VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha na chodce příliš nemyslí

Praha - Dostat se pěšky z Hradčanské na Prašný most bude po dostavbě tunelového komplexu Blanka pro chodce hodně komplikované. Na trase, kterou by po povrchu překonali za deset minut, jim budou do cesty postaveny podchody a nadchody.

25.10.2008 1
SDÍLEJ:

Dostat se pěšky z Hradčanské na Prašný most bude po dostavbě tunelového komplexu Blanka pro chodce hodně komplikované. Foto: Vít Šimánek

„Chybějí křižovatky, kde by měli chodci šanci překonat víceproudé komunikace jinak než mimoúrovňově,“ sdělil Deníku Martin Skalský z ekologického sdružení Arnika.

Chůze jako součást dopravy

Dopravní výbor minulý týden na zasedání projednal zásady rozvoje pěší dopravy, v nichž je například zakotveno, že pěší provoz je nutné považovat za rovnocennou a v některých částech města prvořadou součást městské dopravy. Jenže městští zastupitelé příliš pochopení pro potřeby chodců neprojevili.

Podle studie ale přitom Pražané vykonávají 25 procent všech cest pěšky. Nejvíce chodí žáci a studenti a učni, naopak nejméně zaměstnavatelé. Na Václavském náměstí a ve Vodičkově ulici statistiky zaznamenaly průchod 7650 chodců ve špičce.

Test Pražského deníku letos na jaře navíc ukázal, že cesta z Podbaby na Můstek může v ranní špičce trvat chodci téměř stejně dlouho, jako Pražanovi za volantem – zatímco chodec ušel trasu za 47 minut, řidič byl jen o 11 minut rychlejší.

„Z Národní třídy na Karlovo náměstí je to jen několik set metrů. Tento úsek jsem urazil chůzí stejně rychle jako tramvají,“ říká Radek Ptáček, který se zabývá dopravou v Praze. I když obliba chůze je u Pražanů vysoká, město si zatím její podporou hlavu příliš neláme.

Miliardy pro auta

„Proč odstraňovat podchody a nadchody? Jsou pro chodce bezpečné. V současnosti jsou součástí stavby městského okruhu, který je prioritou metropole,“ sdělil zastupitel Petr Zajíček (KSČM).

Podle Michaely Valentové z Ústavu pro ekopolitiku město nepodporuje ekologické druhy dopravy, jako je doprava veřejná, cyklistická a v prvé řadě vůči městu nejšetrnější pěší doprava. „Ta už nebývá v civilizovaném světě zpochybňována. U nás se investují miliardy korun do výstavby silniční infrastruktury na úkor kvality života ve městě,“ komentovala situaci Valentová.

Ohrožují plynulost dopravy?

Podle Ladislava Pivce, náměstka ředitele Technické správy komunikací, nelze semafory umístit na každou ulici. „Světlená signalizace musí podporovat pěší chůzi. Ta ale nesmí být absolutní, aby nezablokovala plynulost dopravy. Na křižovatce se musí zohlednit všechny druhy přepravy,“ zdůraznil Pivec.

Zásady pro pěší dopravu vypracovala speciálně sestavená pracovní skupina. Jejich účelem bylo zohlednit městské trasy v připravovaném novém územním plánu. Podle Michaely Valentové ale Technická správa komunikací materiál výrazně zkrátila a upravila.

„Chybí pasáž, kde jsou vyjmenované okruhy problémů, které je třeba řešit, aby se pěším ve městě opravdové podpory dostalo,“ dodala zklamaná Valentová.

Autor: Jitka Eisenhammerová

25.10.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Koncert Robbieho Williamse, Letňany, 19.8.2017
8

Showman Robbie Williams zaměstnal manželku, tatínka i snoubence

Robbie Williams.

Pař jako Rus, zpívá Robbie Williams v novince, kterou přiveze i do Prahy

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

DOTYK.CZ

Praha různýma očima - jako dějiště bollywoodského snímku i v díle ruského poety

/ VIDEO / Většina videí Prahy se zaměřuje na známá místa a pamětihodností, jako je Pražský hrad, Karlův most a Staroměstské náměstí. Ale na Prahu se dá dívat i jinak. Shodou okolností to teď ukazuje hned několik snímků.

Sobotka bude mít dostavení s ministry, zhodnotí práci vlády

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) příští týden absolvuje další dvě bilanční schůzky s ministry, při kterých v závěru volebního období rekapituluje splněné a nesplněné části vládního programového prohlášení. V pondělí bude jednat s ministrem pro lidská práva a legislativu Janem Chvojkou (ČSSD), v úterý s ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou (za ANO). Sdělil to dnes tiskový odbor Úřadu vlády.

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Chcete mít přehled o kulturních, sportovních a dalších akcích ve všech regionech? Pak navštivte naši stránku www.tipydeniku.cz, kde najdete fůru inspirace co podniknout nejen o víkendu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení