Jednu znejvětších budoucích investic, která si vyžádá desítky milionů korun, magistrát plánuje vsouvislosti vrevitalizací tunelu pod Vítkovem. Ten bude ještě do 15. prosince 2008 sloužit vlakům, poté budou zahájeny práce na jeho zpřístupnění cyklistům. „Od konce roku 2009 bude sloužit zhruba dvě třetiny pouze pro pěší a cyklisty,“ upřesnil projektový manažer rozvoje stezek a tras Magistrátu Hlavního města Prahy Pavel Polák. Nejpozději do konce roku 2011 bude cyklostezky propojena se Sazka Arenou.

Součástí rozšiřování sítě cyklostezek bude také další zpřístupňování jednosměrných ulic. „Do těch budou moci cyklisté vjíždět vopačných směrech, což je pro ně bezpečnější,“ dodal Polák. Nyní je navrženo na 70 jednosměrných ulic. Mezi ně patří například Šeříková, Újezd, Opletalova, Dlouhá, Dejvická, Kaprova, Pařížská nebo Spálená. Každý rok chce cyklistům obousměrně zpřístupnit pět až deset znich.

Do poloviny září bude mít kolaudační rozhodnutí další úsek pravobřežní stezky kmostu Závodu míru, který provázely problémy kvůli výstavbě okruhu. Asfalt povede od ulice U Soutoku téměř kmostu Závodu míru.

Při Evropském týdnu mobility bude následovat zprovoznění necelého kilometru asfaltové a vydlážděné trasy ze Staroměstského náměstí k Pohořelci. Od října začne fungovat 700 metrový úsek stezky v Přední Kopanině, který bude zpevněn materiálem původní cesty. Ještě před zimou by měla být otevřena necelého půl kilometru dlouhá stezka v Malé Chuchli. Zčásti zpevněný povrch a zčásti asfalt povede mezi Strakonickou ulicí a Vltavou.

Magistrát chce pořídit třicet nových stojanů

Podle pražského magistrátu se v příštím roce cyklisté dočkají 300 až 500 nových stojanů. Jeden vyjde městskou kasu na jeden tisíc korun.

„Minulý týden jsme všem 57 městským částem rozeslali dopis, v němž je vybízíme, aby nám pomohly vytipovat místa, kde by měly být umístěny nové stojany na kola,“ říká projektový manažer Magistrátu Hlavního města Prahy Pavel Polák.

Podněty mohou jednotlivé úřady podávat do konce letošního roku. Poté magistrát zaplatí a nechá namontovat 300 až 500 nových stojanů. Pevně přidělané stojany s prostým rámem ve tvaru písmene U by měly být instalovány v příštím roce. Ještě letos proběhne výběrové řízení na jejich dodavatele.

 

Ve světových metropolích rostou stovky kilometrů cyklistických tras

Londýnská doprava vtěch největších špičkách denně kolabuje. Proto se místní dopravní podnik (TFL) snaží obyvatele co nejvíce nalákat na cyklistickou alternativu.

„Věděli jste, že 6,5 kilometrovou cestu vLondýně urazíte autem za čtyřicet minut, hromadnou dopravou za třicet a na kole jen za 22 minut?“ píše se hned vúvodu na webových stránkách TFL.

A nezůstává jen u toho. U řady stanic metra a vlakových nádraží existují hlídaná parkoviště kol a ve městě budují síť cyklotras, která bude mít za tři roky už 900 kilometrů.

Na kole si člověk může objet taky celý New York. Kdispozici je na 650 tras pro kola a asi ta nejatraktivnější je pobřežní okružní cyklotrasa kolem Manhattanu. Plány na dobudování sítě, která má mít téměř 2000 kilometrů, ale vsoučasnosti hatí nedostatek financí. Přesto na metropoli nedají cyklisti dopustit.

„Každý den projede New York City více než 110 tisíc cyklistů,“ napsal americký cyklistický časopis Bicycling Magazine. V Paříži zahrnuli cyklistické trasy do programu „město dýchá“. Ve francouzské metropoli zřídili zatím 314 kilometrů stezek a o nedělích a státních svátcích uzavírají některé ulice pro automobily. Prostor v nich místo nich dostávají bruslaři na kolečkových bruslích a samozřejmě i cyklisti.

Michal Malysa