VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Drážní úřad rozhodne o vstupu RegioJetu na trať do Bratislavy

Praha - Drážní úřad bude rozhodovat o právu na vstup soukromého dopravce na železniční trať v Česku. S námitkou proti vstupu RegioJetu Radima Jančury na trať Praha – Brno – Bratislava se na regulační orgán obrátily České dráhy, které na trase mezi Prahou a Brnem provozují vlaky objednané státem. Drážní úřad bude posuzovat, zda vstupem dalšího dopravce na tuto trasu nebudou ohroženy služby v rámci vnitrostátní dopravy. Řekl to ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Podle RegioJetu stát jeho vstupem na trať ušetří.

12.6.2016 AKTUALIZOVÁNO 12.6.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník

„V rámci našich kompetencí musíme nyní provést analýzu stávajícího trhu na trase. Požádali jsme subjekty, kterých se to týká, aby nám zaslaly podklady a svá stanoviska. Na jejich základě pak situaci posoudíme a vydáme rozhodnutí o právu k přístupu na železniční infrastrukturu," uvedl Kolář. Předpokládá, že rozhodnutí padne v srpnu.

Požadavek RegioJetu o přidělení kapacity pro jeden pár vlaků mezi oběma hlavními městy potvrdil letos v dubnu správce slovenských kolejí Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). „ŽSR budou nyní posuzovat polohy a počet tras vlaků vzhledem k výlukové činnosti při stavbě koridorů a také s ohledem na technologické možnosti stanic. Také se musí posoudit, zda objednávky nejsou v rozporu s objednávkami jiných dopravců. Konečný návrh časových poloh a počtu vlaků bude známý v září," uvedla tehdy mluvčí společnosti Martina Pavliková.

Smyslem takzvaného posouzení hospodářské vyváženosti je ochrana peněz, které na dopravní obslužnost vynakládá stát. Dopravcům jezdícím v závazku veřejné služby doplácí totiž stát nebo kraj prokazatelnou ztrátu, tedy rozdíl mezi náklady na provoz a tržbami z jízdného. Zavedení nové komerční linky ale může objednaným spojům odvést zákazníky ke konkurenci, snížit tržby a zvýšit tak objem dotací, které bude muset stát na provoz doplatit. Drážní úřad proto musí posoudit, zda toto riziko nehrozí u uvedeného spojení.

RegioJet dnes napsal, že na trase z Brna do Prahy nyní existují dva zcela oddělené koncepty vlaků. Jde převážně o mezinárodní vlaky jezdící v hodinovém intervalu a vedle toho o dva další páry vložených expresů, které jedou ráno z Brna do Prahy a odpoledne v opačném směru. Tyto dva páry vlaků jezdí v krátkých soupravách, nepřepravují mezinárodní cestující s dražšími jízdenkami, a jsou tudíž nejvíce ztrátové. Právě tyto dva páry vlaků chce RegioJet bez nároku na dotace převzít.

Prodloužení trasy

Firma plánuje prodloužení trasy těchto spojů, jeden z nich by vytvořil nové přímé spojení bez přestupu mezi Hodonínem a Prahou. „Je to dvojí přínos pro daňové poplatníky. Stát na jedné straně ušetří na dotacích a na straně druhé občané dostanou novou kvalitu rychlého vlakového spojení právě například z oblasti Hodonína a dalších s Prahou a dalšími městy v ČR," uvedl mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Situací na železničním trhu se zabývá také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Podezřívá České dráhy ze zneužití dominance na trati Praha – Ostrava. Případ otevřel v roce 2012 právě po stížnosti RegioJetu, České dráhy od začátku řízení popírají, že by zákon porušily. „Mohu jen potvrdit, že správní řízení v uvedené věci stále probíhá," řekl dnes mluvčí úřadu Martin Švanda. Zda se bude ÚOHS zabývat i novou linkou, na kterou chce RegioJet vstoupit, komentovat nechtěl.

Autor: ČTK

12.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka vystoupil 26. května v Praze na tiskové konferenci.
17

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení