Čtěte také: Hradilek: Nemyslím si, že by se mi změnil život

Humbuk způsobily i v metropoli. Pražané brali obchody útokem a zdálo se, že na pultech nezbude jediný pár. Rozhodli jsme se proto na vlastní kůži vyzkoušet, jestli je problém sehnat holiny v konfekční velikosti. A dobrá zpráva pro všechny fanoušky. Není!

Designový žert

Původně to měl být malý žertík na účet Britů a jejich rozmarného počasí. Jenže zajímavý design gumáků upoutal, a tak začaly mizet z obchodu v Českém domě v Londýně. Kromě fanoušků a turistů se o to zasloužili i místní obyvatelé. V tu ránu se vzbudili také čeští vyhledavači trendů. „Po slavnostním zahájení olympiády stoupl výrazně zájem o holinky, a to v Čechách i v Londýně," uvedl Ivan Vodička, generální ředitel firmy Alpine Pro, jež za výrobky stojí.

„Holinky došly," oznámily minulý týden kamenné obchody. Dostupné přestaly být i prostřednictvím e-shopu. „Vyrobilo se pouze 2000 prodejních kusů, protože jde o limitovanou sérii," vysvětluje Vodička. Firma na vyprodání zboží reagovala bleskurychlým doplněním zásob, zhruba dalšími 800 páry.

A tentokrát má jít skutečně o poslední várku. „Budeme se snažit zachovat určitou výlučnost pro zákazníky, kteří si holiny zakoupili včas, proto neplánujeme holiny dovyrobit," vyjádřil se pro Deník Vodička. Aktuálně by na českých pultech mělo být okolo 350 párů.

Poslední holinky

Všichni, kteří o populární boty stojí, by si proto měli rychle pospíšit. V pražských obchodech podle průzkumu Deníku prestižní artikl rychle mizí. Například pobočky na Václavském náměstí a Chodově mají beznadějně vyprodáno, obchod na Novodvorské může nabídnout pouze několik kusů velikosti 36.

To v nákupním centru Harfa mají fanoušci větší naději. „Zatím ještě máme několik párů v dostupných velikostech (36 39), ale dlouho se tu neohřejí. Jen za dnešek jsme jich prodali pět," říká sympatická prodavačka. Překvapilo ji, že nejprve zmizely větší velikosti, které prý byly těžko k sehnání od samého počátku.

Čtěte také: SPECIÁL: Žijeme olympiádou!

Větší velikosti holinek přišly na řadu jako poslední, a proto se vyráběly v Čechách, zatímco zbytek série pochází z Číny.

Ostatní prvky olympijské kolekce, která zůstává neprávem poněkud upozaděna, vyráběly pouze české ruce. Přestože je kolekce na pultech obchodů už pěkných pár měsíců, zájem veřejnosti vzbudila až nyní. „Dostali jsme ji už někdy v prosinci a je pouze průběžně doplňována sezónním zbožím. Prodávala se ještě před začátkem her, ale zdaleka ne tak, jako teď," vypráví prodavačka z obchodu ve Vysočanech.

Inspirace Kupkou

Na odbyt jdou trička, šátky, čepice a jiné menší věci. Hitem ale zůstávají holinky, které stejně jako ostatní prvky kolekce, zdobí vzor inspirovaný abstraktním obrazem Františka Kupky.

„Ve Vancouveru jsme slavili obrovský úspěch s kolekcí s abstraktním motivem. Nyní jsme chtěli jít ještě dál, vdechnout novému motivu příběh, inspirovat se uměleckým dílem a propojit tak sport a umění jako dvě nadčasové hodnoty. Navíc se dostáváme blíže k původní myšlence olympijských her, které nebyly jen o sportu," vysvětluje Vodička. Rozhodnutí ovlivnila i skutečnost, že Kupkovo dílo vznikalo čtyři roky, tedy stejně dlouho jako olympijský cyklus. Navíc od jeho představení letos uplyne sto let.

Trička i deštník

Za výslednou podobou sportovního oblečení a doplňků stojí návrhářské duo Alpine Pro Lucie Kuříkové (autorka olympijské kolekce pro ZOH Vancouver) a Jiřího Prokopce. Na nástupovém setu se podílel také salon E.Daniely, který stojí právě za výslednou podobou populárních gumáků.

„V kolekci je 33 artiklů v dámském i pánském provedení. Jedná se o kompletní vybavení od bund, triček až po boty a doplňky, jako jsou pásek nebo deštník. Nechybí ani olympijský šátek s jedinečným designem, jmény fanoušků," vypočítává Vodička.

ANKETA: Jak se Vám líbí olympijská kolekce?

Deník oslovil trojici vyhledávaných pražských návrhářů, kteří se podělili o své pocity z olympijské kolekce.

Jozef Sloboda, pánská móda

Česká olympijská kolekce dost vystihuje vkus Čechů, kteří podobné outdoorové kombinace oblečení milují, například sako s kapucí, nebo holinky se sukní a leginami. Já si myslím, že příště by design této kolekce měla mít na starosti módní firma a nikoli výrobce sportovního oblečení. Olympijská kolekce naší výpravy je prostě nemastná, neslaná. Za povedené bych považoval například outfity Holandska nebo USA.

Chatty (Radka Sirková a Anna Tušková), streetwearová móda

Hned od samého počátku je důležité říct, že celá kolekce, která by měla reprezentovat české olympioniky je špatná. Jde o střihy, detaily, snaží se být moderní, i když už jsou její fazóny tak dávno out. Jak vlastně napadlo firmu, která se specializuje na sportovní a outdoorové oblečení, že dokáže pěkně vypracovat například pánské sako? Nedokáže a je to evidentní na první pohled. Je to totiž otázka krejčovského umu, perfektně sedícího střihu a materiálu.

Lucie Kutálková (Leeda), unisexová autorská móda

Nejsou to holiny, co mě donutily zbystřit a prohlédnout si další a další fotky našich sportovců v domnění, že jde o kostýmy někdy kolem roku 1987. Leginy pod sukní, krátké kalhoty, kapucky a dlouhá neslušivá sáčka, to je to, v čem je zásadní chyba. Pokud by se design týkal jen „funkční" části oděvů, tak by mě to tolik nebolelo. Slavnostní uniforma, bohužel, ale vystihuje český styl oblékání víc než jasně snaží se povýšit sportovní a outdoorovou módu na eleganci a to nikdy nešlo, nejde a naštěstí ani nepůjde.