Akce začne 23. září a potrvá do 1. října. Podle předsedy Svazu pivovarů a sladoven ČR Františka Šámala lze mluvit „o svátku všech milovníků piva, hospod a gastronomie".

Pivo a peníze

Sám ovšem přiznává, že ne-jde jen o gastronomii, ale také o tvrdý obchod, marketing a peníze. I když roční výstav piva v České republice loni překročil rekordní hranici 20,1 milionu hektolitrů, výrobce trápí, že lidé opouštějí hospůdky. V restauracích vypijí jen čtyři z celkem deseti prodaných piv.

Cílem akce je proto lidi znovu přilákat do hospod, které jsou součástí národní kultury.

K tomu má pomoci celá řada podpůrných kroků. Zahájení, při němž budou slavnostně naraženy sudy, se zúčastní pivovarští sládci, starostové i další významní představitelé veřejného života. Záštitu nad akcí převzal prezident republiky Miloš Zeman 
a ministr zemědělství Marian Jurečka.

Pokud jde o samotné návštěvníky, ti si budou vybírat z mnoha skutečných pivních lahůdek, neboť letošní akce se zaměří na nabídku speciálů. Hlavní kulinářskou specialitou pak bude kančí se šípkovou omáčkou podle pražského šéfkuchaře Tituse Eliáše.

Nabídku jednorázových specialit hlásí i velikáni trhu. Například Staropramen navaří při této příležitosti limitovanou várku Extra chmelené nepasterizované dvanáctky z žateckého poloraného červeňáku. Bude 
k dostání na 700 místech 
i přímo 
v pražském smíchovském pivovaru. Plzeňský Gambrinus se po-chlubí tradičním ležákem První chmel z letošní sklizně, zatímco například Svijany jako zástupce menších výrobců nabídnou prémiový ležák „450".

Prožijte noc ve spilce

Jinak se do oslav zapojí desítky pivovarů a minipivovarů. Podniky nabídnou ochutnávky pivních speciálů, pivní menu, setkání se sládky nebo prohlídky přímo míst, kde pivo vaří.

Na závěr akce se na mnoha místech chystá takzvaná Noc otevřených pivovarů. Inspirací byly pivovarům podobné noční prohlídky muzeí a kostelů. Podrobný program mohou zájemci najít na internetové adrese www.dnyceskehopiva.cz.

Pokud jde o smysl akce, František Šámal je optimistou: „Věříme, že Dny českého piva pomohou k tomu, aby si lidé zašli na načepovaný půllitr oblíbené značky častěji."