VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik hospodaří hůř než po povodních

Staré Město – Pražský dopravce hospodaří hůře, než v roce, kdy Prahu postihly katastrofální povodně. Údaje vyplývají z analýzy, kterou si k hospodaření dopravního podniku nechala zpracovat opoziční strana TOP 09.

15.9.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Každý rok se rozpočet dopravního podniku navyšuje o dvě miliardy korun, přitom jeho výkony klesají.

Analýza poukázala dokonce i na to, že výnosy ze zdražení jízdného se navzdory zvyšujícím se částkám, které Pražané za jízdenky a předplatné platí, nezvýšily.

„Dokládají to i čísla. V roce 2008, kdy se jízdné dramaticky zdražilo, byl výnos 4,8 milion korun, oproti tomu v následujícím roce byl výnos pouze 4,2 milionů. Znamená to, že služba pro Pražany byla drahá a lidé ji tolik nevyužívali,“ vysvětlil Tomáš Hudeček, zastupitel za TOP 09.

Miliony za poradenské služby

Čísla z dokumentu také upozorňují na neobvykle vysoké částky za externí služby, které si dopravní podnik najímal. Za poradenskou službu pražský dopravce v roce 2009 102 milionů korun. O rok později jsou tyto částky vyúčtovány na 57 milionů korun, cekem tedy dopravce za dva roky zaplatil více než 160 milionů korun.

„To znamená, že by za oba dva roky pro podnik pracovalo celkem 21 poradců za 15 tisíc korun denně, což je tržně přijatelná cena,“ upozornil Hudeček.

Dopravní podnik ale tvrdí, že externí služby využíval například na přípravu prodloužení metra trasy D a také přípravu projektu prodloužení metra na trase A.

„Výše uvedené projekty mimo jiné již zajistily významný objem financování pro rozvoj infrastruktury. Jejich další efekty a to i ve dalším snižování nákladů, se projeví v budoucích letech,“ obhajovala Vysoudilová investice, které padly na externí služby.

Data, z nichž analýza vychází, jsou podle zastupitelů TOP 09 veřejně dostupná.

„Čerpali jsme z výročních zpráv a z jejich příloh zisku a ztrát,“ doplnil Pavel Richter.

Rozpočet

V loňském roce byl rozpočet dopravního podniku na provozní výdaje 11 miliard korun. Podle neoficiálních informací chce dopravce na následující rok žádat opět o dvě miliardy více, tedy celkem 13 miliard korun. „K tomu musíme ještě připočíst šest miliardy na investice do vozového parku tramvají a jsme skoro na polovině městského rozpočtu,“ obává se Hudeček.

Dopravní podnik ale s analýzou nesouhlasí a tvrdí, že firma vykazuje zisk.

„Navzdory neustále rostoucím nákladům na vstupy byl dopravní podnik v roce 2010 schopen, i přes vyšší objem poskytované služby, tedy vozových i místových kilometrů, tyto služby realizovat levněji a s menším počtem zaměstnanců, tedy efektivněji. Hospodaření je ziskové, a to kontinuálně od roku 2008,“ komentovala Ilona Vysoudilová, mluvčí dopravního podniku.

Jste spokojeni s dopravou v Praze?

Marie P.

Vadí mi Opencard. Už kvůli skandálu, ale prakticky také. Nejde na ni totiž nahrát pásmo 1. Jinak zdražení jízdného se mě nedotklo, jsem studentka a mám slevu.

Aneta K.
Je nedomyšlené, že prodejny pro studentské kupony a Opencard jsou každá na jiném místě. V Plzni mají také kartu na dopravu – a není s ní žádný problém jako tady.

Petr K.
Městskou hromadnou dopravu v Praze využívám denně. Jsem spokojený. Co se týče cen, zvyšují se všude, tak je asi logické, že se zdražují i ceny za jízdné.

Čtěte také: Dopravní podnik si chce půjčit šest miliard korun

Autor: Jitka Eisenhammerová

15.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete.
AUTOMIX.CZ
54

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení