Dlouho očekávaná nízkopodlažní tramvaj 15T, nově nazývaná ForCity, odkryla svou tvář.

Zástupci hlavního města, pražského dopravního podniku i plzeňského výrobce ve čtvrtek 10. dubna oficiálně představili design vozů, které začnou během následujících let jezdit po Praze.

Podobu tramvaje, dlouhé 31 metrů a sšesti dvoukřídlými dveřmi pro cestující a jedny speciálními pro řidiče, vytvořil architekt Patrik Kotas. Ten je autorem několika pražských dopravních staveb, mezi něž patří například stanice metra Rajská zahrada a Střížkov.Dříve také navrhl podobu částečně nízkopodlažní tramvaje RT6N1, ale ta nakonec kvůli krachu ČKD nikdy cestující nevozila.

Dvě barevné varianty

Kapacita tramvaje ForCity bude 61 sedících a až 239 stojících osob. „Prostorný interiér počítá s dostatkem místa pro dětské kočárky a invalidy. K dispozici bude jedna mechanická nájezdová plošina pro vozíky,“ sdělil manažer projektu Pavel Tarant.

Zatím ještě není rozhodnuto, jakého barevného provedení se tramvaj dočká. Architekt Patrik Kotas navrhl dvě varianty.

V obou jsou zastoupeny červená, černá a žlutá barva, což jsou typické barvy dopravního podniku a hlavního města. Zatímco jednomu návrhu dominuje červená barva, druhá je tmavší díky převládající černé. Konečné slovo ve výběru bude mít zákazník, tedy pražský dopravní podnik. Jeho zástupci zatím nejsou rozhodnuti, jakou barvu zvolí.

Tramvaj ForCity (15T)

– rozchod 1435 milimetrů
– délka 31,4 metru
– výška 3,6 metru
– rychlost elektronicky omezena na 60 km/h
– šest dvoukřídlých dveří pro cestující
– čtyři kamery do prostoru pro cestující
– použitý materiál odolnější vůči vandalům
– jednosměrný vůz
– sedačky rozmístěny po nebo v protisměru jízdy, na straně dveří umístění po jedné, na opačné budou ve dvojici.

Cestující ovlivní vzhled sedaček

Jistá ještě není ani konečná podoba vzhledu sedaček. Jejich rozložení ve voze je sice dáno, ale povrch bude buď látkový, jak je tomu u současných částečně nízkopodlažních tramvají 14T s designem Porsche, nebo dřevěný.

Výběr kromě dopravního podniku a výrobce ovlivní také sami cestující. „Dáme jim možnost se vyjádřit k těmto dvěma možnostem a hlasovat na internetových stránkách věnovaných tramvaji,“ sdělil Ondřej Pečený z dopravního podniku.

Jaké sedačky by se líbily vám? Hlasujte v anketě.

Kontrakt za 17 miliard

Nová tramvaj by měla být díky lepší izolaci a menšímu nápravovému zatížení méně hlučná a nebude tolik dunět,Na tosi stěžuje mnoho lidí u nízkopodlažních tramvají, které jižjezdí v pražském provozu. Cestující podle výrobce ocenízabudované větrání, a to hlavně v létě.

Díky speciálním úpravám by měly být nové vozy také ekonomičtější. „Dopravní podnik je obrovský odběratel elektrické energie. Ročně mu jí dodáme přibližně za jednu miliardu. Největší spotřebu má metro, proto si nemyslím, že se naše dodávky o moc sníží,“ sdělil Petr Holubec z Pražské energetiky.

První nízkopodlažní tramvaj ForCity vyjede na zkušební kolej v areálu plzeňského výrobce Škoda Transportation už letos v létě. První cestující by se v rámci pražského zkušebního provozu měli svézt už příští rok. Do roku 2017 hodlá Praha nakoupit 250 vozů celkem za téměř 17 miliard korun.

Autor designu tramvaje ForCity Patrik Kotas říká:

Tramvaj navazuje na tradici

Jaké jsou ambice tramvaje ForCity?

Tramvaj se snaží navázat na pražskou tradici v tom, jakou má barevnost, a že se snaží o dynamické tvary. Nechci dělat nic šokujícího, ale dobře zapamatovatelného. Tramvaj vždycky hrála velkou roli ve vzhledu města a spoluvytváření atmosféry.

Jak jste navrhl prostorové uspořádání?

Vůz má tři články. Všechny jsou prostorově identické. První má plošinu pro invalidy a kočárky, která umožňuje jejich fixaci. Průchody mezi články, takzvané harmoniky, jsou docela široké a osvícené zářivkou, takže celá tramvaj je vizuálně dobře přehlédnutelná z jednoho konce na druhý, což zvýší pocit bezpečnosti a prostornosti.

K jakému barevnému provedení tramvaje i materiálu sedaček se přikláníte?

Nechám rozhodnutí na dopravním podniku, Praze a výrobci. Vše se bude ještě vylaďovat. Barvy jsou tradiční pražské, varianty se liší pouze převládáním určitých barev. Dřevěné sedačky působí klasicky a mají výhody snadné údržby. Druhá varianta s látkovými potahy je v technicistním ladění s preferencí nerezových prvků.