Organizátor městské hromadné dopravy společnost ROPID věří, že se jí brzy podaří počet cestujících po železnici znásobit, a vytvořit tak alternativu nekonečným kolonám aut a přeplněné MHD. Pomoci má vznik nových, pro Pražany dostupných a atraktivních zastávek i modernizace tratí.

Už do konce příštího roku se zřejmě otevře stanice na Kačerově, o rok později pak v Podbabě. Dalších devět stanic, například Výtoň, Eden či Zahradní Město, by mohli Pražané využívat do konce roku 2020. V některých úsecích by to dle propočtů ROPID mohlo rychlost přepravy až zdvojnásobit.

Bude to pravděpodobně platit právě na trati z Holešovic do Bubenče, kde Správa železniční a dopravní cesty odstartovala modernizaci za více než miliardu korun. Součástí bude i zastávka v Podbabě. Na ni plynule naváže konečná tramvaje tamtéž.

Uleví se Vítěznému náměstí

Investice tak má prospět městské, příměstské i mezistátní dopravě. Trať je součástí koridoru Berlín - Děčín - Praha - Brno - Vídeň. „Pražané ale jistě pocítí odlehčení dnes kritické automobilové zátěže v Dejvicích a hlavně na Vítězném náměstí," uvedl Petr Šlegr náměstek pro modernizaci Správy železniční dopravní cesty.

Oprava kolejí na 4,5 kilometru dlouhém úseku Holešovice Bubeneč podle Šlégra dovolí zvýšit rychlost vlaků ze 60 na 90 kilometrů v hodině. Kilometr a půl nových protihlukových stěn má ochránit Pražany žijící v blízkosti trati.

Opět o něco příjemnější a hlavně rychlejší cestování po Praze má umožnit oprava železničních tratí a výstavba nových vlakových stanic. Vedle stanice Kačerov, která se zřejmě otevře už na konci příštího roku, vznikne o rok později i stanice v Podbabě. Cestujícím nabídne dvě nová nástupiště v délce 220 metrů, v polovině rozdělená podchodem. Přímo naváže na konečnou stanici tramvaje v Podbabě. Investor vedle opravy samotné tratě počítá i s renovací dalších podchodů a osmi mostů na trati Holešovice Bubeneč, dlouhé 4,5 kilometru. Vybrané spoje budou součástí pražské integrované dopravy a cestujícím zkrátí přepravní čas až o polovinu.

Další tratě a zastávky do roku 2020

Totéž platí o vlakovém spoji, který má už letos vyjet z Masarykova nádraží do Čakovic. Z původních zhruba čtyřiceti minut hromadnou dopravou se cesta z centra na sever metropole zkrátí podle šéfa organizátora pražské hromadné dopravy společnosti ROPID Pavla Procházky na dvacet minut. Dokonce až třetinu času v porovnání s MHD stráví pak cestující na nové vlakové lince mezi smíchovským a vršovickým nádražím. Vyrazit na koleje by měla na začátku příštího roku. V následujících letech nemají být cestujícím k dispozici jen nové železniční zastávky Kačerov a Podbaba.

Následovat mají Hlubočepy, Eden, Malešice, Výtoň, Radotín sídliště a Zahradní Město. Všechny s přímou návazností na tramvaje, metro, či autobusy MHD.

Další miliardy by po roce 2020 mohly „natéct" do výstavby železničních stanic na Rajské zahradě, v Třeboradicích, nebo v Běchovicích střed.

Fakta

- Během rekonstrukce trati Holešovice Bubeneč bude omezen provoz. Nepřetržitá výluka první (liché) skupiny staničních kolejí a obou koncových částí stanice potrvá od 2. 3. do 7. 6. 2013. Druhá nepřetržitá výluka zahrnující zbylé koleje včetně části odbočky Stromovka má podle ročního plánu výluk trvat od 15. 6. do 20. 9. 2013.

- Do konce roku 2013 se stavební práce v další navazující nepřetržité výluce přesunou do traťového úseku ve Stromovce a stanice Bubeneč.

- Ukončení celého projektu se předpokládá v roce 2015.