VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Další hromadná nehoda může kompletně ochromit dopravu

Praha /FOTOGALERIE/ - Nejen Pražský okruh, ale i veškeré návazné komunikace v okolí hromadné dopravní nehody kolabují. Kolony jsou mnohakilometrové a stále rostou. Neprůjezdná je ulice K Barrandovu, Strakonická, Jižní spojka, či Radlická. Postupně je zcela uzavřen okruh ve směru k dálnici D5.

10.2.2015 2
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Hromadná dopravní nehoda na Pražském okruhu z neděle 8. února 2015 zřejmě nezapříčinila všeobecný kolaps v celém městě jen proto, že se neodehrála v pracovní den a uprostřed dopravní špičky.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Prohlédněte si fotogalerii z hromadné dopravní nehody na Pražském okruhu.

Obdobný obrázek byl k vidění po nedělní výjimečné kolizi zhruba padesáti aut a několika kamionů právě na Pražském okruhu mezi dálnicemi D1 a D5 ve směru na Letiště Václava Havla. Příčinou byla „bílá tma“, tedy husté sněžení a kluzká vozovka.

Situace by bez pochyby byla o mnoho dramatičtější, pokud by se havárie takového rozsahu odehrála v dopravní špičce například uprostřed pracovního týdne. Takový komentář v neděli odpoledne připojil Ústřední automotoklub (ÚAMK).

Navíc, před nepřízní počasí prý Prahu, respektive pražskou dopravu neuchrání ani relativně nový a funkční inteligentní dopravní systém informačních tabulí, který za normálních okolnosti poměrně efektivně předchází zbytečným kolonám.

Citát Vratislava Fillera, dopravního experta iniciativy Auto*Mat.

Někteří dopravní experti v této souvislosti upozorňují, že vše může být paradoxně výrazně problematičtější ve chvíli, kdy bude z podobného důvodu nutné uzavřít tunelový komplex Blanka, či na něj navazující komunikace. Hrozí prý totální dopravní kolaps, který zasáhne prakticky celou metropoli, včetně dálničního obchvatu, ale i městské hromadné dopravy.

Podle iniciativy Auto*Mat, která se problematikou pražské dopravy dlouhodobě zabývá byla varovným signálem „pouhá běžná oprava“ části Jižní spojky poblíž Barrandovského mostu, realizovaná na podzim loňského roku. Tehdy ji pocítila nejen většina řidičů, projíždějících Prahou. Problémy se dominovým efektem rozlily po celém městě.

Zoufalé hledání objízdných tras

Důvodem byla především související regulace vjezdu do tunelů, jež jsou součástí Městského okruhu. A výsledek? Mnohakilometrové kolony od periférie po centrum z důvodu zoufalého hledání objízdných tras a logicky i zpoždění tramvají a autobusů MHD.

Stačila jen „běžná oprava" na Jižní spojce poblíž Barrandovského mostu a vloni na podzim kvůli ní několik dní kolabovala doprava prakticky v celé Praze. Totéž, i když zřejmě na kratší dobu, se mohlo opakovat i po nedělní hromadné nehodě na Pražském okruhu, kde se kvůli hustému sněžení postupně srazila asi padesátka aut a několik kamionů. Nestalo se tak zřejmě jen kvůli tomu, že nebyl všední den.

Jak bude dopravní situace v Praze vypadat, až bude nutné z podobných důvodů uzavřít tunel Blanka, nebo na něho navazující komunikace? A do jaké míry může problémům předejít inteligentní dopravní systém informačních tabulí? A bude v Praze ještě dál zdokonalován?

Naštvaní řidiči i cestující

Kolony, táhnoucí se od centra na periférie, stojící tramvaje i autobusy MHD. Zpoždění v jízdních řádech, naštvaní řidiči i cestující hromadnou dopravou. Takové následky měla loňská rekonstrukce části Jižní spojky, se kterou souvisela regulace vjezdu do tunelů, které jsou součástí Městského okruhu. Je jen otázkou času, kdy bude nutné obdobnou opravu realizovat po otevření tunelového komplexu Blanka. Případně se může odehrát nějaká další hromadná dopravní nehoda na Pražském okruhu.

