Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) se Praha na předání provozu tunelového komplexu připravuje už několik týdnů, spravovat ho bude městská společnost Technická správa komunikací.

Spor mezi městem a firmou se týká technologické části tunelu. Žalobu firma podala v polovině letošního ledna, nárokuje si 779 milionů korun. Obě strany spolu na konci loňského roku vedly bezvýsledně smírčí řízení. Spor nebude mít podle Dolínka na provoz tunelů žádný vliv.

Firmu ČKD Praha DIZ miliardáře Petra Speychala v současnosti vyšetřuje specializovaný finanční úřad, takzvaná daňová Kobra. V polovině května v sídle firmy zasahovala protikorupční policie. Podle Lidových novin společnost dluží na daních 791 milionů korun.

Problematická silniční stavba tunelového komplexu Blanka se po řadě odkladů otevřela loni v září. Vyšla na 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard více, než bylo původně plánováno. Nyní je ve zkušebním provozu.

Kvůli Blance se v minulosti odehrály už dvě arbitráže, obě Praha prohrála. Se stavební společností Metrostav šlo o miliardové částky, s firmou IDS o stovky milionů. Jako další žádá po Praze 263 milionů korun společnost Inženýrink dopravních staveb (IDS). Firmy argumentují tím, že se jim zvýšily náklady s ohledem na průtahy kolem dokončení tunelu.

Šestikilometrovým tunelovým komplexem každý den projede v průměru asi 60.000 aut. Z údajů z konce loňského roku vyplývá, že Blankou od jejího otevření projelo více než 4,3 milionu aut. Doprava se po otevření tunelu zhoršila v Dejvicích a v Břevnově a na příjezdu od Strakonic.