Z Cholupic do Dolních Břežan, z Kozinova k meandrům Botiče či ze Zbraslavi na Jarov. To jsou trasy, které by v blízké době mohli brázdit cyklisté. Kromě nich se vedení města chystá na řadu dalších investic. V současné době například dochází k předávání stojanů na kola na jednotlivé městské části.

Po Praze tak bude rozmístěno 400 stojanů zejména u stanic MHD. „Letos bychom mohli do cyklistiky investovat takřka sto milionů korun, částka se každý rok zvyšuje," okomentoval investiční plány náměstek primátorky Petr Dolínek.

Hotel Hilton v Karlíně. Letecký snímek.
Praha 8 nařídila uzavírku cyklotrasy A2 u hotelu Hilton

Nových 1400 metrů 

Už v letošním roce by měla přijít na řadu výstavba cyklostezky mezi Běchovicemi a Horními Počernicemi. „Jedná se o smíšenou stezku pro pěší a cyklisty, její délka je 1433 metrů a šířka 3 metry," uvedla Barbora Lišková, tisková mluvčí Technické správy komunikací, která bude stavbu provádět.

Součástí prací budou také úpravy stávajících zastávek MHD, úpravy dopravního značení či mobiliáře. Trasa povede přes pozemky města i soukromé. „Od dvou majitelů se již podařilo pozemky vykoupit, v současné době probíhá schvalovací proces výkupu dalších," dodala Lišková. V březnu letošního roku pak bylo požádáno o stavební povolení.

Vznikne severovýchodní cyklomagistrála?

Už několik let se hovoří i o tzv. severovýchodní cyklomagistrále, tedy dálnici pro cyklisty spojující širší centrum Prahy s jejím okrajem. Nápad spojnice Balabenky, Hloubětína, Kbel a Horních Počernic vedené podél železnice vyšel od dotčených městských částí. „Nyní se ve spolupráci s magistrátem postupně rozjíždí příprava jednotlivých úseků," popsal Dolínek.

Přípravy ale podle jeho slov zdržují jednání s vlastníky soukromých pozemků či místy náročnějšími technickými opatřeními. „Například ve Vysočanech má být využita historická těšňovská trať. Architekti s mostaři by se měli společně zabývat novou lávkou přes Rokytku v místě starého železničního mostu," vysvětlil radní. Jednotlivými úseky budoucí magistrály by se tak Pražané mohli projíždět za dva až tři roky.

Ilustrační foto.
Cyklisté pozor! Právě zde vám hrozí nebezpečí

Další prostory pro cyklisty 

Ještě letos by se také měla začít řešit řada dalších cyklisticky potřebných míst. V plánu je tak dobudování 2. etapy trasy ze Zbraslavi na Jarov. Ta by měla propojit dvě trasy vybudované v roce 2014. Stezka na hranici metropole navazuje na trasu směřující do Vraného nad Vltavou.

V blízké době se také pohne příprava cesty pro cyklisty z Cholupic do Dolních Břežan. Vedení města také chce rozšiřovat tzv. B + R parkoviště, tedy bike and ride. První parkoviště tohoto typu vzniklo v Klánovicích. To se ale s počátku potýkalo s potížemi kvůli nedostatečné bezpečnosti. Podle starosty je ale problém již vyřešen. „ Boxy i stojany jsou hojně využívané, možná i kvůli vyšší bezpečnosti díky zavedenému kamerovému systému," okomentoval Ferdinand Polák, starosta Klánovic. Stanoviště pro kola by se tak měla postupně objevovat i na dalších městských částech.

Automobil Škoda. Ilustrační foto.
Stará auta v centru? Zákaz se dotkne tisíců řidičů

Plánované cyklotrasyBěchovice – Dolní Počernice
spojení cyklostezek oddychového území Kozinova a meandrů Botiče
Zbraslav – Jarov (2. etapa)
Modřany – Libuš – Šeberov
Komořany, Lahovice – Modřany
Cholupice – Dolní Břežany
Klánovice – Koloděje

Cyklostezky v Praze. Infografika. Zdroj: Redakce