Zakázku podpořili překvapivě také radní za Trojkoalici, přestože měli výhrady. Posvěcení ale okruh stejně dostane až na listopadovém zastupitelstvu. Proč ne na tom zářijovém? Aby se prý s tiskem mohli všichni seznámit. „Návrh prošel koaličně, tedy s podporou všech stran,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
Projekt má posudek EIA
Zakázku se snažil „odklepnout“ už před týdnem, jenže Trojkoalice byla proti. Prosadila totiž vypracování studie alternativní povrchové trasy okruhu, která má být hotova až v polovině příštího roku. Vedení Prahy se po zpracování studie rozhodne, jaké řešení nakonec zvolí. Dolínek nicméně připomněl, že stávající projekt, prosazovaný sociálními demokraty a hnutím ANO, už má platný posudek vlivu na životní prostředí (EIA).
ČSSD A ANO chtějí okruhem vést tunely
Trasa, preferovaná ČSSD a hnutím ANO, se skládá ze tří úseků. Prvním je 3,2 kilometru dlouhý úsek z Pelc-Tyrolky na Balabenku, kde mají být dva tunely. Druhý úsek mezi Balabenkou a Štěrboholskou by měl jeden tunel a třetí částí je 1,35 kilometru dlouhá Libeňská spojka. Tam by tunel měřil 865 metrů. Zvolí-li město ve finále variantu ČSSD a ANO a nikoli alternativu Trojkoalice, mohlo by získat v roce 2021 územní rozhodnutí.
Zelezní dávají přednost vedení trasy na zemí
Trojkoalice však tuto variantu odmítá, protože by prý vyšla draho. Naopak nabízí „svoji“ alternativní trasu, která vychází ze staršího návrhu městského Institutu plánování a rozvoje a vedla by z větší části nad zemí. Počítá s vedením dopravy po dvou trasách, které už existují. Jedna by vedla od Pelc-Tyrolky Povltavskou ulicí směrem na Českobrodskou a zahrnovala by nový tunel pod Malešicemi.
Druhá by řidiče vedla z Holešoviček přes Průmyslový polookruh. Postavit by bylo nutné jen úsek o délce zhruba 3,5 kilometru, zahrnující nový tunel. „Shoduji se s architekty a Institutem plánování a rozvoje Prahy, že Městský okruh má být levnější a rychlejší verze původního plánu. Tedy ne dálnice s tunely ve městě, ale úrovňový městský bulvár,“ trvá na svém předseda zastupitelského výboru pro dopravu Matěj Stropnický (Trojkoalice/SZ). Jenže tuto variantu nese nelibě Praha 3, přes niž by část okruhu vedla. Městská část to odmítá s tím, že by se tam zvýšily hluk a emise.
Opozice: Okruh řešme před volbami!
Opoziční TOP 09 zváží svolání mimořádného zastupitelstva, pokud nebude městský okruh na čtvrtečním zastupitelstvu projednán a odsouhlasen. „Přestože byl příslušný materiál na radě schválen, dohady členů koaliční rady o termínu předložení této problematiky na jednání zastupitelstva jasně dokazují, že současná rada toto pro Pražany klíčové téma oddaluje. Materiál je hotový a neexistuje žádný důvod pro zbytečné odkládání,“ zdůraznil šéf klubu zastupitelů za TOP 09 a nezávislých Václav Novotný.
Co je to městský okruhMěstský okruh staví metropole ze svých zdrojů.
Funguje v úseku z Pelc-Tyrolky tunelem Blanka směrem do Prahy 6 a 5 a Strahovským tunelem a Mrázovkou až k Barrandovskému mostu a Jižní spojce. Na východě města končí Štěrboholskou radiálou.
První část okruhu začala fungovat v 80. letech, naposledy byl v září 2015 otevřen tunelový komplex Blanka.