Toto o čtyři metry širokém a pět metrů hlubokém kráteru, zejícím od včerejšího poledne na Evropské třídě ve směru z Dejvic na ruzyňské letiště, tvrdí Technická správa komunikací. Také někteří zasahující policisté jsou o tom přesvědčeni. Prý na dně jámy jasně zaregistrovali razící štít metra.

Společnost Metrostav však tuto údajnou spekulaci vylučuje. Na vině je podle ní série prudkých lijáků, která místo o víkendu zasáhla. Selhala prý kanalizace.

Kdo má pravdu? A jak havárie, která se naštěstí obešla bez zranění, ovlivní v následujících dnech dopravu v hlavním městě? A nezpomalí se prodloužení trasy metra A z Dejvic do Motola? Technická správa komunikací a Metrostav se celkem pochopitelně přetahují o odpovědnost. Policie totiž případ vyšetřuje pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti, za což viníkovi hrozí až pět let vězení. Včera to sdělila mluvčí pražské policie Eva Kropáčová.

„Havárie nesouvisí s výstavbou metra. Pravděpodobnou příčinou je porucha na kanalizaci," konstatoval mluvčí Metrostavu František Polák. Za pravdu mu částečně dávají i kusá vyjádření geodetů, kteří se na místě obeznámili se situací. Jiná svědectví a vyjádření však hovoří o opaku.

Zhruba deset metrů pod povrchem vozovky, v místech vzniku kráteru, se prý aktuálně nachází čelo štítu Tonda, razícího tubus metra. Přesněji se jedná o lokalitu křížení Evropské třídy s Horoměřickou ulicí. Magistrát hlavního města včera o příčinách nespekuloval.

Kráter uprostřed Evropské třídy od včerejší osmnácté hodiny zalévali dělníci betonem. Přesto se prý nedá očekávat, že by směr z Dejvic na ruzyňské letiště byl zprovozněn dříve, než za týden.

Řidiči by se naopak měli připravit i na objízdnou trasu směrem do centra, nejen na letiště. Také provoz tramvají, přerušený krátce po nahlášení propadu vozovky, bude i v dalších dnech s velkou pravděpodobností kompenzován náhradní autobusovou dopravou z Vítězného náměstí do Divoké Šárky, tak jako tomu bylo včera. Do kráteru se totiž propadla také část tramvajové refýže ve stanici Horoměřická.

V místě budoucí stanice metra

Právě zde by už brzy měla vzniknout nová stanice trasy metra A s názvem Bořislavka (původně Červený vrch). Podle mluvčího společnosti Metrostav Františka Poláka se za příznivých okolností dá očekávat obnovení provozu zhruba do pěti pracovních dnů.

„Pokud nebudou zjištěny další poruchy inženýrských sítí," poznamenal Polák. Zároveň odmítl, že by za propadem mohla stát ražba trasy metra A, přestože razící štít se údajně nachází právě pod místem propadu.

„Tunel je stabilní, nezaznamenali jsme žádné deformace. Čelo tunelu je více než deset metrů za havarovaným úsekem vozovky," tvrdí Polák. To ale řidiče v tuto chvíli zřejmě příliš zajímat nebude. Kvůli havarijnímu stavu a předpokládanému uzavření Evropské v obou směrech včera pražský magistrát vyzval šoféry, aby se, za normálních okolností silně frekventovanému místu, v následujících dnech vyhnuli.