Podle něj mají dříve zvažovanému postupu předejít bezprostřední kroky nového generálního šéfa dopravního podniku Jaroslava Ďuriše, jemuž se něco podobného v minulosti podařilo u českobudějovického poskytovatele městské hromadné dopravy.

Hudeček tak zároveň rozptýlil obavy z plíživé privatizace dopravního podniku, z možného omezování dostupnosti veřejné dopravy v Praze a také z případného vstupu soukromých přepravců na pole pražské MHD. Ty se objevily minulý týden poté, co médii prosákla informace o údajných úvahách vedení města ve smyslu rozdělení dopravního podniku na dvě městské společnosti, z nichž jedna by měla na starosti přepravu osob a druhá by obhospodařovala dopravní infrastrukturu a zároveň by převzala většinu nynějších závazků dopravního podniku.

Někteří opoziční politici varovali, že soukromí přepravci by se chopili pouze lukrativních spojů, přičemž na ty prodělečné by nezbyly peníze.

Řešení problematického mnohamiliardového kontraktu na nákup nízkopodlažních tramvají 15T For City, pro město nevýhodná smlouva na zprostředkování SMS jízdenek, tendr na zajištění ostrahy budov dopravního podniku, nebo ohrožené dotace pro dostavbu trasy metra A do Motola.

To jsou nyní hlavní úkoly nového generálního šéfa dopravního podniku Jaroslava Ďuriše. V dalším sledu není jeho slovy vyloučena ani částečná redukce příliš štědrého systému slev na jízdném. S jistotou se od příštího roku budou zvyšovat pokuty za jízdu v MHD na černo. Ďuriš musí podnik co nejdřív finančně stabilizovat.

Ďuriš už to jednou dokázal

Na magistrátu se prý dříve rovněž uvažovalo o zásadní změně ve struktuře dopravního podniku, která měla oddělit správu dopravní infrastruktury od samotné přepravy osob. Plán údajně počítal s tím, že město si po vzoru oddělení Správy železniční dopravní cesty od Českých drah z roku 2003, zachová kontrolu nad dopravní infrastrukturou a převezme podstatnou část nynějších závazků dopravního podniku. Cíl byl jasný získat jasnější kontrolu nad finančními toky.

Zároveň tím měl být vyslán signál soukromým přepravcům ke vstupu na pole pražské MHD. Za předpokladu zachování stávajícího systému jízdného a jízdenek.

Avšak příchodem Jaroslava Ďuriše do čela dopravního podniku tyto varianty řešení palčivé finanční situace uvnitř největší městské firmy velmi pravděpodobně padly. „Právě proto, abychom rozdělení dopravního podniku odvrátili jsme pana Ďuriše vybrali. Jemu se totiž v minulosti podařilo úspěšně stabilizovat obtížnou situaci v českobudějovickém dopravním podniku," vysvětlil primátor Tomáš Hudeček.

Na původní informaci o chystaném rozdělení dopravního podniku a s tím souvisejícím možným vstupem soukromých přepravců do pražské MHD odmítavě zareagovali někteří opoziční politici.

Například podle stínového primátora a zastupitele Prahy 4 za Stranu zelených Petra Štěpánka mohlo jít o první krok, směřující k postupné privatizaci dopravního podniku. Zejména prý autobusové dopravy, včetně vozové flotily.

Výhoda či nevýhoda pro cestující?

„Vstup nových soukromých dopravců by nevedl ke snížení nákladů, naopak by ohrozil dostupnost veřejné dopravy. Soukromí dopravci by jistě obsadili vytížené spoje a odvedli by zisky mimo systém veřejné dopravy. Jezdilo by se tam, kde se to vyplatí. Nevýnosným spojům by pak hrozilo zrušení, nebo by zbyly na město," varoval Štěpánek. Dodal, že takový krok by si nejprve vyžádal důkladnou ekonomickou analýzu a deklaraci cílů případného rozdělení dopravního podniku ze strany vedení města.

Někteří dopravní experti se však minulý týden pro online deník Aktuálně.cz ve věci vyjádřili poněkud optimističtěji. Například Ladislav Bína z Ústavu logistiky a managementu dopravy Českého vysokého učení technického deníku sdělil, že v západních metropolích je celkem běžné, že různé typy městské hromadné dopravy zajišťují různé firmy. Ovšem dohled nad dopravní infrastrukturou si zpravidla město, případně stát podrží.

To podle původní informace Aktuálně.cz měla v úmyslu i Praha