VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Český lvíček zahájil novou éru páry na Žofíně

Praha 1 -Ačkoli jeho jméno působí křehce, nejedná se o žádného drobečka. Český lvíček je funkčním, více než půltunovým modelem původního parovozu Český lev, který byl poprvé v Českých zemích představen v roce 1841 na pražském Žofíně. Po 168 letech v neděli znovu vyrazil.

13.9.2009
SDÍLEJ:
Zvětšit fotografii

ČESKÝ LVÍČEK. Pět okruhů za deset korun. Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Český lvíček je světovým unikátem odkazujícím na významnou dobovou událost úzce svázanou s pražským Žofínem, a sice s představením prvního parovozu v Českých zemích.

Jeho výroba trvala skoro 80 dní a podílelo se na ní celkem osm řemeslníků. Za jeho nelehkým sestrojením stojí Josef Hanuš, jehož rodina se už po tři generace specializuje na výrobu atrakcí do lunaparků.

Tato zakázka pro ně byla ale zcela ojedinělá. „Vycházeli jsme pouze z dobové rytiny, překonávali zásadní nedostatek historických informací a původních nákresů, přesto jsme museli co nejvěrněji vystihnout původní podobu parovozu,“ vysvětluje Hanuš, který vláček se svými spolupracovníky vyrobil z kovu, plechu a dubového dřeva.

Na každém detailu si dal velmi záležet. Svědčí o tom například dubové, ručně vyráběné kazety, kterými je vláček obložen. „Dubové obložení je ručně frézováno, poté mořeno proti červotočům a následně třikrát ošetřeno proti vlivům počasí. Každá obkládací kazeta je tedy originál, proto není stoprocentně stejná a liší se v detailech. Na první pohled ale nejsou rozdíly patrné,“ říká Hanuš.

Český lvíček se bude pohybovat po kolejišti dlouhém 53 metrů, položeném na 128 pražcích rychlostí tři kilometry za hodinu. Podle slov výrobce by ale po změně poměru kol byl schopen vyvinout rychlost až 60 kilometrů v hodině. Poháněn je elektromotorem bulharské výroby, který byl původně určený pro nádražní pákové ještěrky. Celkové náklady na výrobu vláčku i s kolejištěm dosáhly jednoho milionu korun.

Vláček je kapacitně určen pro 12 dětí, o jejichž bezpečnost se bude starat vyškolená obsluha. Souprava bude také opatřena mezinárodním certifikátem německé společnosti TÜV-SÜD, která je renomovanou mezinárodní organizací, specializující se na vydávání certifikátů k bezpečnosti provozu atrakcí.

Provoz vláčku

Od 1. dubna do 31. srpna St – Ne: 10:00 – 12:00 a 12:45 - 19:00
Od 1. září do 31. října St – Ne: 10:00 – 12:00 a 12:45 - 18:00

Cena za obkroužení pěti okruhů je stanovena na symbolických deset korun

Autor: Jan Piroch

13.9.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Alexander Van der Bellen.
AKTUALIZOVÁNO

Do Prahy přijel vlakem rakouský prezident Van der Bellen

Kanadská borůvka

Za borůvkami nemusíte do lesa, můžete je mít i na balkóně

Na návštěvu Česka přijede rakouský prezident Van der Bellen

Praha - Na první návštěvu České republiky ve funkci rakouského prezidenta dnes přijede Alexander Van der Bellen. Do Prahy přicestuje z Vídně netradičně vlakem.

Volba vedení Konfederace politických vězňů je dle soudu neplatná

Praha - Současné předsednictvo Konfederace politických vězňů bylo zvoleno protiprávně. Rozhodl o tom loni nepravomocně Městský soud v Praze, uvedl v neděli server Aktuálně.cz. Soud dal za pravdu části členů konfederace, podle kterých sněm organizace nebyl v roce 2015 při volbě vedení usnášeníschopný kvůli malému počtu přítomných. Vedení konfederace se proti rozsudku odvolalo, případem se bude letos zabývat vrchní soud.

Zlé i dobré časy pražských vil

Praha - Winternitzova vila. Poslední realizovaný objekt slavného architekta Adolfa Loose, nazývaný též Béžová princezna, najdete na pražském Smíchově.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies