VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Český lvíček zahájil novou éru páry na Žofíně

Praha 1 -Ačkoli jeho jméno působí křehce, nejedná se o žádného drobečka. Český lvíček je funkčním, více než půltunovým modelem původního parovozu Český lev, který byl poprvé v Českých zemích představen v roce 1841 na pražském Žofíně. Po 168 letech v neděli znovu vyrazil.

13.9.2009
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

ČESKÝ LVÍČEK. Pět okruhů za deset korun. Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Český lvíček je světovým unikátem odkazujícím na významnou dobovou událost úzce svázanou s pražským Žofínem, a sice s představením prvního parovozu v Českých zemích.

Jeho výroba trvala skoro 80 dní a podílelo se na ní celkem osm řemeslníků. Za jeho nelehkým sestrojením stojí Josef Hanuš, jehož rodina se už po tři generace specializuje na výrobu atrakcí do lunaparků.

Tato zakázka pro ně byla ale zcela ojedinělá. „Vycházeli jsme pouze z dobové rytiny, překonávali zásadní nedostatek historických informací a původních nákresů, přesto jsme museli co nejvěrněji vystihnout původní podobu parovozu,“ vysvětluje Hanuš, který vláček se svými spolupracovníky vyrobil z kovu, plechu a dubového dřeva.

Na každém detailu si dal velmi záležet. Svědčí o tom například dubové, ručně vyráběné kazety, kterými je vláček obložen. „Dubové obložení je ručně frézováno, poté mořeno proti červotočům a následně třikrát ošetřeno proti vlivům počasí. Každá obkládací kazeta je tedy originál, proto není stoprocentně stejná a liší se v detailech. Na první pohled ale nejsou rozdíly patrné,“ říká Hanuš.

Český lvíček se bude pohybovat po kolejišti dlouhém 53 metrů, položeném na 128 pražcích rychlostí tři kilometry za hodinu. Podle slov výrobce by ale po změně poměru kol byl schopen vyvinout rychlost až 60 kilometrů v hodině. Poháněn je elektromotorem bulharské výroby, který byl původně určený pro nádražní pákové ještěrky. Celkové náklady na výrobu vláčku i s kolejištěm dosáhly jednoho milionu korun.

Vláček je kapacitně určen pro 12 dětí, o jejichž bezpečnost se bude starat vyškolená obsluha. Souprava bude také opatřena mezinárodním certifikátem německé společnosti TÜV-SÜD, která je renomovanou mezinárodní organizací, specializující se na vydávání certifikátů k bezpečnosti provozu atrakcí.

Provoz vláčku

Od 1. dubna do 31. srpna St – Ne: 10:00 – 12:00 a 12:45 - 19:00
Od 1. září do 31. října St – Ne: 10:00 – 12:00 a 12:45 - 18:00

Cena za obkroužení pěti okruhů je stanovena na symbolických deset korun

Autor: Jan Piroch

13.9.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tipy Deníku

Kam za zážitky nejen o víkendu? Inspirujte se na novém webu Tipy Deníku

Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete.
AUTOMIX.CZ
54

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

O šikovné české ručičky je opět zájem. Opravny jsou zpět

Praha - Opravny a opravárny zažívají velký návrat. Recyklace odpadů se stala pro lidi přirozeností, nyní začínají přemýšlet, jak množství odpadu minimalizovat. Vyhledáním opraváře šetří nejen přírodu, ale někdy i peníze. 

Nad Havlem chtěli lidé budku u zastávky, jejich úsilí mělo úspěch

Praha – Neúnavná občanská iniciativa může slavit úspěchy. Ve Staré Krči se právě díky úsilí místních podařilo prosadit zřízení nového přístřešku u autobusové zastávky Nad Havlem. Radní Prahy 4 pro oblast územního rozvoje Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) v té souvislosti ocenila roli aktivních občanů v čele s Vladimírem Hroudou.

Dle očekávání: Karel Srp v radě ÚSTR nezasedne. Kvůli členství v KSČ

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Senát dnes vzal na vědomí stanovisko své volební komise, že Srp jako bývalý člen předlistopadové komunistické strany nesplňuje zákonnou podmínku spolehlivosti. O Srpově nominaci do rady tak horní komora ani nerozhodovala. Srp se jednání Senátu nezúčastnil.

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení