Když bude zašpuntován jih, vyrazí se na sever. Tak lze shrnout možnou strategii, kterou Praha zvažuje v případě budování metra D. Minulý týden město rozhodlo, že do dvou let by se měla začít stavět první etapa nové linky.
Stavbě metra až do Písnice brání problémy s pozemky
Šlo by o zhruba kilometrový úsek z Pankráce do Olbrachtovy ulice. Aby se začalo rovnou stavět metro až do Písnice, kam je naplánováno, brání problémy se ziskem potřebných pozemků. Bez nich nemůže město metro stavět.
Právě kvůli komplikovanému dohadování s majiteli pozemků v Krči by tak mohlo být „déčko" ze začátku nejkratším metrem na světě. Tomu se chce však metropole vyhnout. „V případě, že by byl nějaký velmi významný blok na území Krče, tak máme možnost vydat se směrem na sever do středu města," řekl ve středu ředitel pražského dopravního podniku Martin Gillar.
Optimistický pohled nesdílí opoziční zastupitelé z TOP 09
Namísto první etapy metro do Písnice by se tak rovnou přikročilo k druhé fázi, kterou je prodloužení linky na náměstí Míru. Podle Gillara i primátorky Adriany Krnáčové (ANO) jde však o málo pravděpodobnou situaci.
Optimistický pohled s nimi nesdílí opoziční zastupitelé z TOP 09. „Dostat razící štít pod zem je akce na zhruba tři čtvrtě roku. Zahájit cestu jedním směrem je pak další akce. Je nemyslitelné, že se štít někde vyndá, obrátí se a pojede na druhou stranu," uvedl k myšlence Jiří Nouza, jenž byl v minulém volebním období radním pro dopravu.
Praha minulý týden schválila etapizaci výstavby metra D. Kilometrový úsek včetně nových stanic Pankrác a Olbrachtova podle čerstvých odhadů vyjde na 11,9 miliardy korun. Svést metrem by se mohli Pražané možná už za osm let.