Mýto, zákaz vjezdu starým vozidlům nebo nezájem mladých o auta. To jsou věci, které můžou Praze pomoci omezit dopravu v centru. Jak jich využívá?

Vybudování okruhů je pro město zásadní 

Malá zahraniční města už k zákazu vjezdu aut do centra přistoupila, velká se na něj chystají. Brzy třeba v Oslu a Londýně. Zatím to vypadá, že Praha se k nim nepřidá.

„Vybudování vnitřního a vnějšího okruhů je pro jakékoliv dopravní řešeni města zcela zásadní," řekl místostarosta Prahy 1 Richard Bureš. Dostavba okruhu je přitom otázkou vzdálené budoucnosti.

Snížení počtu automobilů nesouvisí s dokončením okruhů

S Burešem nesouhlasí architekti a urbanisté z Institutu plánování a rozvoje hlavního města (IPR). Podle nich to jde i bez hotových okruhů. „Snížení počtu automobilů v centru přímo nesouvisí s dokončením okruhů. Nejvíce aut pohybujících se v centru má počátek nebo cíl cesty právě v centru města. Nejde je nijak odklonit," řekl mluvčí IPR Marek Vácha.

Aby začalo vozů v centru ubývat, je potřeba lidem nabídnout vhodnou alternativu. S tím souhlasí i řada nezávislých sdružení věnujících se pražské dopravě. „Zkvalitnit, zrychlit a zkapacitnit veřejnou dopravu," doplnil Vácha.

Nízkoemisní zóny se odkládají

Ještě před rokem magistrát plánoval zavést zákaz vjezdu do centra neekologickým automobilům. Na začátku příštího roku měly vzniknout nízkoemisní zóny, kam by nesměla vjet auta s naftovým motorem vyrobená před rokem 2001 a benzinová vozidla starší roku 1993. Ač by se omezení týkalo malého množství aut, magistrát od plánu ustoupil.

„Nízkoemisní zóny byly odloženy, protože neexistuje vnitřní okruh kolem Prahy. Městské části na pravém břehu Vltavy navíc nemají projednány objízdné trasy, a tak nechtějí, aby zóny vznikly. Na levém břehu by tomu v zásadě nic nebránilo," vysvětlil náměstek primátorky Petr Dolínek.

Díky mýtu budou lepší silnice 

Nejlépe se nyní jeví možnost zpoplatnění vjezdu. „Mýto obvykle zajistí nárazový pokles dopravy až o desítky procent. Zvyšuje totiž motivaci obyvatel používat jiné druhy dopravy. Díky tomu často dochází i ke snížení hluku," popsal účinky Vácha.

Zároveň se díky tomu dají lépe opravovat vozovky. Jelikož po nich nejezdí tolik vozů, déle vydrží. A protože řidiči platí mýtné, jsou peníze na rekonstrukce silnic.

Současné vedení oprašuje mýto

Zpoplatnit vjezd do jádra pro nerezidenty se zamlouvá i Praze 1. Takový plán se v tuzemském hlavním městě neobjevil poprvé. Ve volebním programu do komunálních voleb ho měla ODS už v roce 2006. Kvůli absenci městského okruhu, který zahraniční města mají, se však od plánu opustilo.

Současné vedení magistrátu mýto oprašuje. „Vedení města po roce 2018 bude mít všechny podklady pro možnosti realizace mýtného. Tato rada nechce zpoplatnění zavádět," řekl Dolínek.

Hlavní město nyní projednává s Prahou 1 možnosti, jak alespoň trochu zklidnit dopravu v centru. V ulici Národní jde o zbudování kruhového objezdu na konci ulice u Jungmannova náměstí. Od něj až k obchodnímu domu Máj by měla být ulice nově obousměrná. Řidiči by tak nemuseli projíždět celou síť místních jednosměrek.

Mladí auta nechtějí 

Praha je rájem pro řidiče. To potvrzuje i skutečnost, že na zhruba 1,2 milionu obyvatel připadá milion vozů. Oproti tomu v Kodani má vůz jen asi desetina obyvatel.

Počet by se do budoucna mohl snižovat a situace by se mohla sama vyřešit. Současná generace už nevnímá vlastnictví auta jako potvrzení dobrého společenského postavení. Mladí naopak o auta ztrácí zájem. Zatímco v západních státech je tento trend vidět už nyní, v tuzemsku se teprve rozjíždí. I tak podle statistik ministerstva dopravy klesl za posledních sedm let počet nově vydaných řidičských průkazů téměř o třetinu.

Města, kde platí zákaz vjezdu vozidel. Zdroj: Redakce

Čtěte také: Na změně Václavského náměstí lidem vadí vjezd do garáží a platany