VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zamoří 50 tisíc aut denně Krč a Kunratice?

Praha – Více než pět stovek lidí zatím připojilo svůj podpis pod petici proti rozšíření Vídeňské ulice. Především obyvatelé Krče a Kunratic se obávají, že v jejich okolí vyroste nová magistrála, která doslova přitáhne desítky tisíc automobilů denně přímo pod jejich okna. A záměr této celoměstsky významné změny územního plánu, který už před letními prázdninami schválilo pražské zastupitelstvo, jejich obavy naplňuje více, než si představovali. Od počátku tohoto týdne jim je znám v přesných obrysech.

20.10.2012 2
SDÍLEJ:

dopravní zácpa - ilustrační fotoFoto: Deník/Vít Šimánek

Začátek čtyřproudové „jižní magistrály" je zakreslen u křížení Vídeňské s ulicí Zálesí, pokračuje podél Thomayerovy nemocnice, pod sídlištěm Krč, mezi kunratickou zástavbou Zelené údolí a sídlišti a domy v Krči v okolí ústavů Akademie věd, až hluboko do Kunratic.

Opoziční zastupitel Prahy 4 a bývalý pražský radní pro životní prostředí Petr Štěpánek upozornil, že zvýšený provoz se v případě rozšíření Vídeňské dotkne i okolní obytné zástavby stojící v opačném směru.

„Auta budou pokračovat do již přetížených ulic Budějovická a Na Pankráci, případně Michelskou ulicí, a vytvoří tak paralelní spojení k D1 a severojižní magistrále atraktivní hlavně pro řidiče ze satelitů, jako je nejrychleji rostoucí obec v zemi Jesenice, ležící jen kousek na jih přímo na Budějovické ulici.," tvrdí na základě zveřejněných plánů Štěpánek.

Rozšíření Vídeňské tak podle něj ohrožuje nejen obyvatele Krče, ale i přilehlé Michle a Pankráce.

Je rozšíření Vídeňské na čtyřproudovou magistrálu, vedoucí z Krče do Kunratic, reálné či nikoliv? O tom by na svém následujícím zasedání mělo rozhodnout zastupitelstvo hlavního města.

Přestože záměr změny územního plánu, který by vznik magistrály umožňoval už před letními prázdninami, zastupitelstvem za podpory hlasů ODS a TOP09 prošel, v současné době podpora politiků není ani zdaleka jednoznačná.

Předkladatel i jeho klub jsou proti

Předkladatel návrhu první náměstek primátora, odpovědný za územní plánování Tomáš Hudeček dopředu avizoval, že zastupitelský klub TOP09, jehož je členem, rozšíření Vídeňské podporu nevyjádří.

„Ani kdyby byla všechna stanoviska příslušných orgánů státní správy souhlasná. Pro inkriminovanou lokalitu by to nebylo přínosné," vysvětlil Hudeček. Předložit návrh prý letos v létě musel, a to na základě starší žádosti městské části Praha Libuš.

Ovšem stávající politická reprezentace Libuše, Kunratic, ba dokonce ani Prahy 4 se k žádosti o rozšíření Vídeňské nehlásí. „Nikdy jsme o to nežádali," zní unizono z tamních radnic.

Zastupitel Prahy 4 Petr Štěpánek vzkázal svým kolegům v městském zastupitelstvu, aby záměr definitivně shodili se stolu. „Současný územní plán chrání obyvatele Krče a Kunratic izolační zelení a pruhy zeleně dnes lemují Vídeňskou i ve skutečnosti. To by ale podle návrhu na rozšíření Vídeňské mělo padnout," konstatoval Štěpánek. „Kvůli nízké zástavbě podél Vídeňské by hluk i emise obtěžovaly nejen obyvatele paneláků na sídlišti Krč, kudy by dle odhadů mohlo projet až 50 tisíc aut denně. Praha 4 nepotřebuje další magistrálu, ale urychlenou výstavbu metra D až do centra města," dodal zastupitel Prahy 4.

„Potřebujeme posílit MHD nejen pro Krč, ale i z dalších pražských sídlišť a ze satelitů za Prahou, aby lidé jezdili do Prahy veřejnou dopravou a ne auty. Nová magistrála nám přinese jen víc aut, víc hluku a více emisí, navíc vede podél dvou škol, Thomayerovy nemocnice a IKEMu," kritizuje kontroverzní nápad jedna z prvních signatářek petice proti rozšíření Vídeňské učitelka Petra Rejchrtová ze sídliště Krč.

Jiný obyvatel krčského sídliště svůj podpis pod petici nepřipojil. Je přesvědčen, že je zbytečná. „Nic takového se stejně realizovat nebude, protože je to technicky neproveditelné. Okolo Vídeňské je obytná zástavba. To by ji zbourali?" ptá se.

Také podle Václava Blažka, rovněž z Krče, by rozšiřování Vídeňské bylo zcela zbytečnou investicí. „V oblasti Krče se Vídeňská rozšiřovat nemůže. Nechápu tedy, proč proti tomu bojují lidé ze sídliště Krč? Rozšíření je možné až v úrovni Kunratic , a to jen jako pruh pro autobusy. Kolony se přes Vídeňskou táhnou kvůli chybějícím napojením z Budějovické a Kačerova na magistrálu. Řidiči se tak musejí dostávat oklikou přes Vídeňskou na Jižní spojku a D1," myslí si Blažek.

Expert z dopravní fakulty ČVUT Petr Moos je přesvědčen, že rozšíření kapacity jedné z nejfrekventovanějších ulic Prahy 4, odvádějící příměstskou dopravu, by mohlo prospět plynulosti provozu. Ale vzhledem k okolní hustě rozmístěné obytné zástavbě prý není tato vize příliš reálná.

Autor: Jakub Krupka

20.10.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tradiční pálení čarodějnic probíhalo 30. dubna na mnoha místech ČR, nejinak tradičně na pražské Kampě.
23

OBRAZEM: Na Kampě měly čarodějnice rej u zapáleného ohně

Roman Sklenák.

Šéf poslanců ČSSD: Kvůli Babišovi by se měla sejít koaliční rada

Hnojte popelem

Topíte dřevem? Nebo máte doma krb jen tak pro příjemný pocit? Kam dáváte popel? Pokud ho vyhazujete, připravujete se o jedno z nejlepších hnojiv světa.

Nová cyklostezka spojí Prahu s letištěm i krajem

Pražští cyklisté se už dnes prohánějí do Kralup či k Labi. Brzy pro ně bude jednodušší dostat se i na západ. Okolo ruzyňského letiště totiž povede nová cyklostezka. Jednou by milovníci kol mohli dojet až do Kladna.

AKTUALIZOVÁNO

Vytékající voda uzavřela stanici metra Malostranská

Praha – Překvapeni zůstali cestující v centru Prahy, když hodinu před polednem i v hodinách následujících nečekaně narazili na zavřené dveře stanice metra Malostranská. Soupravy na zelené trase A se přitom nezastavily – pouze touto stanicí projížděly bez zastávky. Tentokrát nebyl na vině nález podezřelého zavazadla, k němuž se nikdo nehlásí, což leckoho napadne jako nejpravděpodobnější varianta. Problém přinesla technická závada.

Staronový šéf České televize: Natočíme velký dětský seriál

Navázat na úspěchy Arabely, Pana Tau nebo kultovních Návštěvníků by chtěl Petr Dvořák, který bude šéfovat veřejnoprávní stanici až do roku 2023.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies