VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dalo by se jezdit na letiště metrem? Primátorka chce odpověď

Praha – Je to nečekané, ale je to tu. V debatách o kvalitnějším dopravním spojení Letiště Václava Havla Praha s centrem metropole znovu ožívá možnost prodloužení trasy metra. Ještě se nevrací do hry, nicméně se dá hovořit o zmrtvýchvstání. Naznačují to alespoň snahy primátorky Adriany Krnáčové (ANO), která variantu podzemní dráhy nevylučuje. Sice se zdálo, že již dávno jde o úvahy patřící pouze minulosti a jediným živým projektem jsou přípravy na budování příměstského železničního spojení Prahy s Kladnem (přičemž z této trati by ve stanici Praha-Ruzyně měla vést odbočka vedoucí přes zastávku Praha-Dlouhá Míle právě na ruzyňské letiště), primátorka nicméně překvapila.

18.5.2017 1
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

Letiště V. Havla. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Martin Divíšek

Vytasila se s úvahami, že by bylo možné uvažovat o odbočce zelené trasy A. Podzemní dráha by od nynější stanice metra Nádraží Veleslavín vedla přímo na letiště. A nejde jen o takové debaty, kdy se řeči mluví a čas plyne. Dopravní podnik již dostal konkrétní zadání. Bylo by uskutečnění podobného projektu reálné? Jak by se tyhle záměry jevily z časového – a jak z finančního pohledu?

Experti zhodnotí možnosti

Odpovědi na tyhle otázky by měly naznačit, jak s úvahami o protažení trasy metra A na Ruzyni naložit dál. Zatím podle Krnáčové nejde o nic jiného než o získávání informací o jedné možných alternativ. V tomto případě o tom, zda by se nenašla cesta, jak na Ruzyni natáhnout koleje dříve, než se to podaří v rámci projektu Správy železniční dopravní cesty. Stavba dráhy pro vlaky, která není v režii hlavního města, se Krnáčové zdá příliš vzdálenou vizí, zatímco zlepšení dopravního spojení letiště v hlavním městem vnímá jako problém ryze žhavé současnosti.

Zda by mohlo být řešením metro, chce Krnáčová slyšet od expertů. Včetně možných termínů, cen i dalších propočtů, jejichž závěry naznačí, zda by vůbec mělo smysl o podobném projektu dál vážně uvažovat. K dalším z řešení pro bližší budoucnost, u nichž jsou zvažována všechna pro a proti, se zřejmě řadí například posuzování možností nákupu flotily obřích autobusů.

Trasa uhnula na Motol

Původní debaty o vybudování metra na letiště vzaly zasvé s rozhodnutím o dostavbě nejnovějšího úseku linky A s konečnou stanicí Nemocnice Motol. Dřívější varianta trasy počítala s tím, že z Veleslavína bude směřovat na Dlouhou Míli – tam se uvažovalo i o velkém přestupním terminálu pro lidi přijíždějící do metropole ze Středočeského kraje – a odtud dál pokračovat na letiště. Jak nevýhodná a nerentabilní byla tato myšlenka opuštěna a došlo k přesměrování trasy na Motol. Šlo o politické rozhodnutí vycházející z tehdy dostupných expertních posudků.

Nynější představy možného řešení nepočítají s dalším prodlužováním již vybudované koncové části „áčka“ zprovozněné předloni, ale s odbočkou v místech, kde se dnes přestupuje na autobusy mířící k letišti. A kde by do budoucna měl vyrůst hlavní přestupní uzel mezi metrem a příměstskými vlaky na kladensko-letištní dráze. Ta ovšem není plánována jako rychlodráha, třebaže se tak často označuje. Parametrům rychlodráhy ovšem vyhovět nemůže; má jít o moderní příměstskou železnici.



Autor: Milan Holakovský

18.5.2017 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

instalatér, ilustrační foto

Opravy – kdy je hradí nájemce a kdy pronajímatel?

Evropský bankovní úřad EBA. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Vláda definitivně schválila, že se Praha pokusí získat sídlo EBA

Nejen slunce, oči ohrožuje v létě i voda a nebezpečný prvok

Léto je spojeno s lákavou představou dovolené, lékaři ale upozorňují, že pro naše oči je to ale naopak období plné nástrah v podobě slunce, klimatizace i špinavé vody.

Pohřeb výtvarníka Karla Franty bude 26. července ve Strašnicích

Praha - Poslední rozloučení s výtvarníkem Karlem Frantou, který zemřel 19. července ve věku 89 let, bude ve středu 26. července ve Velké obřadní síni krematoria v Praze - Strašnicích. V neděli to oznámila jeho rodina. Zesnulý byl známý především ilustracemi dětských knih, získal řadu mezinárodních ocenění.

Šimon Pánek: Svobodu a prosperitu nemáme navždy. Bojím se o ně

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Mělo to být povídání o čtvrtstoletí úspěšné nevládní organizace, která dokázala pomoct milionům lidí ze všech koutů světa. Místo toho se celým rozhovorem vinul apel. „Stále víc vnímám obrovské nebezpečí hodnotového vyprázdnění a krizi moderního demokratického státu,“ varuje Šimon Pánek. Demokracie je podle něj křehká, můžeme o ni kdykoliv přijít.

Ministerstvo znovu vyhlásilo konkurz na ředitele Českých center

Ministerstvo zahraničí opakuje výběrové řízení na místo generálního ředitele sítě Českých center. Uzávěrka přihlášek do prvního vyhlášeného konkurzu byla na konci května, nový šéf sítě čítající 22 poboček z něj nevzešel. Tento týden ministerstvo zahraničí na svém webu zveřejnilo nový inzerát. Předchozí ředitel Jiří Závěšický byl odvolán na začátku dubna kvůli neshodám ohledně obsazení místa ředitele Českého centra v Paříži.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení