Nevypořádané platby za stavbu a technologie tunelu Blanka jsou dlouhodobým problémem. Spory mezi Prahou a stavební firmou Metrostav o nezaplacené miliardové faktury řešil vloni rozhodčí soud. Stejný soud rozhoduje i o sporu se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).

O možnosti arbitráže mezi Prahou a firmou ČKD Praha DIZ se poprvé začalo veřejně mluvit zhruba před rokem, kdy firma po městu žádala 600 milionů korun. Znovu se o případné žalobě zmínil Dolínek v březnu v souvislosti s výměnou vodou poškozených kabelů v tunelu. Žádné rozhodnutí od té doby ale nepadlo.

Tunelový komplex Blanka, který je součástí městského silničního okruhu, vyjde na 37 miliard korun. Podle podkladů, které minulý týden projednali zastupitelé, Praha ke konci dubna uhradila 34,4 miliardy korun.

Proplacení víceprací

Větší část nákladů spolkla stavební část díla, firma ČKD by za dodávkou technologií nutných pro provoz Blanky měla utržit necelých šest miliard korun. Kolik už jí město zaplatilo, odmítá říct. V aktuální faktuře se podle dostupných informací domáhá proplacení víceprací, které nejsou zahrnuty v původní zakázce a vznikly zdržením stavby.

Šestikilometrový tunelový komplex měl původně začít řidičům sloužit v roce 2011. Stavbu ale provází řada problémů, politici proto zprovoznění opakovaně odložili. Technici v současnosti v tunelu vyměňují vadné kabely. Práce stále nabírají zpoždění. Vedení města ale nadále trvá na tom, že se tunel ve zkušebním provozu otevře v polovině září.

Čtěte také: Na Blanku dohlédne nový úředník