Jak vybrat ty správné sedačky do tramvají? Otázka, která tíží pražský dopravní podnik (DP) po desítky let. Plastové, polstrované zřejmě ne, na začátku třetího tisíciletí to vypadá, že zvítězí dřevěné.

„Čalouněné sedačky se neosvědčily. Někteří lidé raději ve vozech stojí, protože se stává, že po některých cestujících zapáchají a po několika vyčištěních se navíc opotřebují,“ vysvětlila mluvčí DP Ilona Vysoudilová. Připomíná, že už nejstarší vozy koněspřežky měly původně čalouněná sedadla, ale postupem času se přecházelo ke dřevu.

Praktické, komfortní i estetické

Od roku 1964 se pak začaly do tramvají montovat plastové sedačky, které se staly na dlouhá desetiletí standardem, ale v autobusech se stále objevovaly čalouněné.

V tomto ohledu nyní začíná malá revoluce. „S postupným příchodem nových tramvají 15T ForCity budou v dopravním podniku dosluhovat tramvaje T3 (staré klasické tramvaje) a s nimi tak postupně budou mizet i klasické šedé a červené plastové sedačky. „Dřevěná sedadla jsou skutečně komfortní. Kromě nových tramvají je instalujeme i do vybraných typů rekonstruovaných vozů. Tento nový materiál se může opřít i o přání cestujících. Ti totiž preferují takové sezení, které vypadá na první pohled čistě. Dřevo navíc působí dobře také esteticky,“ pokračovala Vysoudilová.

Snadnější údržba

Oproti plastům bude u dřeva snadnější údržba a architekt Patrik Kotas, který navrhoval podobu nových tramvají také dobře ví, že dřevo bude vyvolávat vzpomínky na prvorepublikovou eleganci tehdejších vozů MHD. Nové sedačky jsou navržené tak, aby jemně pružily a byly dobře anatomicky vytvarované. Do sedaček nejrůznějších materiálů lze dělat různé vrypy. Výhodou dřeva je, že vrypy stačí přebrousit, zatmelit a poté přetřít lakem a sedadlo je opět připraveno do provozu. „Právě snadná údržba je jednou z hlavních předností, a proto jsme k tomuto typu přistoupili.“ Přesto se dřevo bude objevovat pouze v tramvajích. Autobusy a vozy metra zůstávají beze změn. Do nich se totiž dřevo esteticky nehodí.