VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dárek pro Pražany, metro D za dva roky

Praha - Hlavní město slibuje zahájení stavby v roce 2011, metro A se začne prodlužovat ještě letos. Opozice tvrdí, že termíny není možné dodržet a akce se opozdí.

6.5.2009 1
SDÍLEJ:

PŘÍŠTÍ ZASTÁVKA... KDO VÍ? Plány na rozšíření sítě pražského metra jsou, teď jen najít peníze.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Metro slaví, v sobotu mu bude už úctyhodných 35 let. První úsek, který mohli cestující začít využívat, měl celkem 9 stanic, jezdilo mezi stanicemi Kačerov a Florenc, dříve Sokolovská.

Dnes dostávají Pražané pomyslný dárek od hlavního města.

„Je to dárkový balíček v podobě toho, že ještě před koncem roku zahájíme stavbu prodloužení trasy v úseku Dejvická – Motol. Dále věřím, že jsme schopni do dvou let zahájit výstavbu metra na trase D v úseku Náměstí Míru – Pankrác – Písnice,“ slíbil na včerejší tiskové konferenci primátor hlavního města Pavel Bém (ODS).

Páteř města se prodlouží

To, že je zahájení stavby metra D reálné už v roce 2011 potvrdil i pražská radní, který má na starost dopravu, Radovan Šteiner (ODS) a ředitel dopravního podniku hlavního města Martin Dvořák.

Denně metro přepraví takřka 1,2 milionu cestujících, což je skoro 45 procent z celkového objemu pražské dopravy.

Pražské metro v číslech

Dnes má síť pražského metra k dispozici celkem 57 stanic na třech linkách s celkovou délkou 59,1 km. Pražské metro za rok přepraví téměř 597 milionů osob
linka C: délka 22,4 km, 20 stanic
linka B: délka 25,7 km, 24 stanic
linka A: délka 11 km, 13 stanic
Nejhlubší stanice Náměstí Míru: hloubka 52 m
Průměrná provozní rychlost metra: 33,2 km/h

„Pražské metro tak můžeme označit za skutečnou páteř městské dopravy v Praze. Nejvytíženější linkou je trasa C a právě z tohoto důvodu chceme prodloužit tuto trasu tak, aby mohla obsloužit i dosud neobsluhované části Prahy,“ řekl primátor Bém a měl na mysli právě zásadní stavbu metra D.

Termíny jsou nereálné, tvrdí opozice

Opozice je ale ke zmíněným termínům mnohem skeptičtější. „Myslím, že v letošním roce stavba metra A do Motola zahájena nebude,“ řekl před časem zastupitel a také člen dopravního výboru Antonín Weinert (ČSSD). Upozornil na to, že například ještě nebyl vybrán zhotovitel celé stavby.

„Také je nutné rozhodnout, že akci jako hlavní město finančně podpoříme, to ale ještě zastupitelstvo neodsouhlasilo,“ doplnil zastupitel a místopředseda dopravního výboru hlavního města Karel Březina (ČSSD). V prohlášeních je opozice podobně opatrná i co se týká termínu zahájení stavby metra D. Zde vidí zastupitelé problém zejména ve financování celé akce.

Karel Březina také vypočítal také, že pokud se začne metro A stavět bude to znamenat vydat z rozpočtu hlavního města v následujících čtyřech letech přibližně čtyři miliardy korun ročně.

Šestkilometrů za 24,5 miliardy

Se zprovozněním prodloužené trasy se počítá v roce 2014. Stavba zhruba šesti kilometrů metra, které se rozroste o čtyři nové zastávky, má stát 21,6 miliardy korun. Na jeden a tři čtvrtě miliardy vyjde pak posílení vozového parku.

Radní Šteiner pak včera potvrdil, že část financí má již Praha zajištěných. „Již nyní je v podstatě k dispozici celkem 290 milionů eur, to při současném kurzu znamená zhruba 8 miliard korun,“ konstatoval.

Ruské vozy zmizí

Jak metro stárne, tak se také postupně obnovuje vozový park. Již brzy tak z provozu zcela zmizí staré ruské soupravy.

„Víme, že pražské metro je nejrychlejší trakcí městské hromadné dopravy. Přislíbili jsme, že do roku 2010 už nebudou v metru provozovány staré ruské soupravy, které nejsou ideální ani z hlediska nákladů provozu a ani z hlediska komfortu cestujících,“ doplnil radní pro dopravu.

Turnikety do tří let

Na závěr ještě dodal generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák, že turnikety v metru by měly být uvedeny do provozu nejpozději do tří let.

V pátek jinak metro oslaví ještě jedno výročí. 8. května totiž uplyne rok od otevření zatím nejmladší stanice – konečné zastávky trasy C Letňany.

Akce v rámci 35. výročí metra

Jízda historickou soupravou metra EČS
(Háje) Kačerov – Nádraží Holešovice

pátek 8. 5. 2009 10.00–18.00 hodin.

Den otevřených dveří v depu Kačerov
depo Kačerov

pátek 8. 5. 2009 10.00–16.00 hodin.

Autor: Lukáš Marek

6.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka vystoupil 26. května v Praze na tiskové konferenci.
17

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení