Čeští vědci slaví mezinárodní úspěch ve výzkumu nanokrystalů

Praha - Čeští vědci z Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR vyvinuli novou metodu, která umí určit polohu nejlehčích atomů v těch nejmenších krystalech. Jako první na světě dosáhli takové přesnosti, že mohou v nanokrystalech najít i atomy vodíku. Spolehlivost metody popsali ve vědecké práci, která vyjde tento pátek v prestižním časopise Science. Ve čtvrtek to řekl fyzik Lukáš Palatinus. Svým výzkumem, který trval sedm let, podle něj pomohli rozvoji krystalografie.

12.1.2017

Práce s elektronovým mikroskopem. Ilustrační foto. Foto: ČTK/ Václav Šálek

„Krystalografie je zásadní obor pro řadu dalších vědních oborů, jako je chemie nebo vývoj nových materiálů. My jsme vyvinuli metodu, která krystalografii posouvá dál a která umožňuje dělat to, co do té doby nešlo," uvedl Palatinus.

Převážná část výzkumu, tedy vývoj metody a softwaru, se uskutečnila v Praze, na druhé části se podíleli i francouzští vědci z francouzského národního výzkumného centra CNRS v Caen.

Jak vědci hledají atomy?

Metoda podle autorů může přispět k širokému použití krystalografie v přírodních vědách a rozvoji celé řady vědních oborů, jako je například materiálové inženýrství, organická i anorganická chemie, farmacie či molekulární biologie. Analýza nanokrystalů je důležitá ale i v leteckém průmyslu při zkoumání nových materiálů.

Atomy vědci hledají tak, že v elektronovém mikroskopu nechají v krystalech rozptylovat elektrony. Rozptyl měří a výsledná data počítačově zpracují. „Není to tak, že bychom atomy přímo viděli. Ani ty nejlepší mikroskopy dnes nedokážou takovéto detaily vidět přímo," vysvětlil.

Strukturní krystalografie se rozvíjela v minulém století

„Náš zásadní přínos nebyl tak moc v té experimentální části, tedy sběru dat, ale právě ve výpočetních postupech, které jsme vylepšili natolik, abychom z toho dokázali dostat informaci," dodal.

Přestože se obor strukturní krystalografie v minulém století bouřlivě rozvíjel, stále v něm podle vědců zůstaly nedořešené problémy. Jedním z nich je právě spolehlivá strukturní analýza krystalů o rozměrech kolem jednoho mikrometru a menších. S nedostatkem poznatků se doposud potýkají odvětví, které například vytvářejí nové materiály, vyvíjejí léky nebo i geovědy, kde zajímavé materiály netvoří dostatečně velké krystaly.

Čtěte také: Akademický sněm zvolil předsedkyní Akademie věd Zažímalovou

12.1.2017 VSTUP DO DISKUSE

Konvoj. Ilustrační foto.

Přes ČR se ode dneška vracejí ze cvičení konvoje americké armády

Parkovat správně se vyplatí. Nemusíte pak řešit tyto situace...
AUTOMIX.CZ

GALERIE: Nejvtipnější pomsty za špatné parkování. Někdy je trest až krutý

Italské jídlo je o lehkosti, říká šéfkuchař Bušek

Praha - Aby se snad rozkrájel. Což by byl pro Martina Buška symbolický skon. Zkuste si ale šéfovat čtyřem špičkovým kuchyním v centru Prahy.

Lidovci a STAN připravují po rozchodu rychlý restart kampaní

Po čtvrtroce příprav na společnou kandidaturu v říjnových sněmovních volbách se dnes daly týmy hnutí STAN a KDU-ČSL do intenzivní práce na podobě samostatných kandidátek a kampaní. Úterní rozhodnutí Starostů a nezávislých nevyhovět žádosti lidovců, aby místo koaliční spolupráce přijali pouze místa na kandidátních listinách KDU-ČSL, podle politologů zkomplikuje oběma stranám přípravu volební kampaně. Samostatně se hodlají STAN a KDU-ČSL prezentovat už od příštího týdne, společné billboardy měly zaplacené do konce července.

V podkroví můžete mít své království

Bydlení na košické Hlavní ulici vyhledávají nejen zahraniční studenti, ale také manažeři pracující v nedalekých administrativních centrech. Zážitek z bydlení v centru města přináší originálně zrekonstruované podkroví starého měšťanského domu.

Sobotka se sejde s Hermanem k bilanci v Klementinu

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) dnes pokračuje v bilancování práce členů svého kabinetu setkáním s ministrem kultury Danielem Hermanem (KDU-ČSL). Místem jejich setkání bude sídlo Národní knihovny v pražském Klementinu, navštíví také depozitáře instituce v Hostivaři. Mluvit budou o tom, zda se podařilo splnit úkoly, jež si Sobotkova vláda v kultuře stanovila i krocích, kterými by se v oblasti kultury měla zabývat nová vláda. Premiér se chce během sejít se všemi členy vlády, aby s nimi vyhodnotil plnění programového prohlášení vlády.