VYBERTE SI REGION

Chodníkům se vrátí zašlý lesk. Cesty se zlepší v desítkách ulic

Praha - Procházka po metropoli je často po cestách, které často mění svou podobu. Chvíli je chodník asfaltový, po určité vzdálenosti ho střídají žulové kostky. V některých případech rozbité. Aby se chůze i pohled člověka zlepšil, investuje Praha a její městské části peníze do oprav cest.

2.3.2016
SDÍLEJ:

Bílkova ulice v Praze 1 po rekonstrukci.Autor: www.praha1.cz

Kupříkladu v úterý začala velká rekonstrukce Štěpánské ulice v úseku mezi Václavským náměstím a ulicí Žitná. Celá akce vyjde podle plánu Technické správy komunikací (TSK) na více jak 30 milionů korun bez DPH. Ulice bude hotová příští rok.

Při pracích se mimo jiné opraví chodníky, které dostanou podobu kamenné mozaiky. Sladí se tak do jedné podoby, neboť v současnosti je 
v některých částech ulice stále ještě asfaltový povrch, zatímco ve větší části už jsou kostky.

Rozbitých chodníků je však v hlavním městě tolik, že na jejich opravu nemá TSK, příspěvková organizace Prahy, dostatek peněz. Proto mnoho městských části uvolňují ze svého rozpočtu každý rok peníze na úpravy cest.

Investice rozdělené na dvě věci

„Investice do opravy chodníků máme rozdělené na dvě věci. Do výtluků chodníků, které jsou do půl metru čtverečního, máme letos uvolněno 2,8 milionu korun. Co je nad uvedené měřítko, řeší TSK,“ říká místostarosta Prahy 2 Jan Korseska, jenž má na starosti dopravu.

„Protože TSK údajně nemá dostatek peněz, tak máme třetím rokem ještě takzvaný chodníkový program. Na něj dáváme z rozpočtu městské části 10 milionů korun,“ dodal.

Finance jsou převedeny na TSK, s níž se pak radnice dohodne, které chodníky by měly být opraveny. Proces výběru je na mnoha městských částech podobný. Mají vypracovanou analýzu stavu všech vozovek a chodníků na území své městské části.

„Ta posuzuje každý metr čtvereční chodníku a řadí je podle stavu do kategorií jedna až pět,“ popisuje situaci na Praze 1 její místostarosta Richard Bureš.

Do roku 2020 jsou práce nemožné

Ne vždy se chodníky s nelichotivým hodnocením dočkají brzké opravy. Praha 3 dostává od obyvatel upozornění na některé špatné chodníky. V některých ulicích však oprava není možná.

„Problémů jsme si vědomi, avšak na některých místech nesmíme až do roku 2020 opravit chodníky. Nepustí nás tam Pražské vodovody a kanalizace,“ řekl Michaela Púčiková, vedoucí oddělení vnějších vztahů třetí městské části.

Aby mohly chodníky doznat změn, musí se nejdříve provést výměna špatného potrubí, ke které má dojít právě do čtyř let. I tak bude vedení trojky i letos vybírat ulice, které by v rámci chodníkového programu měly být opraveny.

O jaké půjde, zatím není jasné. Zastupitelé ještě musí schválit rozpočet na letošní rok, na program by však mělo být uvolněno 10 milionů korun.

Desítky milionů korun? Spíše rarita

Rozpočet a tedy i chodníkový program, jenž je jeho součástí, musí schválit ještě na Praze 10, kde se počítá s 13 miliony korun, a na Praze 6. „Odhad osciluje velmi zhruba 
v rozmezí mezi 20 a 40 miliony korun,“ uvedl mluvčí šestky Martin Churavý. Když totiž Praha 6 v roce 2001 zavedla chodníkový program, tak byla první mezi městskými částmi.

Stejně tak částky v desítkách milionů korun uvolněné na zmíněný program jsou mezi ostatními raritou. Třeba první městská část má podle schváleného rozpočtu na letošní rok uvolněno „jen“ pět milionů. Aby se však proměny dočkalo co nejvíce ulic, rozhodla se jednička už loni pro nový přístup k opravám.

Loni se měnila kabeláž 
v ulicích Dušní a Bílkova, kvůli čemuž vznikly v chodnících výkopy. Když se pak ulice měnil zpět do schůdného stavu, v celém jejím rozsahu byla udělána kostková mozaika.

„Peníze určené na chodníkový program bohužel ani zdaleka nepokryjí všechny potřebné opravy. Městská část se proto snaží ušetřit a díky spojení prací šetří peníze na potřebné opravy dalších chodníků,“ vysvětluje místostarosta Prahy 1.

Obyvatelé Prahy 5 mají poslat tipy

Zatímco jednička vybírá ulice, které se promění buď s ohledem na plánované práce, či s ohledem na seznam, Praha 5 letos vyzvala své obyvatele, aby jí posílali tipy na místa, která si zaslouží opravu.

Předběžnými kandidáty jsou chodníky v ulici Duškova či na Košířském náměstí. Stejně tak lidé posílají tipy na dalších městských částech.

Na Praze 7 sledují ulice i zaměstnanci radnice. „Odbor dopravy městské části provádí denně kontroly komunikací a nezávisle na chodníkovém programu zadává opravy jednotlivých závad,“ řekl Pavel Vokatý z oddělení komunikace.

Plánované opravyPraha 1: Kozí, Vězeňská, 
U Starého hřbitova, Břehová 
a části ulice Pařížská, U milosrdných, Kozí plácek, Karolíny Světlé, Na Zábradlí, Anenského náměstí, Stříbrné uličky a ulice Náprstkova.

Praha 2: Polská, Římská, Na Zbořenci, Na Zderaze, Záhořanského. Vytipovány jsou na letošní rok ještě části ulic Kladská, Moravská, Lublaňská, Vyšehradská.

Praha 6: Muchova, U Zvoničky, Kyjevská a s největší pravděpodobností Kanadská.

Praha 10: Na Spojce, Kodaňská, Estonská, Ruská, Přistoupimská, Tuchorazská, Vršovická.

Praha 11: Boháčova, Opatovská, chodník mezi ul. Mírového hnutí a Blažimská.

Čtěte také: Praha 5 opraví chodníky, konkrétní místa vyberou obyvatelé

Autor: Benedikt Lederer

2.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Průzkum zjistí, zda jsou lidé spokojeni s regulací buskingu

Praha - Vedení hlavního města chce v sociologickém průzkumu zjišťovat, jak jsou lidé spokojeni s regulací pouličního umění a zda je takzvaný busking neruší. Firmě, která veřejné dotazování zajistí, zaplatí 350 tisíc korun bez DPH, vyplývá z informací na webu magistrátu. Novelizovaná vyhláška týkající se pouličního umění platí od března. Proti ní se v petici postavilo 2400 lidí.

Za pivem na vysokou. Už 10 let vaří Suchdolského Jeníka

Praha /REPORTÁŽ, FOTOGALERIE/- Výukový minipivovar České zemědělské univerzity najdete na okraji Suchdola. Poloha na kopci mu zajišťuje výjimečný výhled na celé město a nejen to. Unikátní je pivovar i samotné pivo Suchdolský Jeník. Už při příchodu k budově je jasné jedno, momentálně se nevaří. Okolí není naplněné obvyklou pivovarnickou vůní. „Vaříme podle potřeby výuky a teď jsou prázdniny," vysvětluje sládek Ladislav Chládek.

Od největší letecké katastrofy v ČSSR uplynulo 40 let

Dvacátého osmého července 1976 došlo k nejtragičtější letecké nehodě ČSA na území tehdejšího Československa, když pádem do rekreační vodní nádrže Zlaté piesky u Bratislavy skončil let stroje Il-18. Zahynulo 76 osob, údaje o počtu přeživších se dodnes liší.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.