„Tato opatření jsou v tuto chvíli považována jako dočasná, nicméně používáme je tam, kde nemůžeme zabezpečit parkování vlastními silami. Děláme to v případě, kdy nemáme vlastní pozemek, ale potřeba tam je," řekl Pražskému deníku náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Necelou dvacítku dosud fungujících P+ R parkovišť denně využívají tisíce mimopražských řidičů, kteří do hlavního města dojíždějí za prací. Praha kvůli problému s nedostatkem míst už prostřednictvím Technické správy komunikací s každým provozovatelem či majitelem vybraných parkovišť o možnosti zapojení do systému P+R předběžně diskutovala.

„V případě nastavení pravidel je možnost rychlého zprovoznění plochy, prostory jsou zkolaudovány pro parkování vozidel," píše se v materiálu, o kterém radní jednali.

Z nákupního centra na metro

Mezi vytipovaná místa například patří dvě parkoviště, která mají mít návaznost na novou stanici linky A Nádraží Veleslavín. Obě leží v Praze 6, která žádné parkoviště P+R dosud nemá a denně čelí množství řidičů především z Kladenska.

Jenže ani jedno vytipované parkoviště není nadohled stanice metra. První z nich má být u obchodního centra Šestka, které se nachází cestou na letiště. „Osobně jsem požádala pana náměstka Dolínka, aby do materiálu doplnil OC Šestku. To plně podporuji. V tomto nákupním centru je tisíc parkovacích míst, která podle všeho nejsou plně využita. Vzhledem k tomu, že Praha 6 nemá žádné pořádné záchytné parkoviště, alespoň dočasně by se tato místa hodila," sdělila místostarostka Prahy 6 pro dopravu Petra Kolínská (SZ).

Aby bylo pro řidiče takové parkování efektivní, je podle ní ale nutné, aby odtud řidiče vozila městská hromadná doprava na metro rychle a v krátkých intervalech. S tím souhlasí i Petr Dolínek. „Šestka je jedna z možností ale s podmínkou, že by se odtud musela posílit doprava na metro," vysvětluje. Naopak neshoda mezi Prahou 6 a magistrátem panuje ohledně druhého soukromého parkoviště, které je od stanice Nádraží Veleslavín vzdálené jeden kilometr. Řidiče by totiž na metro čekala dlouhá cesta pěšky.

Spor o docházkovou vzdálenost

„Mám pochybnosti o docházkové vzdálenosti, ale nechci tento pokus mařit," myslí si místostarostka Kolínská a dodává, že jediné systémové koncepční řešení je realizovat záchytná parkoviště na trase železnice do Kladna.

Jinak situaci vidí Dolínek. „Myslím si, že to smysl určitě má. Na Praze 6 mají vzniknout parkovací zóny, takže když bude parkoviště v docházkové vzdálenosti osm minut, tak pořád to je vstřícné pro ty, kteří chtějí zaparkovat. Protože pak už to tady v podstatě nepůjde nikde," je přesvědčen náměstek primátorky Adriany Krnáčové.

K zamýšlenému využití privátních parkovišť by mělo dojít i na zbylých linkách. U stanice metra B Vysočanská by mohlo být k dispozici 250 míst, v Nových Butovicích a na Zličíně by v budoucnu mohlo parkovat až 600, respektive 400 aut. Na trase C by pak mohlo vzniknout parkování u stanic Pražského povstání a Letňany, kde by mohlo najít místo dohromady až 1300 řidičů.

Záchytná parkoviště

Pronajímání soukromých parkovišť by magistrát vyšlo pro jedno parkovací místo na 500 až 2500 korun za měsíc. „Ve finále to bude možná levnější, protože nejsou vstupní investiční náklady a částka, za kterou bude parkovací místo pronajato, bude zahrnovat i údržbu," srovnává s náklady na vybudování vlastního parkoviště náměstek Petr Dolínek.

Praha má podle výroční zprávy Technické správy komunikací 16 záchytných parkovišť P+R s celkovou kapacitou přes 3 tisíce stání. Parkoviště P+R (park + ride, tedy „zaparkuj a jeď") jsou primárně určena pro mimopražské řidiče, kteří zde zanechají svoje auto a do centra Prahy jedou MHD. Nejvytíženější parkoviště jsou na metru C, třeba na Chodově nebo v Letňanech.

Cena za stání na parkovištích P+R zapojených do systému hromadné dopravy činí 20 korun. Podle údajů TSK jsou parkoviště z hlediska nákladů na provoz pro město dlouhodobě ztrátová. Z ekonomické bilance vyplývá, že Praha loni na správě stání prodělala přes 14 milionů korun. (ml)