Jak bude situace vypadat potom, co začne regulace vjezdu do Blanky, nebo se tunel zcela uzavře? „Stejná regulace vjezdu do tunelů včetně Blanky se odehraje při jakémkoliv problému, ať již nehodě či koloně. K tomu ještě připočítejme desítky tisíc nových jízd autem denně, které do Blanky oproti současnému stavu přibudou," připomněl Vratislav Filler z iniciativa Auto*Mat s odkazem na výsledky dopravních modelů,

Ty vznikly pro účel odhadnutí situace právě po otevření nového tunelového komplexu. Blanka by se prý neměla otevírat do doby, než budou učiněna nezbytná návazná opatření. Například omezení průjezdu centrem města, či zužování magistrály. „Je třeba si uvědomit, že ony modely vycházejí ze zkušeností z otevření všech nových silničních komunikací v Praze v minulosti," podotkl dopravní expert.

Není kam auta odklánět

Například dopravní modely z dílny odborníků z ČVUT ale pro případ regulace vjezdu do centra počítají s jakoukoliv formou dokončení Městského okruhu, který by alespoň částečně pojal odkloněnou dopravu. A to platí i pro případ opakování hromadné kolize na Pražském okruhu, jaké byla Praha svědkem uplynulou neděli.

Její příčinou bylo fatálně špatné počasí, ale za normálních okolností takovým výjimečným situacím dle pražské dopravní policie i Ústředního automotoklubu dokáže relativně dobře předcházet inteligentní dopravní systém informačních tabulí, který vyšel zhruba na jednu a půl miliardy korun. Tabulí je na šest desítek a i v případě obtíží v Blance, či obecně na Městském okruhu by měly řidiče varovat včas už když se pohybují na Pražském, respektive vnějším okruhu.

Dispečer: Informační tabule pomáhají

„Sledujeme hustotu provozu ve městě a dokážeme předvídat s dostatečnou časovou rezervou vznik kolony na konkrétním místě. Pak můžeme buď regulovat semafory, nebo alespoň varovat řidiče, aby se místu vyhnuli a informovat je o možných objízdných trasách," sdělil pracovník centrálního dispečinku Tomáš Mráz. Dodal ale ve shodě s experty z ČVUT, že dokud nebudou dokončeny oba městské okruhy, vnější i vnitřní, nebude systém ve výjimečných situacích mnoho platný.

„A pokud bude problém v Blance, pak se kolapsu nevyhneme, scházejí adekvátní návazné komunikace," připustil dispečer. Jeho slova vesměs potvrdil další odborník v oboru, někdejší dopravní poradce organizace BESIP Robert Šťastný.

„Například v Argentinské, či Veletržní ulici, kde dnes v dopravních špičkách váznou dlouhé kolony aut, se po otevření Blanky situace zřejmě zlepší. Jinak ale aut v Praze spíše přibude," zmínil a připomněl, že Praha by se měla v první řadě soustředit na dostavbu sítě záchytných parkovišť. Ta nynější totiž obvykle praskají ve švech už brzy ráno, a tak zbytečně mnoho řidičů zajede do centra.

Co se dá udělat?Dopravní iniciativa Auto*Mat varuje, že v případě nehody, nebo opravy komunikace může následné uzavření tunelu Blanka způsobit totální dopravní kolaps v Praze. Proto mimo jiné doporučuje urychleně zabránit vjezdu tranzitní dopravě do centra města, upravit křižovatky u Muzea, odstartovat dlouho slibovanou humanizaci Severojižní magistrály, revitalizovat Dejvickou ulici, nebo komplexní revitalizaci Smetanova nábřeží a Malostranského náměstí.

Čtěte také: Pražský okruh zablokovala havárie desítek aut

Autor: Jakub Krupka

10.2.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Premiér Bohuslav Sobotka vystoupil 26. května v Praze na tiskové konferenci.
17

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Kromě přepravy cestujících je auto od nepaměti využíváno k převozu nákladu. A jak dnes uvidíte, je tím myšleno doslova jakéhokoliv nákladu. Připravte se na bizarní přehlídku převážených věcí všeho druhu, kdy vás už nepřekvapí ani auto naložené v dalším autě.

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení