Kolikrát jste se už podobného průzkumu zúčastnil?

Je to už můj čtvrtý průzkum. Jelikož jsem studoval Střední průmyslovou školu dopravní, již po dobu mého tříletého studia se každý rok uskutečňoval průzkum.

Dnes jezdíte na trase Smíchovské nádraží Skalka. Kde to bylo minule?

Minulý rok jsem jezdil na trase Želivského Kavčí Hory autobusem číslo 188. A musím říci, že dnes je to pro mě lepší, protože jsem nedostal ranní směnu.

Linkou 125 jste vyjel ve 14.24 hodin. Kdy jste zaznamenal největší špičku?

Jednoznačně mezi patnáctou a sedmnáctou hodinou. To jsem neviděl ani třetí řadu sedadel. Počet lidí se ale různě měnil. Na nástupních stanicích bylo okolo pětadvaceti lidí, u odlehlých stanic skoro nikdo. Ale pokaždé, když jsme přijeli k zastávkám metra, byl hned plný autobus.

Jak jste se na dopravní průzkum připravoval?

Vzhledem k minulým zkušenostem jsem věděl, že nejdůležitější je nezapomenout si propisku, desky a pevné nervy. Protože jsem desky neměl, raději jsem si je dnes ráno ještě koupil. A pro jistotu i propisku, abych měl jistotu, že mi ta stará nepřestane psát. Navíc jsem od pracovníků dopravního podniku dostal seznam stanic, kudy linka 125 jede, a také dokument s instrukcemi, jak správně vyplňovat údaje o stanicích, na kterých zastavíme.

Co je podle vás na dopravním průzkumu nejtěžší?

Nejtěžší je určitě psát čitelně do tabulek při jízdě na našich silnicích (smích). A další věc jakmile sedíte v kloubovém autobuse, nemáte šanci vidět dopředu přes pár stojících lidí v zadní části vozu. Odhad je pak tím nejvhodnějším řešením.

Nejde vám z těch všech čísel, která zapisujete do archu, hlava kolem?

Je pravda, že dopravní průzkum není zrovna velká legraci. Obzvlášť když sedíte čtyři hodiny v autobuse a hlavou vám nejde nic jiného než čísla. Na každé zastávce člověk počítá, kolik lidí přistoupilo, zapisují se přesné minuty, v kolik je autobus na té které zastávce… Ale je to pro mě zkušenost a hlavně možnost se do něčeho zapojit a pomoct.

Někteří Pražané si stěžují, že zrovna jejich lince byl prodloužen interval, nebo autobus nejezdí až do jejich bydliště a každá druhá linka je zkrácená… Mají podle vás tyto pravidelné průzkumy smysl?

Samozřejmě. Čím více přesnějších záznamů z dopravního průzkumu, tím lepší intervaly mezi linkami. Z málo používané zastávky bude zastávka na znamení a místo přeplněné krátké soupravy bude například kloubový nízkopodlažní vůz.