VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cyklisté v centru metropole riskují život

Praha - Jízda na kole je mnohem bezpečnější a příjemnější na okraji hlavního města.

3.6.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Téměř čtyři sta kilometrů tras mají k dispozici cyklisté v hlavním městě. Hlavně jízda v centru je však pro ně stále mnohdy velmi riziková.

Martin Adámek jezdí za hezkého počasí do práce na kole. Z bohnického sídliště to má do banky v centru města přibližně patnáct kilometrů, kvalita jednotlivých úseků je ovšem velmi nevyrovnaná.

„Chvíli se jede po pěkné cyklostezce, pak ale člověk musí sjet do plného provozu a plést se mezi auty,“ postěžoval si Deníku Adámek. „Nedivím se, že se spousta lidí bojí jezdit po Praze, i když by třeba chtěli,“ poznamenal cyklista.

Lidé z pražského magistrátu však tvrdí, že pro cyklistickou dopravu ve městě dělají dost. Jen za loňský rok přibylo v pražských ulicích téměř 18 kilometrů nových cyklostezek a značených pruhů pro cyklisty. „To jsou úseky s nejvyšším stupněm ochrany pro cyklisty, kromě toho bylo vyznačeno či obnoveno téměř 50 kilometrů cyklotras,“ uvedl mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

Příliš adrenalinové cyklotrasy

Systém má ale řadu nedostatků. Kritici mu vyčítají, že právě cyklotrasy, které jsou v metropoli nejhojněji budované, nejsou schopny bezpečnost cyklistů zajistit. Neexistence uceleného systému bezpečných stezek proto nutí lidi na bicyklech riskovat v dopravním mumraji velkoměsta, uvádějí kritici současného stavu.

„V Praze zatím většina tras vzniká tím, že se do ulic umístí značka. Kromě toho se ale nestane vůbec nic,“ popisuje Michal Křivohlávek ze sdružení Auto*Mat, které se cyklodopravou v Praze dlouhodobě zabývá. „Skutečné nové stezky a trasy vznikají většinou jen na okraji Prahy. Hlavní síť páteřních cyklostezek v širším centru prakticky neexistuje,“ dodal Křivohlávek.

Snad se už blýská na lepší časy

Město nyní zpracovává podněty, které sdružení připravilo na základě analýzy cyklodopravy ve Vídni. Právě rakouská metropole má ve střední Evropě nejlepší a nejbezpečnější systém cyklistické dopravy.

Do dvou let, kdy končí volební období současnému pražskému zastupitelstvu, by se cyklisté měli dočkat změn na 11 místech. V centru by to mělo být například na Novém Městě či na Žižkově. Praha bude mít podle radního Petra Štěpánka do roku 2010 celkem 450 kilometrů páteřních a hlavních cyklistických tras.

Problémové jednosměrky

Pozadu je zatím česká metropole i v povolování obousměrného průjezdu cyklistů jednosměrnými ulicemi. Zatímco třeba v Německu, Dánsku či Nizozemsku cyklisté jednosměrkami projíždějí běžně, Praha tuto věc povoluje jen velmi zřídka, například v některých ulicích Starého Města, Malé Strany či na Letné.

Do dvou let by se situace měla výrazně zlepšit, povolen má být průjezd cyklistům v 70 jednosměrkách ve městě. „Tyto ulice musejí být dostatečně široké a mít vyřešené parkování,“ vyjmenoval podmínky Ladislav Pivec z Ústavu dopravního inženýrství.

Praha cyklistická? To je adrenalin!

Lidé, co mají rádi hodně adrenalinu v krvi, se občas přou, který sport jim ho dodá úplně nejvíc. Skákání s padákem z mrakodrapů, sjíždění obřích vln nebo zběsilé prvosjezdy na lyžích?

Člověk ale nemusí jezdit moc daleko, aby si vyzkoušel jeden hodně extrémní sport: cyklojízdu centrem Prahy.

Má spoustu disciplín. Slalom mezi auty, stojícími ve věčných kolonách u semaforů, skoky z chodníků na silnice, po kterých střídavě vedou cyklotrasy, nebo sprint před cinkající tramvají, když vás náhodou značená trasa zavede na koleje.

