VYBERTE SI REGION

Drážní úřad rozhodne o vstupu RegioJetu na trať do Bratislavy

Praha - Drážní úřad bude rozhodovat o právu na vstup soukromého dopravce na železniční trať v Česku. S námitkou proti vstupu RegioJetu Radima Jančury na trať Praha – Brno – Bratislava se na regulační orgán obrátily České dráhy, které na trase mezi Prahou a Brnem provozují vlaky objednané státem. Drážní úřad bude posuzovat, zda vstupem dalšího dopravce na tuto trasu nebudou ohroženy služby v rámci vnitrostátní dopravy. Řekl to ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Podle RegioJetu stát jeho vstupem na trať ušetří.

12.6.2016 AKTUALIZOVÁNO 12.6.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník

„V rámci našich kompetencí musíme nyní provést analýzu stávajícího trhu na trase. Požádali jsme subjekty, kterých se to týká, aby nám zaslaly podklady a svá stanoviska. Na jejich základě pak situaci posoudíme a vydáme rozhodnutí o právu k přístupu na železniční infrastrukturu," uvedl Kolář. Předpokládá, že rozhodnutí padne v srpnu.

Požadavek RegioJetu o přidělení kapacity pro jeden pár vlaků mezi oběma hlavními městy potvrdil letos v dubnu správce slovenských kolejí Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). „ŽSR budou nyní posuzovat polohy a počet tras vlaků vzhledem k výlukové činnosti při stavbě koridorů a také s ohledem na technologické možnosti stanic. Také se musí posoudit, zda objednávky nejsou v rozporu s objednávkami jiných dopravců. Konečný návrh časových poloh a počtu vlaků bude známý v září," uvedla tehdy mluvčí společnosti Martina Pavliková.

Smyslem takzvaného posouzení hospodářské vyváženosti je ochrana peněz, které na dopravní obslužnost vynakládá stát. Dopravcům jezdícím v závazku veřejné služby doplácí totiž stát nebo kraj prokazatelnou ztrátu, tedy rozdíl mezi náklady na provoz a tržbami z jízdného. Zavedení nové komerční linky ale může objednaným spojům odvést zákazníky ke konkurenci, snížit tržby a zvýšit tak objem dotací, které bude muset stát na provoz doplatit. Drážní úřad proto musí posoudit, zda toto riziko nehrozí u uvedeného spojení.

RegioJet dnes napsal, že na trase z Brna do Prahy nyní existují dva zcela oddělené koncepty vlaků. Jde převážně o mezinárodní vlaky jezdící v hodinovém intervalu a vedle toho o dva další páry vložených expresů, které jedou ráno z Brna do Prahy a odpoledne v opačném směru. Tyto dva páry vlaků jezdí v krátkých soupravách, nepřepravují mezinárodní cestující s dražšími jízdenkami, a jsou tudíž nejvíce ztrátové. Právě tyto dva páry vlaků chce RegioJet bez nároku na dotace převzít.

Prodloužení trasy

Firma plánuje prodloužení trasy těchto spojů, jeden z nich by vytvořil nové přímé spojení bez přestupu mezi Hodonínem a Prahou. „Je to dvojí přínos pro daňové poplatníky. Stát na jedné straně ušetří na dotacích a na straně druhé občané dostanou novou kvalitu rychlého vlakového spojení právě například z oblasti Hodonína a dalších s Prahou a dalšími městy v ČR," uvedl mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Situací na železničním trhu se zabývá také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Podezřívá České dráhy ze zneužití dominance na trati Praha – Ostrava. Případ otevřel v roce 2012 právě po stížnosti RegioJetu, České dráhy od začátku řízení popírají, že by zákon porušily. „Mohu jen potvrdit, že správní řízení v uvedené věci stále probíhá," řekl dnes mluvčí úřadu Martin Švanda. Zda se bude ÚOHS zabývat i novou linkou, na kterou chce RegioJet vstoupit, komentovat nechtěl.

Autor: ČTK

12.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
10

Mrznout bude do konce ledna, pak se oteplí

Pavel Koupal.
3

Pavel Koupal: Za komunistů si lidé odvykli myslet, řídila je strana

Bezpečnou nemocnicí se letos stala Ústřední vojenská nemocnice

Jihlava, Praha - Vítězem devátého ročníku celostátní ankety Bezpečná nemocnice se stala Ústřední vojenská nemocnice - Vojenská fakultní nemocnice Praha, která uspěla s projektem Bezpečná manipulace s léčivy. Druhá skončila třebíčská nemocnice s projektem na zvyšování bezpečnosti provozu operačních sálů a třetí místo obsadila Nemocnice Blansko soutěžící s projektem Prosím, polkněte si. V pátek sdělila mluvčí pořádajícího Kraje Vysočina Monika Brothánková.

Václav Aulický: Jaká místa mám v Praze rád

Praha - Architekt Václav Aulický se proslavil projektováním řady pražských budov. Známý je zejména jako autor kontroverzní Žižkovské věže či legendárního objektu ve stylu brutalismu, tedy bývalého Plynárenského centrálního dispečinku Transgas. Do podoby hlavního města se tak zapsal nezaměnitelným způsobem.

Češi berou neférově nízké platy. Proč nedostávají víc?

Místo hotových výrobků děláme jen polotovary. A za směnu toho zvládneme vyrobit méně než Němci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies