Prohlédněte si fotogalerii z hromadné dopravní nehody na Pražském okruhu.

Obdobný obrázek byl k vidění po nedělní výjimečné kolizi zhruba padesáti aut a několika kamionů právě na Pražském okruhu mezi dálnicemi D1 a D5 ve směru na Letiště Václava Havla. Příčinou byla „bílá tma“, tedy husté sněžení a kluzká vozovka.

Situace by bez pochyby byla o mnoho dramatičtější, pokud by se havárie takového rozsahu odehrála v dopravní špičce například uprostřed pracovního týdne. Takový komentář v neděli odpoledne připojil Ústřední automotoklub (ÚAMK).

Navíc, před nepřízní počasí prý Prahu, respektive pražskou dopravu neuchrání ani relativně nový a funkční inteligentní dopravní systém informačních tabulí, který za normálních okolnosti poměrně efektivně předchází zbytečným kolonám.

Citát Vratislava Fillera, dopravního experta iniciativy Auto*Mat.

Někteří dopravní experti v této souvislosti upozorňují, že vše může být paradoxně výrazně problematičtější ve chvíli, kdy bude z podobného důvodu nutné uzavřít tunelový komplex Blanka, či na něj navazující komunikace. Hrozí prý totální dopravní kolaps, který zasáhne prakticky celou metropoli, včetně dálničního obchvatu, ale i městské hromadné dopravy.

Podle iniciativy Auto*Mat, která se problematikou pražské dopravy dlouhodobě zabývá byla varovným signálem „pouhá běžná oprava“ části Jižní spojky poblíž Barrandovského mostu, realizovaná na podzim loňského roku. Tehdy ji pocítila nejen většina řidičů, projíždějících Prahou. Problémy se dominovým efektem rozlily po celém městě.

Zoufalé hledání objízdných tras

Důvodem byla především související regulace vjezdu do tunelů, jež jsou součástí Městského okruhu. A výsledek? Mnohakilometrové kolony od periférie po centrum z důvodu zoufalého hledání objízdných tras a logicky i zpoždění tramvají a autobusů MHD.

Stačila jen „běžná oprava" na Jižní spojce poblíž Barrandovského mostu a vloni na podzim kvůli ní několik dní kolabovala doprava prakticky v celé Praze. Totéž, i když zřejmě na kratší dobu, se mohlo opakovat i po nedělní hromadné nehodě na Pražském okruhu, kde se kvůli hustému sněžení postupně srazila asi padesátka aut a několik kamionů. Nestalo se tak zřejmě jen kvůli tomu, že nebyl všední den.

Jak bude dopravní situace v Praze vypadat, až bude nutné z podobných důvodů uzavřít tunel Blanka, nebo na něho navazující komunikace? A do jaké míry může problémům předejít inteligentní dopravní systém informačních tabulí? A bude v Praze ještě dál zdokonalován?

Naštvaní řidiči i cestující

Kolony, táhnoucí se od centra na periférie, stojící tramvaje i autobusy MHD. Zpoždění v jízdních řádech, naštvaní řidiči i cestující hromadnou dopravou. Takové následky měla loňská rekonstrukce části Jižní spojky, se kterou souvisela regulace vjezdu do tunelů, které jsou součástí Městského okruhu. Je jen otázkou času, kdy bude nutné obdobnou opravu realizovat po otevření tunelového komplexu Blanka. Případně se může odehrát nějaká další hromadná dopravní nehoda na Pražském okruhu.

Jak bude situace vypadat potom, co začne regulace vjezdu do Blanky, nebo se tunel zcela uzavře? „Stejná regulace vjezdu do tunelů včetně Blanky se odehraje při jakémkoliv problému, ať již nehodě či koloně. K tomu ještě připočítejme desítky tisíc nových jízd autem denně, které do Blanky oproti současnému stavu přibudou," připomněl Vratislav Filler z iniciativa Auto*Mat s odkazem na výsledky dopravních modelů,

Ty vznikly pro účel odhadnutí situace právě po otevření nového tunelového komplexu. Blanka by se prý neměla otevírat do doby, než budou učiněna nezbytná návazná opatření. Například omezení průjezdu centrem města, či zužování magistrály. „Je třeba si uvědomit, že ony modely vycházejí ze zkušeností z otevření všech nových silničních komunikací v Praze v minulosti," podotkl dopravní expert.

Není kam auta odklánět

Například dopravní modely z dílny odborníků z ČVUT ale pro případ regulace vjezdu do centra počítají s jakoukoliv formou dokončení Městského okruhu, který by alespoň částečně pojal odkloněnou dopravu. A to platí i pro případ opakování hromadné kolize na Pražském okruhu, jaké byla Praha svědkem uplynulou neděli.

Její příčinou bylo fatálně špatné počasí, ale za normálních okolností takovým výjimečným situacím dle pražské dopravní policie i Ústředního automotoklubu dokáže relativně dobře předcházet inteligentní dopravní systém informačních tabulí, který vyšel zhruba na jednu a půl miliardy korun. Tabulí je na šest desítek a i v případě obtíží v Blance, či obecně na Městském okruhu by měly řidiče varovat včas už když se pohybují na Pražském, respektive vnějším okruhu.

Dispečer: Informační tabule pomáhají

„Sledujeme hustotu provozu ve městě a dokážeme předvídat s dostatečnou časovou rezervou vznik kolony na konkrétním místě. Pak můžeme buď regulovat semafory, nebo alespoň varovat řidiče, aby se místu vyhnuli a informovat je o možných objízdných trasách," sdělil pracovník centrálního dispečinku Tomáš Mráz. Dodal ale ve shodě s experty z ČVUT, že dokud nebudou dokončeny oba městské okruhy, vnější i vnitřní, nebude systém ve výjimečných situacích mnoho platný.

„A pokud bude problém v Blance, pak se kolapsu nevyhneme, scházejí adekvátní návazné komunikace," připustil dispečer. Jeho slova vesměs potvrdil další odborník v oboru, někdejší dopravní poradce organizace BESIP Robert Šťastný.

„Například v Argentinské, či Veletržní ulici, kde dnes v dopravních špičkách váznou dlouhé kolony aut, se po otevření Blanky situace zřejmě zlepší. Jinak ale aut v Praze spíše přibude," zmínil a připomněl, že Praha by se měla v první řadě soustředit na dostavbu sítě záchytných parkovišť. Ta nynější totiž obvykle praskají ve švech už brzy ráno, a tak zbytečně mnoho řidičů zajede do centra.

Co se dá udělat?Dopravní iniciativa Auto*Mat varuje, že v případě nehody, nebo opravy komunikace může následné uzavření tunelu Blanka způsobit totální dopravní kolaps v Praze. Proto mimo jiné doporučuje urychleně zabránit vjezdu tranzitní dopravě do centra města, upravit křižovatky u Muzea, odstartovat dlouho slibovanou humanizaci Severojižní magistrály, revitalizovat Dejvickou ulici, nebo komplexní revitalizaci Smetanova nábřeží a Malostranského náměstí.

Čtěte také: Pražský okruh zablokovala havárie desítek aut