VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik miliardu nedostane, dluhy porostou

Praha - Ani nadvakrát se opozičním zastupitelům nepodařilo prosadit přesunutí peněz ze stavby okruhu. Po neúspěchu pak demonstrativně opustili jednací síň. Dopravní podnik dluží jen za nové tramvaje půl miliardy.

28.5.2009
SDÍLEJ:

NA DLUH. Šedesát tramvají 14T už dopravní podnik dostal, jenže mu chybí peníze na zaplacení./Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Ivan Babej

Miliarda korun, určenájako první pomoc na zajištění provozu a zaplacení dluhů, na účet pražského dopravního podniku nepřijde. Místo toho se stal z velkého problému pouze politický boj. Zastupitelé hlavního města se přou, ale bitý bude dopravní podnik.

Penále za nesplacené tramvaje porostou

Tomu například na zaplacení dodávky nových tramvají 14T chybí bezmála 500 milionů korun, které nemá a nějakou dobu mít nebude. Nyní se nedočká ani další půl miliardy na svůj provoz.

„A právě to je velký problém, místo toho, abychom přesunuly peníze směrem k dopravnímu podniku, se tak nestalo a penále za to, že částka bude uhrazena až po době splatnosti, poroste. To lze označit pouze za špatné hospodaření,“ smutně konstatoval zastupitel Petr Zajíček (KSČM).

Na provoz chybí 2 miliardy

Vůbec poprvé v tomto volebním období se shodli hned 4 strany zastoupené na magistrátu (ČSSD, SZ, SNK ED a KSČM) a chtěli prosadit, aby bylo načtvrtečním jednání schváleno uvolnění jedné miliardy.

V letošním roce budou totiž dopravnímu podniku chybět dokonce miliardy dvě.

„Zatímco v roce 2007 byly dotace od hlavního města pro dopravní podnik 14,7 miliardy, o rok později už to bylo jen 12,5 a v letošním roce jen 9, 145 miliardy korun. Přitom na druhou stranu přibývá počet cestujících a také najetých vozokilometrů,“ vypočítal zastupitel a předseda finančního výboru Petr Hulinský.

Návrh smetli ze stolu

Jenže o přidělení dotace se nakonec v podstatě vůbec nehlasovalo. Nepodařilo se totiž ani prosadit tento bod programu jednání. Vše bylo možné předpokládat, opozice totiž dobře věděla, že pouze hlasy ODS stačí k tomu, aby byl návrh smeten ze stolu, a to se také stalo.

„Nemá dále smysl vést diskuzi s těmi, kteří nechtějí řešit opravdu důležité problémy, kterým nedostatek financí dopravního podniku je, až bude chtít jednat válcovací soukolí občanských demokratů a několika dalších zastupitelů, jsme připraveni se vrátit,“ reagoval ihned po odmítnutí návrhu zastupitel Karel Březina (ČSSD).

On i další opoziční zastupitelé z řad sociálních demokratů a KSČM poté ihned opustili jednání, s nimi také ještě zastupitel Jiří Witzany (SNK ED). „Dohodneme se a vrátíme se ještě jednou a zkusíme prosadit náš návrh do jiného bodu jednání,“ vysvětlil. Ani na druhý pokus však opozice neuspěla.

„Zástupci ODS opět projevili, že nechtějí jednat o žádném našem návrhu, že raději nechají Dopravní podnik v problémech,“ doplnil Hulinský.

Samotný generální ředitel dopravního podniku (DPP) Martin Dvořák, který se jednání zastupitelů účastnil, nechtěl situaci raději vůbec komentovat. „V tuto chvíli už se jedná pouze o politickou věc,“ dodal pouze.

Peníze slibují v červnu

Generální ředitel i celá DPP tak nyní musejí čekat na měsíc červen. Právě na tuto dobu slíbil první náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS), že se bude financování dopravního podniku řešit. „Jsme ochotni jednat, ale až budeme mít v ruce konečný výsledek hospodaření za loňský rok. Už předem jsme slíbili, že část přebytku přidělíme DPP. Na červnovém zastupitelstvu budeme mít k dispozici komplexní analýzu financování dopravního podniku. Ty zhruba tři týdny už to vydrží,“ řekl Blažek.

„To slyšíme už poněkolikáté, stále se však problém odkládá. My jsme navrhli konkrétní řešení, které mohlo pomoci,“ reagoval Karel Březina.

Kde leží peníze? V Blance

Jednu miliardu korun pro DPP chtěli zastupitelé získat přesunem peněz z jiných položek.

„400 milionů korun by bylo z peněz na protipovodňová opatření a ochranu hlavního města a 600 milionů korun z peněz na stavbu Městského okruhu,“ řekl Jiří Witzany.

„Ani u jedné z položek se přitom město nemusí obávat, že by peníze chyběly. Na protipovodňová opatření jsme totiž od státu dostali o 500 milionů více, než byl předpoklad. Takže by zde i po přesunutí peněz bylo stále o 100 milionů více. Městský okruh se zase dotuje tak velkou sumou, že ji bude jen stěží možné proinvestovat, takže i byl přesun možný,“ vysvětlil na závěr Petr Hulinský.

Autor: Lukáš Marek

28.5.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete.
AUTOMIX.CZ
54

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení