těžkých vozidel a častými kontrolami. Otázkou je, zda to stejně pružně bude možné zajistit i v České republice.

„Možná je ještě jedno řešení. Přestaneme opravovat silnice druhých a třetích tříd. Ty pak budou ve špatném stavu a kamiony a těžká auta se vrátí zpět na dálnice. Pak bude ve městech znovu klid. Bohužel za cenu toho, že si obyvatelé budou stěžovat na špatný stav vozovek. Je to začarovaný kruh,“ uzavřel starosta jedné z obcí v okolí Prahy, jež si nepřál být jmenován.

Autor: Lukáš Marek

11.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Malíř Karel Franta.

Pohřeb výtvarníka Karla Franty bude 26. července ve Strašnicích

Ředitel neziskové organizace Člověk v tísni Šimon Pánek poskytl 13. července v Praze rozhovor Deníku
10

Šimon Pánek: Svobodu a prosperitu nemáme navždy. Bojím se o ně

Ministerstvo znovu vyhlásilo konkurz na ředitele Českých center

Ministerstvo zahraničí opakuje výběrové řízení na místo generálního ředitele sítě Českých center. Uzávěrka přihlášek do prvního vyhlášeného konkurzu byla na konci května, nový šéf sítě čítající 22 poboček z něj nevzešel. Tento týden ministerstvo zahraničí na svém webu zveřejnilo nový inzerát. Předchozí ředitel Jiří Závěšický byl odvolán na začátku dubna kvůli neshodám ohledně obsazení místa ředitele Českého centra v Paříži.

AUTOMIX.CZ

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Aut mladoboleslavské značky se na české inzerci povalují přímo hordy, v drtivé většině případů jde ale o běžné modely moderní éry. Co když ale sháníte škodováckou klasiku? I v tomhle případě je bohatý výběr.

Sobotka bude bilancovat s ministrem kultury Hermanem

Premiér Bohuslav Sobotka bude příští týden pokračovat v bilančních schůzkách, na kterých hodnotí splněné závazky z programového prohlášení vlády. Po úvodním jednání s ministrem zemědělství Marianem Jurečkou ho ve středu čeká v Národní knihovně setkání s ministrem kultury Danielem Hermanem.

Senát: kožešinové farmy zmizí do ledna 2019

Senát schválil zákaz kožešinových farem od konce ledna 2019 beze změn. Období pro jejich likvidaci neprodloužil, nezvýšil ani výši kompenzace chovatelům, jak to část senátorů požadovala. Zákaz má přinést novela zákona na ochranu zvířat proti týrání, kterou dnes Senát přijal po dvouhodinové debatě. Normu nyní dostane k podpisu prezident Miloš Zeman.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení