Středočeský kraj uvažuje o tom, že by metro D mělo vést až do Jesenice za Prahou, nakonec se však může stát, že linka ze začátku nepovede ani do Písnice. Důvodem jsou problémy s výkupy pozemků, které jsou nutné pro výstavbu trasy v celém zamýšleném rozsahu. Tedy z Pankráce do Písnice.

Dopravní podnik (DPP) proto nyní tvoří analýzu, která má zhodnotit čtyři možné postupy, kterými by se mohlo město při výstavbě vydat. „Dokument by měl být hotový v prvním čtvrtletí letošního roku," uvedl ředitel DPP Martin Gillar tento týden při jednání magistrátního výboru pro dopravu.

Polovina variant nepočítá s cestou do depa 

Celkem jsou ve hře čtyři volby, jak budovat metro D. Polovina možností pak nepočítá s tím, že by trasa vedla až do Písnice. Nejkratší variantou je vybudování úseku jen mezi dvěma sousedními stanicemi: Pankrácí a stanicí Olbrachtova. „Je to ale velmi krajní možnost," upozorňuje DPP. Výstavba zbylého úseku do Písnice by pak byla připravována a stavěna nezávisle na zmíněné části.

Další možností je zkrácení trasy na úsek mezi stanicemi Pankrác a Nové Dvory, která se nachází poblíž tamního sídliště. Stejně jako u předešlé varianty by se zbylý úsek dodělával po vyřešení problému s pozemky.

Zbylé dvě možnosti už počítají s tím, že metro D povede již od začátku do vytyčené konečné stanice Depo Písnice. Kvůli absenci potřebných pozemků by však některé ze stanic ze začátku chyběly a vybudovaly by se až během provozu. V současnosti to vypadá, že by se vypuštění týkalo stanice Písnice a Libuš.

Poslední z možností pak počítá s výstavbou všech stanic. V úseku Pankrác Nové Dvory by šlo o takzvané ražené stanice, tedy pod zemí, Libuš, Písnice a Depo Písnice by pak byly budovány z povrchu.

Bez stanice Písnice se město zaplní Středočechy

„Smysl má postavit metro D v celé jeho délce s dostatečně kapacitním záchytným parkovištěm na jihu Prahy," zhodnotil pro Pražský deník varianty starosta pražské Libuše Jiří Koubek (TOP 09), jehož městskou částí má nová linka vést.

„Metro D se staví proto, aby měli Středočeši kde zaparkovat a neotravovali Pražany tím, že tu budou smrdět svými auty. Na Nových Dvorech žádné P+R parkoviště nevznikne, což povede k tomu, že Praha bude zahlcena a zase se to bude řešit hloupými zónami, jako tomu bylo v Praze 5 a 6," doplnil starosta narážkou na zavedení modrých parkovacích zón v některých městských částech, což mnoho lidí kritizuje.

Uvažovalo se nad tím, aby metro D vedlo přes Žižkov

Kromě první fáze vybudování metra D, do které spadá úsek Pankrác Depo Písnice a jež má podle odhadů vyjít na 50 miliard korun, město počítá i s dalším prodloužením trasy, aby byla přímo napojená v centru na linky. Druhou fází je vznik stanice Náměstí Bratří Synků a napojení na Náměstí Míru. Odtud by mohla linka dále pokračovat přes hlavní nádraží a končit ve stanici Náměstí Republiky.

Uvažovalo se také nad tím, aby metro D vedlo přes Žižkov. Podle Institutu plánování a rozvoje hlavního města by však nebyla linka v tomto směru dostatečně vytížená. Metro D by se podle odhadů mělo začít stavět v roce 2020. Situaci ale komplikují problémy s výkupem pozemků od soukromých vlastníků.

Linky metra D. Infografika. Zdroj: Redakce

Čtěte také: Metro je čím dál oblíbenější, letos ještě posílí