Každý den v týdnu pořadatelé přiblížili dětem zvyky jedné z pěti zemí. Tento rok se rozhodli zaměřit na Ukrajinu, Libanon, Zambii, Indii a Barmu.

Zvládnout 48 dětí není žádná legrace. Avšak lektoři věděli, jak si získat jejich pozornost. Na začátku každého dne probíhala rekapitulace toho, co se odehrálo ve dni minulém. Lektoři od skupinek chtěli vědět, co jim nejvíce utkvělo z „cestování“ z minulého dne.

„V Indii jí rýži jen pravou rukou, protože levou se škrábou,“ vykřikla malá holčička. „Ano, správně,“ odpověděla s úsměvem hovořící lektorka Kristýna Fialová a chtěla vědět další fakta o zemi. Když si na ně děti vzpomněly, mohly teprve pak „odcestovat“ do další země.

„Vyprávíme jim například jaké je tam náboženství, říkáme jim různé zvyky, ochutnáváme tradiční jídla, ukazujeme oblečení, předměty, hračky. Koncipováno je to tak, aby se na každém ze sedmi stanovišť děti něco dozvěděly,“ vysvětlila lektorka Kristýna Fialová.

„Tento rok hledáme mandalu, minulý rok jsme hledali ztraceného cestovatele. Země vybíráme podle toho, v jaké zemi máme s Adrou projekty, protože o těchto zemích máme nejvíce informací a můžeme využít nejvíce fotek, případně videí,“ dodala lektorka.

Od pondělí do soboty měli pořadatelé na starost 48 dětí ve věkovém rozmezí 6 až 12 let. Děti rozdělili podle pohlaví i věku na vyvážené skupinky, z nichž každou měl na starost jeden lektor. Ten vedl skupinku k úspěšnému složení mandaly, jejíž střípky děti nacházely v průběhu týdne.

Splněné přání

Po složení celé mandaly se týmy vydaly do lesa hledat mnicha, který jim měl splnit přání.

Ale pozor! Aby nová generace byla vedena k nesobeckosti, rozhodli se lektoři, že to nebude přání pro ně samé, nýbrž pro někoho jiného. Takové přání, které jimi vybranému člověku udělá radost. Děti se tak v podstatě celý týden snažily vyhrát drobné i větší soutěže, aby potěšily blízkou osobu.

Při návštěvě příměstského tábora jsem se také poučila, když jsem poznávala pozdravy, modlitby, oblečení, historii i současné problémy Barmy.

Věděli jste třeba, že v Barmě mají pouze tři roční období a vedou nekonečný souboj o svobodu?

Tábor má pomoci dětem pochopit, že se v jiných zemích nežije stejně jako u nás, že si tam děti hrají jinak, mají jiné životní podmínky i cestu ke vzdělání. Jedním z cílů je, aby děti nepovažovaly způsob života u nás za jediný správný.

Humanitární organizace ADRA, která tábor pořádá, pomáhá lidem v nouzi převzít kontrolu nad svými životy a zvyšovat úroveň jejich současného života. Zabývá se i programem s názvem PRVák, který zahrnuje jak kurzy pro žáky základních škol, tak semináře pro učitele. Letní příměstský tábor je jednou z více aktivit, které pomáhají dětem v rozvoji.

PAVLA GABRHELÍKOVÁ