VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čtěte v Deníku: V dopravním podniku se poztrácely stovky milionů!

Praha – Až pět set milionů korun z kapes daňových poplatníků mohlo dle výsledků auditu veřejných zakázek pražského dopravního podniku (DPP) natéct do soukromých kapes. Kvůli záměrnému předražování.

17.7.2012 2
SDÍLEJ:

NA DLUH. Šedesát tramvají 14T už dopravní podnik dostal, jenže mu chybí peníze na zaplacení./Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Ivan Babej

Právě dnes získal primátor Bohuslav Svoboda výsledky analýzy, která zkoumala celkem 10 zakázek, vypsaných v minulosti DPP. Zveřejnit je však hodlá až za 14 dní. Co však bude následovat takřka okamžitě, jsou opatření, která se dotknou nejen fungování samotného DPP, ale pravděpodobně také cestujících.

Svoboda dnes zároveň upozornil, že šetření hospodaření podniku, zadané magistrátem, doprovázely „tlaky a snahy o diskreditaci." Jednoznačné je dle Svobody to, že většina z deseti prověřovaných smluv, mezi nimiž byl například kontrakt na SMS jízdenky, či na dodávku informačních obrazovek do stanic metra, je pro město nevýhodná. „Jde o jejich praktickou nevypověditelnost, nebo vypověditelnost pod hrozbou vysoké sankce," sdělil Svoboda. Dodal, že snaha o zrušení některých nevýhodných smluv může mít okamžitý, ovšem snad spíše krátkodobý dopad také na komfort cestování v pražské MHD.

Výsledky auditu rozčílily exředitele Dvořáka

Výsledky auditu – byť ještě zdaleka nejsou zveřejněny – už stačily pohoršit bývalého generálního ředitele DPP Martina Dvořáka, za jehož působení ve vrcholné funkci byly některé z prověřovaných a údajně předražených smluv uzavírány. „Nenechám se dál zastrašovat," vzkázal v reakci na dnešní prohlášení primátora Svobody. „Podám trestní oznámení. Vedení města brutálně poškodilo dopravní podnik a dopustilo se tak trestného činu," dodal Dvořák.

Nejasné, neurčité až spekulativní jsou zatím oficiální výstupy z auditu veřejných zakázek pražského dopravního podniku (DPP), který si nechalo zpracovat vedení hlavního města. Jasněji má být za 14 dní, možná až za tři týdny.

Primátor Bohuslav Svoboda totiž včera avizoval, že nyní začíná fáze hledání konkrétních viníků a konkrétního množství „zbytečně vyplacených" veřejných peněz. Teprve pak prý budou následovat sankce a další právní kroky.

Cestující jsou první na „ráně"

První, kdo mají doplatit na údajně špatné hospodaření DPP, jsou paradoxně cestující pražské MHD. Právě oni by v následujících dnech měli například přijít o možnost koupit si takzvanou SMS jízdenku.

Kontrakt na SMS jízdenky totiž figuruje mezi sedmi z deseti prověřovaných veřejných zakázek, na nichž audit údajně nalezl závažná pochybení.

Svoboda však včera v tomto směru nic nekonkretizoval. Konstatoval pouze zřejmou nevýhodnost některých prověřovaných smluv, uzavřených za minulého vedení DPP. Už dříve naznačil, že zněly na podstatně vyšší částky, než bylo nezbytně nutné.

Jinými slovy byly předražené, případně smluvně nevyvážené tedy uzavřené na nepřiměřeně dlouhou dobu a vypověditelné jen pod hrozbou uplatnění pro město drakonických sankcí. Celkem mělo město, potažmo daňoví poplatníci přijít zhruba o půl miliardy korun.

Útok na auditora či na exředitele?

Toto však za naprostou fikci označuje bývalý nejvyšší šéf DPP Martin Dvořák. Cítí se být osobně dotčen náznaky výsledků auditu a včera reagoval neobvykle razantně. Prý je záměrně zastrašován, což chce řešit podáním trestního oznámení.

Navíc věří, že účelem auditu deseti smluv DPP je odvedení pozornosti od kauz rezortu dopravy hlavního města (Blanka, Metro A apod.).

„Veřejná prohlášení o údajném předražení zakázek DPP o 500 milionů korun musím kategoricky odmítnout. O každé zakázce bylo rozhodováno interními schvalovacími procesy. O každé zakázce existuje příslušná dokumentace. Nejsem si vědom jakéhokoliv závažného pochybení," vzkázal včera mimo jiné Dvořák.

Pozoruhodné je, že také hlavní „auditor" bývalý policejní detektiv Václav Láska při svém šetření kontraktů DPP čelil silnému tlaku a snahám o osobní diskreditaci v souvislosti s jeho působením v bezpečnostní agentuře ABL v roce 2007. Láska však včera razantně popřel, že by se jakkoliv podílel na sledování politiků v Praze 1 a 11, čímž agentura v minulosti neblaze proslula.

V ABL se prý věnoval zkvalitnění takzvaných „hlídacích" služeb, tj. ostraze objektů a podobně.

„Byl jsem to ostatně já, kdo za Transparency International jako první kritizoval Radka Johna, že si pouze hraje na boj s korupcí," sdělil Láska.

Které smlouvy mohly být nevýhodné?

- SMS jízdenky. Podle dřívějších informací byl dodavatel vybrán bez řádné soutěže a to i přes cenově výhodnější nabídky, které DPP obdržel

- Dodávka papírových jízdenek. Již dříve se ukázalo, že 17 haléřů z každé prodané jízdenky končilo v daňovém ráji na Panenských ostrovech

- Nákup informačních obrazovek v metru. DPP musí dodavateli dodnes proplácet licenční poplatky

- Dále smlouva na předprodej jízdenek, na dodávku bezpečnostního systému, na právní a obchodní služby či na nákup pohonných hmot

Autor: Jakub Krupka

17.7.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Osvětlení v Praze. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

ÚOHS zakázal platnost smlouvy na provoz veřejného osvětlení, Praha se odvolá

Dopravní podnik Praha. Ilustrační foto.

ÚOHS zrušil tendr pražského dopravního podniku na úklid metra

Může stávka řidičů ochromit spojení Prahy s okolím?

Praha – Dojedou za týden do Prahy lidé, kteří míří do zaměstnání, do škol nebo třeba k lékaři? A podaří se odcestovat Pražanům mířícím ven z metropole? Může to být problém. Na čtvrtek 6. dubna vyhlásilo předsednictvo Odborového svazu dopravy stávku řidičů linkových autobusů. Celostátní a celodenní.

Developeři letos v Praze prodají zhruba 6500 bytů

Praha - Developeři letos v Praze plánují prodat 6500 až 6600 nových bytů. V porovnání s loňským rokem to znamená stagnaci nebo mírný pokles. Ceny by se mohly zvýšit o pět až deset procent. Vyplývá to z odpovědí developerů, které oslovila. Nejvíce, zhruba 1400 bytů, chce prodat Central Group. Podle generálního sekretáře Asociace realitních kanceláří Jana Borůvky by bylo k uspokojení poptávky potřeba prodat o několik tisíc bytů více.

Údržba trati pro tramvaje ovlivní i provoz autobusů

Praha – V úseku Hradčanská–Prašný most nepojedou v noci na pátek tramvaje. Údržba trati si vyžádá obousměrné přesušení provozu, které začíná 50 minut po půlnoci a skončit má 20 minut před pátou ranní. Bude se to týkat tří linek, jejichž trasy budou odkloněny přes zastávku Pražský hrad.

AUTOMIX.CZ

Na prodej je Tatra 613 s mrazivou minulostí. Sloužila u KGB

Tu a tam se na aukčních portálech objeví něco opravdu speciálního. Jako třeba československá Tatra 613, která sloužila sovětské tajné službě KGB. Zvláštní také je, že je na prodej ve Spojených státech amerických.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies