VYBERTE SI REGION

Propad silnice na Evropské: kdo za něj může?

Praha – Za nebezpečný propad vozovky uprostřed jedné z nejdůležitějších dopravních tepen metropole může na devadesát procent ražba trasy metra A.

9.7.2012
SDÍLEJ:

V Praze Dejvicích se v neděli 8. července 2012 před polednem v křižovatce ulic Evropská a Horoměřická propadla silnice. Čtyřmetrový propad je pět metrů hluboký. Nikdo nebyl zraněn. Policie komunikaci uzavřela a odklonila dopravu.Foto: ČTK/Roman Vondrouš

Toto o čtyři metry širokém a pět metrů hlubokém kráteru, zejícím od včerejšího poledne na Evropské třídě ve směru z Dejvic na ruzyňské letiště, tvrdí Technická správa komunikací. Také někteří zasahující policisté jsou o tom přesvědčeni. Prý na dně jámy jasně zaregistrovali razící štít metra.

Společnost Metrostav však tuto údajnou spekulaci vylučuje. Na vině je podle ní série prudkých lijáků, která místo o víkendu zasáhla. Selhala prý kanalizace.

Kdo má pravdu? A jak havárie, která se naštěstí obešla bez zranění, ovlivní v následujících dnech dopravu v hlavním městě? A nezpomalí se prodloužení trasy metra A z Dejvic do Motola? Technická správa komunikací a Metrostav se celkem pochopitelně přetahují o odpovědnost. Policie totiž případ vyšetřuje pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti, za což viníkovi hrozí až pět let vězení. Včera to sdělila mluvčí pražské policie Eva Kropáčová.

„Havárie nesouvisí s výstavbou metra. Pravděpodobnou příčinou je porucha na kanalizaci," konstatoval mluvčí Metrostavu František Polák. Za pravdu mu částečně dávají i kusá vyjádření geodetů, kteří se na místě obeznámili se situací. Jiná svědectví a vyjádření však hovoří o opaku.

Zhruba deset metrů pod povrchem vozovky, v místech vzniku kráteru, se prý aktuálně nachází čelo štítu Tonda, razícího tubus metra. Přesněji se jedná o lokalitu křížení Evropské třídy s Horoměřickou ulicí. Magistrát hlavního města včera o příčinách nespekuloval.

Kráter uprostřed Evropské třídy od včerejší osmnácté hodiny zalévali dělníci betonem. Přesto se prý nedá očekávat, že by směr z Dejvic na ruzyňské letiště byl zprovozněn dříve, než za týden.

Řidiči by se naopak měli připravit i na objízdnou trasu směrem do centra, nejen na letiště. Také provoz tramvají, přerušený krátce po nahlášení propadu vozovky, bude i v dalších dnech s velkou pravděpodobností kompenzován náhradní autobusovou dopravou z Vítězného náměstí do Divoké Šárky, tak jako tomu bylo včera. Do kráteru se totiž propadla také část tramvajové refýže ve stanici Horoměřická.

V místě budoucí stanice metra

Právě zde by už brzy měla vzniknout nová stanice trasy metra A s názvem Bořislavka (původně Červený vrch). Podle mluvčího společnosti Metrostav Františka Poláka se za příznivých okolností dá očekávat obnovení provozu zhruba do pěti pracovních dnů.

„Pokud nebudou zjištěny další poruchy inženýrských sítí," poznamenal Polák. Zároveň odmítl, že by za propadem mohla stát ražba trasy metra A, přestože razící štít se údajně nachází právě pod místem propadu.

„Tunel je stabilní, nezaznamenali jsme žádné deformace. Čelo tunelu je více než deset metrů za havarovaným úsekem vozovky," tvrdí Polák. To ale řidiče v tuto chvíli zřejmě příliš zajímat nebude. Kvůli havarijnímu stavu a předpokládanému uzavření Evropské v obou směrech včera pražský magistrát vyzval šoféry, aby se, za normálních okolností silně frekventovanému místu, v následujících dnech vyhnuli.

Autor: Jakub Krupka

9.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO
Ilustrační foto

V září zemřelo na silnicích zatím 51 lidí, méně než loni

Praha - Během září zemřelo při dopravních nehodách v Česku zatím 51 lidí, což je o 28 méně než před rokem a nejméně za září v novodobých statistikách, tedy od roku 1990. Od začátku roku si dopravní kolize vyžádaly 404 lidských životů, což je o 86 obětí méně než ve stejném období loni, dnes to řekl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Bilance je předběžná, oficiální čísla zveřejní policie zhruba za týden.

Tradiční průmysl v Česku skomírá. A uvolňuje místo montovnám

Část stojírenského holdingu Vítkovice, ČKD Praha DIZ, Kovosvit MAS, jeden z následovníků Škody Plzeň Pilsen Steel i výrobce letadel Let Kunovice. To je pět tradičních značek českého průmyslu, které v současnosti čelí existenční krizi. Možná tedy v přímém přenosu sledujeme závěr transformace české ekonomiky zahájený po listopadu 1989. Kdo se včas nepřizpůsobil novým poměrům nebo se dál jednostranně orientoval na východní trhy, dnes zápasí o přežití. Svou roli v ekonomice naopak posilují podniky se zahraničními majiteli, na které často pasuje hanlivý termín montovny.

Místostarostka Prahy 8 Alena Borhyová kvůli bydlišti složí mandát

Praha - Místostarostka Prahy 8 Alena Borhyová (ANO) v říjnu skončí ve funkci a složí mandát zastupitelky. Důvodem je problém s trvalým pobytem. Borhyová to uvedla v tiskovém prohlášení. Borhyová nechce komplikovat situaci svým kolegům, řekla v rozhovoru pro deník Blesk. Borhyová si loni v prosinci přehlásila trvalé bydliště do Dolních Chaber mimo volební obvod Prahy 8, což zákon neumožňuje. Opozice ji několikrát vyzvala k odstoupení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies