Obvodní soud pro Prahu 1 totiž skupině deseti klientů vůbec poprvé v historii Česka přiznal peníze za to, že si nemohli dovolenou užít.

Rozsudek však není pravomocný, a případem se brzy začne zabývat městský soud. Důvod? Klienti se na místě odvolali. Požadují totiž nejen navrácení celé částky, která by činila čtyřicet tisíc korun, ale zároveň i odškodnění navíc.

„Je pravda, že byl rozsudek výjimečný tím, že se jednalo o nečisté moře. Na druhou stranu, odškodnění za nemajetkovou újmu, jak to bylo v tomto případě, je v českém soudnictví běžné. Nejznámější je případ havárie autobusu u Nažidel, kde pozůstalí dostali statisícové sumy za smrt jejich blízkých,“ popsal mluvčí Asociace cestovních kanceláří Tomio Okamura.

Odborníci se však shodují, že počty nespokojených klientů, kteří budou chtít svůj případ řešit soudně, vzroste. Zřejmě největší zásluhu na tom bude mít nový občanský zákoník, který teď připravuje ministerstvo spravedlnosti. Ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil (ODS) do něj totiž hodlá zařadit pojmy jako „ztráta radosti z dovolené,“ nebo „zmařená dovolená“, které by řešili nejen faktické škody, ale i kompenzaci morální újmy klientů.

Proti tomu se ale zásadně staví některé cestovní kanceláře. „Pokud by to opravdu prošlo, byla by to diskriminace. Lidé by nás pak mohli dávat k soudu třeba za to, že jim v Egyptě do pokoje nalítaly kobylky, což je v tomto státě naprosto běžné,“ domnívá se jeden z majitelů cestovní kanceláře.

Proti se staví i Asociace cestovních kanceláří. „Evropská komise nyní připravuje novelu směrnice o zájezdech, která bude povinně platit i v České republice. V ní už je odškodnění klientů za zkažené zájezdy řešeno komplexně pro všechny země EU. Není proto vůbec potřeba v rámci českého zákoníku narychlo vymýšlet irelevantní nesmysly,“ doplnil Okamura.

Podle něj by pak lidé by jen zmatení a pro klienty, kteří by si koupili zájezd například v sousedním Německu, by platili jiné podmínky než pro české klienty.

Podle průzkumu Deníku, ale Pražané kompenzaci za morální újmu vítají.

„Před dvěma lety jsme si koupili s manželem zájezd do Itálie. V katalogu bylo napsáno, že pláž se nachází v blízkosti apartmánů. Skutečně tam byla, ovšem ne pro nás, protože patřila k jinému hotelu. Ta, na níž byl přístup pro všechny, nebyla uklizená a navíc nám zapomněli říct, že slibovaný bazén na zahradě, se napouští až během sezóny. My jsme jeli poslední květnový týden a to byl ještě vypuštěný,“ svěřila se včera Deníku Marcela Petráňková, která si sice v cestovní kanceláři nestěžovala, ale dnes už by jednala jinak.