Nastoupit do MHD mohou až s platnou jízdenkou, nikoliv pouze „objednanou",  a to i v případě, že další tramvaj jede až za čtyřicet minut. Dodržujete-li tuto povinnost, riskujete jen to, že si v půli cesty domů budete muset objednat jízdenku novou, protože desítky minut jste s platnou jízdenkou ztratili čekáním na další tramvaj nebo autobus. Pokud však do dopravního prostředku nastoupíte  a elektronická jízdenka vám ještě nepřišla, koledujete si  o pokutu ve výši osm set korun.

Revizory nezajímá, že jízdenku jste si objednali už před dobrými deseti minutami  a další tramvaj jede za dlouho. Jednoduše jste černý pasažér.

Jednou jel, platil třikrát

„Načerno" jel i čtyřiatřicetiletý Jan. Netušil, že cesta noční Prahou ho bude stát dvě platné jízdenky a pokutu ve výši osm set korun. Jízdenka objednaná přes mobilní telefon mu přišla až ve chvíli, kdy nastupoval do tramvaje, a tak je dle přepravních podmínek považována za neplatnou.

„Marně jsem se několik desítek minut na další zastávce snažil revizorům vysvětlit, že jízdenka mi přišla ještě předtím, než se tramvaj rozjela. Odpověď byla stále stejná. Důležitý je prý čas, kdy byla jízdenka přijata, a čas, kdy tramvaj vyjela ze zastávky. Pokud se časy shodují, je jasné, že cestující nastoupil do MHD bez jízdenky," popisuje. „Přesný čas příjezdu či odjezdu tramvajového vozu se dá zpětně ověřit. Je ovšem vždy nutné uvést číslo tramvajové linky, její pořadí a popřípadě také číslo tramvajového vozu," uvádí vedoucí odboru přepravní kontroly dopravního podniku Josef Hocek.

To, že další tramvaj jela až za třicet pět minut a venku bylo mínus sedm stupňů je samozřejmě vedlejší. Co by však dopravní podnik mohlo zajímat, je, že při čekání na další tramvaj by Janovi již přijatá a platná jízdenka  z jedné třetiny „vypršela",  a tak by musel doufat, že jízdu domů do hodiny stihne.

Dohodnout se? Jak s kým

Dle smluvních podmínek uvedených v článku XV. Provoz elektronické jízdenky zakoupené mobilním komunikačním zařízením ve formě SMS lze zpětně ověřit, zda skutečně cestující jízdenku pomocí svého mobilního telefonu zakoupil, či ne.

A to i v případě, že požadavek na jízdenku zaslal, ale samotné potvrzení už z různých důvodů nepřišlo. Ve stanovách je rovněž uvedeno, že záleží na domluvě s kontrolorem. Ovšem pokud sám revizor platnost jízdenky ověřit nedokáže nebo nechce, cestujícímu nezbývá, než se obrátit na pracoviště přepravní kontroly.

Jenže dohadovat se o platnosti či neplatnosti jízdenky stojí nemalé úsilí a především čas, takže cestujícím nezbývá nic jiného, než si dávat pozor a zavčas si jízdenku objednat, doufat, že mobilní operátor nebude „zahlcen" nebo nebude mít jiné potíže, nebo že narazí na smlouvavého kontrolora.

Regionální organizátor Pražské integrované dopravy Filip Drápal uvedl, že zatím nevidí žádný důvod, proč by se měly lišit podmínky pro denní a noční provoz s tím, že samozřejmě uživatel nemá žádnou možnost ovlivnit dobu, jež uplyne mezi zasláním žádosti o SMS jízdenku a jejím přijetím.

Nadstandardní SMS

„Stále však platí, že SMS jízdenky jsou nadstandardním způsobem platby jízdného. Standardním způsobem zůstává klasický předprodej, ať už formou jízdenkových automatů, smluvních prodejců nebo doplňkového prodeje  u řidičů," dodává Drápal.

V případě, že máte podobné zkušenosti s ať už denním či nočním cestováním městskou dopravou, můžete se se stížností obrátit rovnou na pracovníky dopravního podniku.

Stačí vyplnit kontaktní formulář a následně budete vyzváni k zaslání čísla potvrzení o zaplacení pokuty, jež vám byla udělena za jízdu „načerno", čísla telefonu, ze kterého jste žádost o jízdné zasílali  a o název zastávky,  z které jste do MHD nastupovali.

Michaela Dočkalová