"Do Prahy zařízení z Plzně poputuje standardně po dálnici D5 a poté bude transportováno letecky do australského Perthu," řekl médiím vedoucí produktových manažerů z plzeňské strojírny Brush Tomáš Vyčichl.
Nadměrný náklad by se měl z Plzně do Prahy přemístit v noci na středu 11. května. Vyjíždět by měl po 22. hodině z Plzně a do Prahy přijet s policejním doprovodem kolem 3. hodiny, uvedl mluvčí logistické společnosti DB Schenker Martin Bacílek.
Odletět z ruzyňského letiště by ale měl podle předpokladu až ve čtvrtek 12. května. Nakládka je technicky složitá a zřejmě by se jí nepodařilo dokončit včas.
Obří nákladní letoun totiž kvůli přílišnému hluku nesmí startovat v noci. Stroj se tak na zemi potká s dalším obřím letounem Airbusem A380 aerolinií Emirates.
Obvyklá přeprava je po vodě
Přeprava takového výrobku letecky je podle Vyčichla velice výjimečná, obvykle se zařízení podobných rozměrů přepravuje po vodě. Transport lodí přes oceán by ale trval zhruba deset týdnů a odběratel potřebuje nový generátor pro výrobu elektrické energie co nejdříve.
Kvůli nedostatku času bylo rovněž nutné zařízení vyrobit co možná nejrychleji, tuzemská strojírna na něm pracovala 20 týdnů, doplnil Vyčichl.
Celkem 84 metrů dlouhý Antonov s rozpětím křídel přes 88 metrů už Prahu několikrát navštívil. Poprvé přiletěl v roce 1989, když se vracel s raketoplánem Buran připevněným k trupu z letecké přehlídky v Paříži. Naposledy se v českém hlavním městě objevil v roce 2006, když převážel z Berlína do Číny turbíny.
Obří Antonov v úterý v Praze přistál po 11. hodině. Z Prahy pak bude už naložený pokračovat do Austrálie se zastávkou v Turkmenistánu.
Čtěte také: Z Prahy začal pravidelně létat obří airbus A380