Personální problémy hlásí i řada společností, které se podílejí na provozování hromadné dopravy v Praze a okolí. „V Praze zápasí s nedostatkem řidičů všichni dopravci, my bychom pro tuto oblast přijali ihned 50 šoférů. Dnes přijímáme i lidi, kteří mají jen řidičský průkaz na osobní auto s tím, že jim autoškolu na autobus zajistíme a zaplatíme," sdělil pro Pražský deník personální ředitel společnosti Arriva Ivo Novotný a dodává, že jejich pražští řidiči si průměrně vydělají 28 tisíc korun hrubé měsíční mzdy.

NECHTĚJÍ ČISTIT AUTOBUS 

Řidiče v současnosti zoufale shání i další firmy zapojené do Pražské integrované dopravy. Dopravce Jaroslav Štěpánek by pro městskou linku 110 okamžitě přijal do hlavního pracovního poměru pět řidičů. Firmě ČSAD POLKOST, která zajišťuje řadu linek autobusů do příměstských oblastí, zase chybí tři až pět řidičů. Práci na svých webových stránkách šoférům nabízí i další dopravce ABOUT ME, který pravidelně jezdí na sedmi linkách.

Společnosti, kterým se potíže dosud vyhýbaly, se připravují na novou situaci.

„Naštěstí nám nechybí žádní řidiči. Touto otázkou se tak nyní nezabýváme, ale samozřejmě to přijít může, protože dopravní podnik platí řidiče lépe," přiznává Stanislav Jirásek, majitel firmy STENBUS, která provozuje šest linek hromadné dopravy v metropoli. Podle něj navíc řidiče k odchodu ze soukromých společností do dopravních podniků láká i to, že nemusí čistit autobusy a řešit spotřebu pohonných hmot.

Jenže i v dopravním podniku se chystají nabírat. Řidičů metra a tramvají je přitom dost. „Připravujeme výběrová řízení jen na řidiče autobusů, takže tam se dá říct, že je nedostatek," prohlásila mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Špatné situace si je vědom i organizátor pražské dopravy Ropid. „Podle toho, co nám dopravci hlásí, tak problém stále trvá. Výpadky sice nejsou výrazné, ale kvalita bohužel klesá, protože řidiči ví, že za ně není náhrada. Navíc přes letní prázdniny se situace pravidelně zhoršuje," vysvětluje mluvčí Filip Drápal.

Ropid vypraví 20 tisíc spojů denně, průměrně z nich vypadne jeden až tři autobusy. Důvody bývají právě personální, například pokud řidič náhle onemocní a není za něj žádná náhrada, výpadek ale také může způsobit technická závada autobusu.

„V celkovém počtu to je velmi malé číslo, na druhou stranu každý jeden spoj, který nejede, je vidět, protože lidé na něj spoléhají. Z toho pak vyplývají i sankce pro dopravce," dodává Drápal.

ODBORY PŘIPRAVUJÍ STÁVKU 

Dopravní odbory daly vládě a krajům nůž na krk. Jestliže do dvou měsíců nezačnou intenzivně řešit výši platů řidičů, mohou se dočkat stávky. Její přípravu včera odsouhlasilo předsednictvo Odborového svazu dopravy. „Čekáme, jaká bude reakce, ale dáváme jim prostor dva měsíce. Stávka by mohla být zahájena v srpnu, nejpozději v září, ale byli bychom mnohem raději, kdyby šlo o dialog," řekl předseda odborářů Luboš Pomajbík.

Infografika.

Čtěte také: Roční náklady na kartu Lítačka budou 80 milionů Kč, tvrdí opozice