Pro někoho je to vzrušující zážitek, ale městem by rádi jezdili na kole i milovníci klidnějších sportů. Ti však mají bohužel při současném děravém systému cyklostezek strach.

Není přitom rychlejší a elegantnější dopravní prostředek pro jízdu centrem Prahy než bicykl. Magistrát sice zprovozňuje spousty kilometrů ročně, problémovou oblast širšího centra ale zatím neřeší. Přitom by mnohdy stačil metr široký vyhrazený pruh.

Ten by možná pro Pražany udělal víc než celá olympiáda.

#nahled|https://g.denik.cz/63/e3/info_bicykl_bar_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/63/e3/info_bicykl_bar.jpg|Bicykl nezamořuje ovzduší zplodinami a neucpává silnice.#

Cykloturistika prožívá své znovuzrození

Česká republika konečně přišla na to, jak důležité je připravovat podmínky pro rozvoj cyklodopravy. Pochopila, že kolo „nesmrdí“ a neucpává silnice. A hned je to znát.
V poslední době se začaly české cyklotrasy i cyklostezky výrazně rozrůstat a aniv letech následujících tomu nebude jinak.
Pomoci mají evropské fondy
„V rámci přípravy na čerpání finančních prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie pro období 2007–2013 byla zapracována cyklistická doprava do všech důležitých strategických materiálů, takže lze předpokládat, že v tomto období dojde k dalšímu rozvoji cyklotras a zejména cyklostezek,“ řekla Deníku Kateřina Mátlová, vedoucí oddělení komunikace a zahraniční spolupráce v cestovním ruchu Ministerstva místního rozvoje ČR.
Slibují větší bezpečnost
Cyklotrasy by v budoucnu měly být bezpečnější, měly by co možná nejméně vést po obvyklých pozemních komunikacích, a tím pádem se co možná nejméně dotýkat motorové dopravy. A když už po takových cestách vedou, měly by mít tyto komunikace zvláštní pruh určený pouze pro cyklisty.
I ve městech se budesíť cyklostezek– hlavně kvůli bezpečnosti provozu – rozrůstat. Někde už tato síť funguje, například Pardubice jsou cyklostezkami dokonale propojené, ale v Praze je situace pořád špatná. Cestování na kole by každopádně mělo být v nedaleké budoucnosti čím dál pohodlnější.
ZDENKA DVOŘÁKOVÁ

Autor: Petr Kupec

Bojíte se jezdit v centru Prahy na kole?

Ano, ale přesto jezdím.

57 %

Ano, a proto nejezdím.

14 %

Ne.

14 %

Kolo nepoužívám.

14 %

Hlasovalo: 14

Anketa byla ukončena

3.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Předvolební debata Deníku

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Patronem soutěže se stal Jakub Štáfek Lavi z kultovního seriálu Vyšehrad (na snímku). „Chance je zábavná, odvážná a drzá, stejně jako on,“ řekla mluvčí firmy Markéta Světlíková.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Soud zaslal lobbistovi Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu

Městský soud v Praze zaslal v pátek lobbistovi Marku Dalíkovi výzvu k nástupu pětiletého trestu. ČTK to řekla mluvčí soudu Markéta Puci. Kdy musí Dalík nastoupit do vězení, sdělí mluvčí až poté, co si lobbista zásilku vyzvedne.

Středoškoláci půjdou volit. Chtějí o zemi rozhodovat

Maturitní třída pražského víceletého gymnázia. Skupina dívek, které letos poprvé půjdou volit, se baví, komu dá hlas. Katka váhá mezi TOP 09 a ODS, Karolína, Vendula a Veronika to hodí Pirátům, Anna topce.

Bývalá ministerská náměstkyně žaluje stát kvůli svému odvolání

Bývalá náměstkyně ministra zdravotnictví Lenka Taie Kolaříková podala žalobu na stát kvůli svému odvolání z funkce. Tvrdí, že ji ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík (ČSSD) odvolal v rozporu se služebním zákonem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení